Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/34640
Browse
Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Subject "anknytning"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item “Det är ju då barnen behöver kärlekstankas lite extra.” En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med psykisk ohälsa hos barn i förskola.(2022) Ving, Matilda; Samuelsson, Ellen; Kjellsson, ElinPsykisk ohälsa förstås idag vara ett stort samhällsproblem som går allt lägre ner i åldrarna. Det har blivit synligt att en tidig upptäckt och tidiga insatser är betydande framgångsfaktorer för att vända den negativa trenden. Då de flesta barn idag går i förskola, förstås förskolan som en hälsofrämjande arena med goda möjligheter att arbeta både hälsofrämjande och förebyggande. Syftet med studien är att undersöka några förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring det hälsofrämjande arbetet för att förebygga psykisk ohälsa hos barn i förskola. De frågeställningar studien utgår från är hur förskollärare definierar psykisk ohälsa och hur det uppmärksammas bland förskolebarn, hur förskollärare arbetar hälsofrämjande för att förebygga psykisk ohälsa hos förskolebarn samt hur förskollärare uppfattar de stödfunktioner som ges i relation till det förebyggande arbetet kring barns psykiska ohälsa. Studiens empiriska material utgår från kvalitativa intervjuer med nio verksamma förskollärare utspridda på förskolor i fem olika kommuner. I studiens resultat framkommer det att samtliga förskollärare är eniga om att psykisk ohälsa är ett mångtydigt samt svårdefinierat begrepp. Förskollärarna beskriver att psykisk ohälsa hos barn främst uppmärksammas genom långvariga beteendeförändringar. Det framkommer även att kärlek är grunden i det hälsofrämjande arbetet. Studien belyser vikten av att barn ska få omringas av trygga och omsorgsfulla relationer för att utveckla en god självkänsla som i sin tur möjliggör ett främjande av välbefinnande. Slutligen uppfattar förskollärare att möjligheter till stödfunktioner är av stor relevans för förskolans meningsfulla uppdrag, men att tillgången dock är varierande och ofta bristfällig.Item F ÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM DE YNGSTA BARNENS MÖJLIGHETER TILL ANKNYTNING I FÖRSKOLA - En kvalitativ intervjustudie(2020-06) Baltsén, Titti; Peuna, Emelie; Sjöstrand, IsabelleSyftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på anknytning och relationer till barn och vårdnadshavare i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna är fenomenologi och anknytningsteorin. Den metod som har använts är intervjuer som har spelats in och transkriberats. I intervjuerna berättar förskollärare hur de arbetar för att skapa anknytning till nya barn på förskolan och hur de bygger upp relationer till familjer och barn. I studiens resultat framgår det vad som är av vikt för att få möjlighet till en god anknytning till barn och vilken betydelse inskolningen har för den fortsatta tryggheten för barnet på förskolan. I intervjuerna fick pedagogerna också frågan vad som eventuellt hindrar en god anknytning, relation och trygghet för barn och vårdnadshavare. Anknytning baseras på trygghet och kan utifrån resultat liknas med känslomässigt högre relationsskapande. Utifrån resultat kan anknytning i förskolan ses som en självklarhet ur ett vuxet perspektiv. Trots att detta ses som en självklarhet är det utifrån resultat ett svårdefinierat begrepp som inte diskuteras tillräckligt i förskolan. Resultatet hänvisar varje förskollärare till att analysera begreppet anknytning och skapa förståelse för dess innebörd för barnets utveckling och lärande på förskolan.Item Inskolning under en pandemi. Förskollärares upplevelser utifrån ett anknytningsteoretiskt perspektiv(2020) Ekholtz, Julia; Sjödahl, Sandra; Andersson, SofieUnder året 2020 har världen drabbats av en pandemi orsakad av viruset Covid-19. Då vi inte har upplevt en pandemi som har påverkat oss på det här sättet innan, är det ett relevant och aktuellt ämne. Eftersom det inte finns någon tidigare forskning är det viktigt att få en inblick i hur förskollärarna upplever inskolningarna. Syftet med studien är att studera hur förskollärare upplever inskolningsprocessen ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv med bakgrund av Folkhälsomyndighetens (FoHM) restriktioner och rekommendationer under pågående pandemi, året 2020. Rekommendationer och restriktioner som löd från FoHM (2020a; 2020b) under vårens och höstens inskolningar var, att hålla avstånd till vårdnadshavare, inskolning bör ske utomhus, vårdnadshavare ska vistas så lite som möjligt inomhus, samt att alla ska stanna hemma vid minsta symtom (Skolverket, 2020a). Frågeställningarna som användes för att besvara studiens syfte var: Hur upplever förskollärarna organisationen kring inskolningen i samband med pandemin? Hur upplever förskollärarna samspel och samverkan med vårdnadshavare, under inskolningen, i samband med pandemin? Samt hur upplever förskollärarna anknytningsprocessen mellan barn och förskollärare, under inskolningen, i samband med pandemin? För att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar gjordes en kvalitativ studie. Intervjuer av sex förskollärare gjordes, då vi ville få reda på förskollärarnas upplevelser av inskolningarna under pandemin. Vid analysen användes anknytningsteorin som förklaringsmodell och en tematisk analys gjordes. Studiens resultat visar att förskollärarna upplever att möjligheterna till anknytning har påverkats av beslut fattade på ledningsnivå rörande organisationen kring inskolning. Förskollärarna upplever vidare att samspelet i fråga om involvering och kommunikation med vårdnadshavarna är av stor vikt. Förskollärarna upplevde även att de fick arbeta mer medvetet med pedagogiska och didaktiska verktyg för att ge barnen samma möjlighet till anknytning.Item En lyckad inskolning?(2020) Dahlén, Sandra; Falkström, FridaDen här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ska knyta an till en pedagog samt hur ansvarsfördelningen i den nya läroplanen kan tolkas. Studien utgår från anknytningsteorin som är en väl beprövad teori när det kommer till små barns behov av trygghet. Undersökningen har gjorts i form av intervjuer med sex stycken förskollärare med sammanlagt 104 års erfarenhet inom förskolan. I resultatdelen sammanfattas intervjuerna och en analys av det som sagts presenteras. Resultatet behandlar viktiga faktorer som spelar stor roll för både en lyckad inskolning och hur en anknytningsrelation mellan barn och pedagog skapas. Faktorerna är: Väl fungerande kommunikation, individanpassning samt trygga vårdnadshavare. En annan faktor som är viktig vid en lyckad inskolning är just att barnet ska knyta an till minst en pedagog. Slutligen diskuteras studiens resultat, relevans för förskollärares yrkesutövning och didaktiska konsekvenser samt förslag på vidare forskning