Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/34640
Browse
Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Subject "agens"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Barns interaktion och lärande i en analog och i en digital kugghjulsaktivitet i förskolan(2020) Göransson Säfwenberg, Charlotte; Tashevska, Marta; Vuckovic, MirelaDigitaliseringen i samhället har ökat de senaste åren, vilket också medför en ny syn på hur lärande kan ske. Detta märks även i förskolans värld, där barnen ska ges förutsättningar att kunna vara aktiva samhällsmedborgare och i det ingår att ha en grundläggande digital kompetens. Studiens syfte är att bidra med ny kunskap om hur användandet av ett analogt och ett digitalt verktyg i förskolan kan påverka barnens interaktion med varandra. Studien syftar även till att undersöka vad pedagogen kan ha för inverkan på barnens interaktion och möjligt lärande i en analog och en digital aktivitet, samt vilket lärande som kan möjliggöras i de båda aktiviteterna. Denna studien baseras på en kvalitativ metod där videoobservation är huvudmetod och för att möjliggöra en fördjupad insikt använde vi oss även av fältanteckningar samt metoden stimulated recall. Resultatet visar att den analoga aktiviteten speglas av lust, kreativitet, valmöjligheter och lekfullhet samt ett utforskande av materialens möjligheter, men också att barnen får möjlighet att utveckla matematiskt, logiskt och tekniskt lärande om kugghjulets funktion. Resultatet visar vidare att den digitala aktiviteten präglas av mer stöttning från pedagogen, färre användningsområden och erbjuder mindre kreativitet och lekfullhet, samt ett större behov av turtagning. Lärandet i den digitala aktiviteten handlar mycket om att lära sig att hantera appen, men visst matematiskt och logiskt lärande förekommer liksom lärande i hur kugghjulen fungerar och kedjereaktion.