Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/9919
Browse
Browsing Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet by Title
Now showing 1 - 20 of 62
- Results Per Page
- Sort Options
Item Är abstraktion hemskt – eller hemskt bra? Ett problem kan bli en möjlighet inom kemiundervisningen.(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Nordholm, Sture; Eek, William; Göteborgs universitet, Inst för kemiKemin är central bland vetenskaperna med kraftiga inslag av både matematik och fysik å ena sidan och biologi, geologi och medicin å den andra sidan. Lärandet och forskandet innehåller därför både matematisk abstraktion och konkret experimentell metodik och empiri. Detta vida spann är en stor utmaning för elever, studenter och kemister i allmänhet. Här redovisas resultatet av ett projekt som haft till mål att reducera barriärer i lärandet av abstrakta begrepp inom kemin. Tre olika metoder har utnyttjats: förenkling, nyttjande av analogier och visualisering med hjälp av dator. Exempel redovisas kortfattat och läsaren hänvisas till skrifter och datorprogram.Item Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Eriksson Sjöö, Tina; Sild Lönroth, Carina; Rubinstein Reich, Lena; Malmö högskolaProjektets övergripande idé var att stödja studenters lärande genom att använda deras erfarenheter från förvärvsarbete eller föreningsverksamhet för att utveckla empatisk förmåga, perspektivtagande och värderingsförmåga. Avsikten var att bidra till utveckling mot professionell kompetens i lärar- och socionomutbildningarna. Projektet genomfördes i ett antal seminarier i socionom- respektive lärarutbildningen samt med en grupp högskolestudenter i Näktergalen mentorsverksamhet. Utgångspunkten för dessa seminarier var studenternas nedskrivna personliga berättelser från en situation/ett möte som väckt starka känslor positiva eller negativa. Berättelserna i jagform berättades, diskuterades och skrevs om från ett annat perspektiv – återberättades, bearbetades och kopplades till den kommande professionen. Den narrativa metoden och perspektivtagande visade sig betydelsefulla för att stärka studenters kompetenser inom området värderingsförmåga och förhållningssätt.Item Att lära säkert - IT-säkerhet i Nätuniversitetets distansutbildningar(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005) Jokela, Päivi; Karlsudd, PeterThe current higher education, both distance education and traditional campus courses, relies more and more on modern information and communication technologies (ICT). The use of computer systems and networks results in a wide range of security issues that must be dealt with in order to create a safe learning environment. In this work, we study the security status within the Swedish Net University, where several universities collaborate in order to offer ICT supported higher education distance courses. The total ICT-security is defined as a combination of computer security and information security, and the focus in this work is on the information security. The four main components of the information security that are used in the study are: confidentiality, integrity, availability and accountability. The data gathering was made in two steps: first preliminary interviews then the main questionnaire. The interview respondents were a small number of students, teachers and ICT-experts at various universities, and the results of this preliminary study were then used to complete the questionnaire. The main questionnaire was sent to approximately 700 students, 100 lectures and 50 ICT-pedagogues. The answers were analysed both quantitatively and qualitatively. However, due to a relatively low answering rate, we must point out that the conclusions made are based on these limited results, and are therefore not necessarily generally applicable within the distance education. The results show that both teachers and students involved in distance education consider that they have relatively good basic competence regarding the use of various ICT-resources. In addition, they consider that the computers and network connections they are using have adequate technical standard. However, the respondents also express a need for more information and training in various areas that are directly connected to information security issues. What is more, both students and teachers require that adequate computer support is constantly available. Several respondents have not developed procedures for backing up files in a regular basis. There seems also be some uncertainty concerning which measures should be taken in order to protect computer system from viruses and also what should be done if the computer is infected. Many teachers consider that the risk for cheating, especially for plagiarism, is greater in the distance education than in campus courses. These teachers also spend more time to prevent this problem in distance courses, and may have special procedures in order to detect plagiarism. Even if several security issues are indicated, most of the respondents consider that the general ICT-security in distance education has a relatively high standard. This may be a sign of some discrepancy between the users knowledge and their actual behaviour when they use the computer systems.Item Att lära säkert. IT-säkerhet i Nätuniversitetets distansutbildningar(Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2005) Jokela, Päivi; Karlsudd, PeterDenna rapport undersöker IT-säkerheten vid kurserna inom Nätuniversitetet. Undersökningen bygger på tre enkäter som skickats ut till över 700 studenter och 100 lärare samt ett 50-tal IT-pedagoger. Studien visar att distanslärare och studenter anser sig ha en relativt bra grundkompetens när det gäller datoranvändning. Men även om grundkompetenserna är tillfredställande så finns det ett uttalat behov av information och kunskap om regler och policys kring datoranvändning och de regler som gäller för publicering på nätet.Item Avbrott på nätutbildningar - en studie av när och varför studenter hoppar av alternativt fullföljer IT-stödda distanskurser(Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2006) Westerberg, Pernilla; Mårald, GunillaStudiens syfte är att öka kunskapen kring avbrott på IT-stödda distansutbildningar inom Nätuniversitetet. Följande frågor söker studien svar på; vilka studenter hoppar av respektive fullföljer sin utbildning, när i en utbildning sker avhopp, vilka är orsakerna till olika avbrott och vad kännetecknar utbildningar med hög genomströmning. Resultaten grundar sig på en registerstudie i Ladok läsåret 2003/2004 över fristående kurser på 30 lärosäten, en enkätstudie av 780 studenters svar vid tre lärosäten samt en fallstudie av två nätuniversitetsutbildningar med hög genomströmning.Item Best practice nätbaserade möten - en förstudie(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005) Sällström, AnnikaA preliminary study of the use of net-based meetings in learning across Sweden was carried out on behalf of the Swedish Net University Agency in co-operation with Sunet (Swedish University Computer Network). The goal of this study was to record, from a user perspective, the best practices in the area of net-based meetings from Sweden s universities and colleges. The preliminary study was undertaken during 2005 as a co-operation between The Centre for Distance-spanning technology at Luleå University of Technology (coordinator), Mid Sweden University, Umeå University and University of Trollhättan/Uddevalla. The starting point for the preliminary study was that existing learning management systems, often used by e.g. higher education, only support asynchronous communication. With today s computers and available broadband access it is much easier to provide support for real-time, synchronous communication. Each student can sit at home using her own computer and communicate over the Internet in real-time with teachers and other students. Until recently synchronous-tools for learning were not commonly used in higher education in Sweden, but there are good examples to be found. The preliminary study started with a questionnaire that was sent out to universities and colleges across Sweden. 124 replies were received and from these replies a number of teachers were chosen to be interviewed to gain a deeper insight into their use of net-based meetings in learning. It resulted in 13 interviews submitted to Sunet s service www.meetings.sunet.se, for management, updating and further development. The Sunet service for net-based meetings is focused on getting personnel and students who are connected to Sunet to use the net for meetings. Some examples of best-practices are: Without E-meetings we couldn't have held "remote labs" A complete teacher training course through distance learning English for the manufacturing industry Best-practice in details http://www.meetings.sunet.se/education.php?lang=en The preliminary study also resulted in the suggestion of four different development areas to increase the usage of net-based meetings for educational purposes: o Disseminate information on the usage of net-based meetings, o Stimulate the development of more good examples, o Establish a network of experts/interest within the Swedish Net University Agency and o Evaluate student-experience a workshop, to be arranged by the Swedish Net University Agency together with SUNET and the Swedish society for e-competence (REK) among others. http://media.csee.ltu.se/~johnny/sunetmeetings/bestpractice/workshop/ To summarize the study, we see that net-based meetings as a phenomenon driven by early adopters are becoming more and more used by the early and late majority 1. This should mean that we only have seen the beginning of many innovative and useful ways of the use of net-based meetings in higher education. We believe it is an absolute necessity to cooperate at both national and international level to better understand technology-supported learning and to strengthen the development of new methods and technical solutions to be used in higher education.Item Developing Professional Interpersonal Competences Using Narratives Derived from Personal Experience: An Evaluation of the PU-Project at Malmö University(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Fresko, Barbara; Malmö högskola; Beit Berl Academic College, Israel"The overall conclusion was that the approach adopted in the project can be applied with relative success given that the narrative-building activities are implemented in a structured and coherent manner, in small groups, over time, and in a manner that is suited to the stage of professional development of the students. Everyday experiences can provide suitable situations to be analyzed, but seminar leaders need to help students make the connections between what is learned from these situations and its relevancy to their future profession." See report for full abstractItem Erfarenheter och tips kring gruppvägledning på distans(Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2005) Danielsson, Mattias; Högskolan i Borås; Högskolan Väst; Högskolan i SkövdeDetta dokument beskriver de erfarenheter och de tips som projektet Gruppvägledning på distans kan dela med sig av.Item Examination över nätet - en studie av 10 nätuniversitetskurser(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005) Hult, AgnetaMed utgångspunkt tagen i pedagogisk lärandeteori samt aktuell forskning om examination studeras examination i tio av Nätuniversitetets helt nätbaserade kurser. I studien insamlades examinationsuppgifter och kursdokument från de tio kurserna samt genomfördes intervjuer med lärare och studenter från fyra kurser. Examinationer/dokument och intervjuer har analyserats i syfte att belysa vad som examineras, examinationens funktion, samarbete/dialog mellan studenter över nätet samt skillnader mellan att examinera/s över nätet jämfört med på campus. Studien är explorativ och möjligheterna att generalisera är begränsade. De analyserade kurserna fördelade sig på fyra kurser inom Medicin och vård, tre kurser inom Juridik och samhällsvetenskap samt tre kurser inom Teknik och naturvetenskap. Intervjuer genomfördes i fyra kurser och urvalet av dessa gjordes i syfte att få en variation mellan vad kursernas examinationer fokuserade samt huruvida de krävde studentsamarbete över nätet. En lärare och två studenter på varje kurs intervjuades via telefon om hur de såg på examinationens innehåll, upplägg och funktion. En kort genomgång av inlärnings/lärandeteorier samt examinationsforskning utmynnade i ett antal aspekter som är centrala för lärandeprocessen. Det är viktigt att studerande ges möjlighet att vara aktiva, att tillämpa kunskaper och reflektera över kursinnehållet samt får möjlighet att problematisera kunskapen tillsammans med andra. Att lösa en uppgift ger då tillfälle att diskutera och ta del av flera olika perspektiv och aspekter. I examinationen ska förståelse, problemlösning och kritiskt tänkande fokuseras. Examinationens syfte ska vara kunskapsutvecklande, dvs något som under kursens gång informerar den lärande om hur kunskapsprocessen fortskrider. Bedömningen ska därmed ge studenten feedback som ger information om lärandet och stimulerar till nya perspektiv. Det är också viktigt att kriterier för lärandet tydligt kommuniceras till de studerande. I granskningen av vilka kunskaper och förmågor examinationerna efterfrågade framkom att framför allt uppgifter av tillämpningskaraktär hade vunnit insteg i de kurser som analyserades. Såväl de studerande som lärarna som intervjuades var väldigt positiva till uppgifter där kunskaperna tillämpas på något problem eller fall. De studerande vars examinationer även krävde kritisk granskning tyckte att möjligheten att få diskutera frågor som inte hade givna svar var väldigt stimulerande. Den kritik som framkom från studenthåll när det gäller vad som examineras, rörde den kurs som dominerades av faktafrågor, där efterlyste studenterna en större variation i uppgifterna och även att deras egna erfarenheter och reflektioner skulle ingå. I den internationella diskussionen om examinationens funktion har det skett en tyngdpunktsförskjutning bl a från att se examinationens främsta funktion som kunskapskontroll till att se den som ett redskap för att vägleda den studerandes kunskapsutveckling. I genomgången av de olika kurserna framgick att de flesta kurser hade inslag i sin examination som kunde karaktäriseras som examination för lärande, dvs inte endast syftade till en kunskapskontroll i slutet av kursen. De studerande poängterade framför allt vikten av att få kontinuerlig feedback på sina arbeten och föredrog också att examinationen skedde kontinuerligt under kursens gång. Kritiken från studenthåll rörde dels bristande kontinuitet i uppgifter och feedback och dels att kraven för att bli godkänd ibland upplevdes som låga. Med ett sociokulturellt perspektiv på lärande är det viktigt att skapa forum för diskussion där många röster får göra sig hörda och ge olika perspektiv på det som avhandlas. Det skapar en hög läropotential. I de kurser som analyserades framkom att många av kurserna försökte skapa diskussionsuppgifter i sina examinationer. De intervjuade studenterna som genom uppgifterna provat på detta var positiva, medan de som inte provat förhöll sig något mer skeptiska. Sammanfattningsvis dominerades hälften av kurserna av uppgifter som går ut på tillämpning och problemlösning och ytterligare två kurser av uppgifter med kritisk granskning som syfte. Åtta av tio kursexaminationer bedömdes som lärande examinationer genom att de hade formativa examinationer med kontinuerlig feedback till studenterna. En stor majoritet av kurserna illustrerar med andra ord den tyngdpunktsförskjutning som den internationella forskningen och diskussionen om examination beskriver, både vad gäller vad som ska examineras och vad examinationen syftar till. Även när det gäller examinationer som uppmuntrar eller kräver dialog och samarbete har de studerade kurserna uppvisat en relativt hög andel, hälften av kurserna krävde samarbete och ytterligare tre kurser uppmuntrade detta. Av intervjuerna med både lärare och studenter framkom den stora betydelse studenterna tillskriver läraren när det gäller att skapa förutsättningar för lärande, dels genom att ge studenterna uppgifter som möjliggör kunskapsutveckling och dels genom att ge feedback och kommentarer som vidgar perspektiven. Även om läraren inte är fysiskt närvarande när man studerar över nätet är lärarens närvaro högst påtaglig för dessa studenter. Med referens till aktuell examinationsforskning och pedagogisk teoribildning samt till lärar- och studentuppfattningar framstår möjligheterna att utveckla och genomföra examinationsuppgifter som leder till kunskapsutveckling och lärande goda, även över nätet. Det kräver dock att lärarna ges tid i sin bemanning för att kommentera och ge feedback.Item Förstudie på uppdrag av Myndigheten för Sveriges nätuniversitet - IT-plattformar för distansutbildning(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004) Schultz, Tord; Nergell, MarithaVHS Upphandling har på uppdrag av Myndigheten för Sveriges nätuniversitet genomfört en förstudie kring befintliga IT-baserade lärplattformar. Studien har till syfte att kartlägga nuläget och att belysa användarnas uppfattning kring användbarheten i befintliga plattformar. Studien har i huvudsak baserats på tre enkäter riktade till studenter, handledare och IT-ansvariga inom högskolan. Totalt har enkäten omfattat 32 lärosäten och riktats till 300 respondenter. 86 % av dessa har besvarat enkäten. Som komplement har vi genomfört ett antal intervjuer med ansvariga för distansutbildningen inom ett antal lärosäten. Resultatet från enkäten och intervjuerna visar att det förekommer en mycket stor variation av plattformar inom dessa lärosäten. På frågan om vilken plattform man huvudsakligen använder anger man i svaren 28 olika namngivna system och utöver det 10 namnlösa, egenutvecklade system (och det inom 32 lärosäten). Det genomsnittliga antalet plattformar per lärosäte är 3 - 4. Den stora variationen och mängden av system leder till en hård konkurrens och små marknadsandelar för de system som är kommersiellt aktiva på marknaden. En bättre samordning skulle gynna högskolan och på sikt skapa förutsättningar för större resurser från leverantörerna för utveckling av plattformarna. Den stora floran av system inom lärosätena leder också till att stora resurser idag knyts till support, drift och utveckling av systemen. Enkätsvaren från de IT-ansvariga visar att det i genomsnitt åtgår 1 timme support per student vid kursstart och att supporten årligen i genomsnitt hanterar drygt 400 ärenden inom varje lärosäte. Baserat på resultatet i studien är det vår bedömning att totala kostnaden för drift, support, utveckling och licenser av IT-plattformen på de 32 lärosätena uppgår till cirka 35 miljoner kronor och att kostnaden per helårsstudent i genomsnitt uppgår till cirka 3 tkr. Enkätsvaren från handledare och studenter visar att man till stora delar är nöjd med användbarheten i systemen. Introduktionen i systemet sker dock ofta mycket knapphändigt och enligt svaren har en tredjedel av användarna introducerats på egen hand eller via en kollega. 13 % uppger att de inte fått någon introduktion alls. Många av handledarna anger också plattformarnas komplexitet som ett bekymmer. Ofta krävs det programmeringskunskaper för att skapa den utbildningsmiljö man eftersträvar. De distansstuderande inom högskolan utgör idag en väsentlig andel av den totala volymen av studerande. Under de senaste två åren har det skett en ökning av den totala volymen högskolestuderande med 8 % samtidigt som antalet distansstuderande mer än fördubblats. Det innebär en kraftig omsvängning. Vår uppfattning är att användningen av IT-baserade lärplattformar därmed bör utgöra en strategiskt viktig fråga för högskolan. Vår rekommendation är att man i det fortsatta arbetet fokuserar på åtgärder inom följande fyra områden: - Samordning och gemensam upphandling - Tydliggör kravbilden - Minimera behovet av administration och support - Eftersträva öppenhet och standardisering. Nästa steg innebär förankring och beslut kring former för samverkan och gemensam upphandling. I detta syfte föreslår vi att Myndigheten för Sveriges nätuniversitet i en remissrunda tillfrågar lärosäten och andra intresserade statliga myndigheter om synpunkter kring de i rapporten presenterade förslagen.Item Från ord till handling - En studie av mål, visioner, strategiska beslut och organisatoriska förändringar av betydelse för den IT-stödda distansutbildningen vid lärosäten inom Nätuniversitetet(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004) Gisselberg, Margareta; Forsberg, Hans-Olof; Riabacke, KatarinaItem Handledare på nätet - Ett samarbetsprojekt mellan Hälsohögskolan i Jönköping, Avdelningen för Omvårdnad och Nätuniversitetet, våren 2003(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2003) Lindberg, AnnikaRapporten beskriver förloppet av projektet Handledare på nätet . Syftet med projektet var att hitta en form för att skapa kontakt och samarbete med distanshandledare för sjuksköterskor. De aktuella sjuksköterskorna är distansstuderande inom specialisering Ögonsjukvård 40p, vid Hälsohögskolan i Jönköping. Studenterna genomför sin kliniska tillämpning, 10 veckor, på ögonklinik nära sin hemort, vilket kan innebära att kursansvarig lärare ska hålla kontakt med 10-15 handledare spridda i landet. Kursledningen såg det som en utmaning och en nödvändighet att hitta en form för samverkan skola - handledare/verksamhet och fick den möjligheten under våren 2003, då projektstöd från Nätuniversitetet utgick. Genomförandet innebar att nio intresserade handledare träffades fysiskt under två dagar, för att diskutera, få information, stöd och genomgång av handledningsprocess samt upplägg och innehåll på de kurser som ingår i utbildningen. Efter dessa dagar hade involverade lärare och handledare fortsatt kontakt på nätet via webbplattformen Pingpong. En utvärdering gjordes efter avslutad kurs. Sammanställningen visade att arbetsmodellen uppskattades samt att handledarna känt sig trygga i kontakten med skola och lärare. Samtidigt kom ett flertal värdefulla synpunkter fram om hur kontakten och upplägget av handledarperioden kunde förändras och förbättras. Här uttrycktes bl.a. en önskan om tidigare information om kursupplägget så att tid bättre hade kunnat planerats in. Modellen kommer att användas inför kommande kurs men med vissa ändringar som delgetts under projektets gång utifrån synpunkter från studenter och handledare.Item Handledarutbildning för skolsköterskor på nätet(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005) Kainz, Gisela; Eliasson, MargaretaUniversity of Skövde is the only institute of higher education in Sweden providing School Nurse Study Programme. The programme comprises 40 credit points (60 ECTS points) and is given as a distance programme with IT support at the Swedish Net University. This training programme was given the first time during the autumn term 2003 and had 40 participating students from all over Sweden. When the Swedish Net University had a happening at Stockholm University 2003 a project Tutor on the Net: Ophthalmologic Nursing was presented. Based on this project we have developed and put together our project Tutor on the Net: School Nurses . The aim of the project was: to train school nurses in supervision to offer tutors/supervisors a common ground for working with students towards the mutual goal as well as to acquaint them with new pedagogic methods applicable to distance courses with IT support to start and deepen the communication and the dialogue between tutors/supervisors, between tutor/supervisor and student as well as between tutor/supervisor and teacher to create and deepen the network between tutors/supervisors Tutors/Supervisors for school nurse students gathered at University of Skövde during four days of training. The theme during these days was information about School Nurse Study Programme, assessment of student s vocational training practice, loyalty in supervision, introduction to First Class, building network and methods in counselling. A joint seminar with the students took place, too. The evaluation showed that the tutors/supervisors found building network both positive and a proper forum for exchanging thoughts. To contact teachers and students through First Class was found exciting. Unfortunately, due to lack of time, the website did not get the space that was calculated from the beginning. According to this evaluation tutors/supervisors look forward in supervising school nurse students as well as in having the opportunity for exchanging knowledge.Item Hur möter Italien kunskapssamhället? - Rapport från internationella kommitténs studiebesök i november 2003(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004) Jalling, HansItem Inventering av nätbaserad matematikutbildning på universitet och högskolor(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2005) Lidmark, Ann-Marie; Westman, PerItem IT-stödd distansutbildning inom medicin och vård höstterminen 2003 - ur studenternas perspektiv(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004) Jonsson, GunillaItem It-stödd distansutbildning inom naturvetenskap och teknik, ht 04 - ur studenternas perspektiv(Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2006) Mårald, Gunilla; Westerberg, PernillaCentrum för utvärderingsforskning (UCER), vid Umeå universitet, har fått Myndigheten för Sveriges nätuniversitets uppdrag att utvärdera studentnyttan av nätuniversitetet och IT-stödda distansutbildningar. Uppdraget sträcker sig över tre år och olika aspekter av studentnyttan undersöks under de tre åren. Det är främst studenternas egna värderingar av studentnyttan som kommer att undersökas, men också lärares och arbetsgivares värderingar kommer att vägas in när övergripande slutsatser om studentnyttan dras i slutet av projektet. Under projektets första år var det utbildningar inom medicin och odontologi respektive vård och omsorg som stod i fokus. Under det andra året är det utbildningar inom naturvetenskap och teknik som fokuseras och under det tredje året är det utbildningar inom juridik och samhällsvetenskap som står i fokus. Syftet med föreliggande delstudie är att undersöka vad som kännetecknar den student som läser en av nätuniversitetets IT-stödda distansutbildningar inom naturvetenskap och teknik. Syftet är vidare att utvärdera nätstudenternas egna erfarenheter och bedömningar av värdet/nyttan med den IT-stödda distansutbildningen och olika typer av utbildningsstöd. Studien genomfördes som en elektronisk enkät till studenter på nätuniversitetsutbildningar inom naturvetenskap och teknik höstterminen 2004.Item Jourhavande bibliotekarie(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2004) Ottelid, Magnus; Brolund, Agneta; Hohweiler, Kristina; Kungliga biblioteket/Bibsam; Sveriges lantbruksuniversitet; Mitthögskolan; Högskolan i JönköpingMyndigheten för Sveriges nätuniversitet beviljade hösten 2002 medel till projektet Jourhavande bibliotekarie med projekttiden jan 2003 dec 2004. Eftersom alltfler studenter läser kurser och utbildningar som inte är beroende av närvaro på campus har syftet varit att erbjuda högskolestudenter och anställda nätbaserad personlig vägledning i informationssökning. Tjänsten bygger på chatt med co-browsing, (student och bibliotekarie delar samma webbfönster) som kompletteras av en e-postfunktion. Projektet har bedrivits som ett samverkansprojekt mellan högskole- och universitetsbiblioteken i Jönköping, Kungl Tekniska högskolan, Mitthögskolan och Lund. Tanken har varit att skapa en nationell tjänst på kvällar och helger som är de tider då det är kostsamt att hålla öppet för att nå kostnadseffektivitet och kunna dra nytta av olika kompetenser. Femton högskole- och universitetsbibliotek deltar idag i tjänsten, ytterligare två har anmält sitt deltagande med start 2005. Alla deltagande bibliotek har som komplement motsvarande lokala tjänster under dagtid för det egna lärosätets studenter och anställda. Resultatet av de två enkätomgångar som har vänt sig till användare visar att de allra flesta är nöjda med den sökhjälp och vägledning de fått. Bland de som valt chatt anser nästan alla att de haft en fungerande chattdialog med bibliotekarien. Överhuvudtaget värderas chatt som en mycket bra eller bra kommunikationsform i jämförelse med andra sätt att kommunicera. Ett annat intressant resultat av enkäterna är att mer än hälften av användarna uppger att de är campusstudenter, 10% svarar att de är distansstudenter medan 20% att de är anställda. Användningen av tjänsten har stadigt ökat men statistiken visar fortfarande ett relativt lågt användande. Tänkbara förklaringar är att tjänsten är ny och att det krävs tid för att etablera nya arbetssätt. Avgörande för nyttjandegraden är självklart att våra målgrupper högskolestudenter och anställda känner till och enkelt hittar en ingång till tjänsten. Fortsatt marknadsföring i olika sammanhang på universitet och högskolor är av största vikt liksom via folkbibliotekens informationsdiskar och via landets lärcentra.Item Kåravgifter och service - en kartläggning av studentkårernas arbete med distansstudenter(Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2005) Strandberg, Per AndersThe object of this report is to survey the work carried out by Swedish student unions in taking care of the interests of distance students as a part of their activities. The main focus of the report is to look at one of the problems concerning distance students and student unions. In Sweden student union membership is mandatory by law. This means that distance students, who study at various seats of learning, are often forced to join a number of student unions without necessarily getting better service as a result. Another aim of the report is to map the student union membership fees, and to see if distance studies qualify students for reduced membership fees. The survey took place during June and July 2005, and comprises all regulated student unions. However the percentage of answers is not comprehensive and information concerning a number of small and medium-sized student unions is not available. The results show at many student unions are aware that the needs of distance students vary from those of campus students, and that special methods must be applied to satisfy these needs. This awareness is reflected not least in the fact that many student unions reduce their membership fees for distance students. Furthermore there are a number of good examples of student unions which have found various ways to tackle the problem of membership in multiple student unions.Item Kartläggning av e-post till studievägledningen vid Myndigheten för Sveriges nätuniversitet(Myndigheten för Sveriges nätuniversitet, 2005) Möller, JohannaUndersökningen är utförd på uppdrag av Myndigheten för Sveriges nätuniversitet och avser att granska, kategorisera, samt analysera e-post inkommen till myndigheten. Rapportens fokus ligger på den e-post som kommit till studievägledningstjänsten.