Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 301-320 av 2331
-
”Det viktigaste är att hålla intresset vid liv” – en kvalitativ studie om läsinlärning i årskurs 1
(2013)Sammanfattning Syftet med vårt examensarbete var att få kunskap i hur pedagoger arbetar med den tidiga läsinlärningen i årskurs 1. Våra enkäter innehöll två frågeställningar: Den ena frågan var: Vilka läsinlärningsmetoder ... -
Populärkulturen i förskolan. En kvalitativ undersökning om 1 – 2-åringars kommunikation, samspel och konstruktion av genus med populärkulturen som grund
(2013)Syftet med detta arbete är att undersöka hur de allra yngsta barnen på förskolan, 1 – 3-åringarna, agerar, skapar mening och konstruerar genus med utgångspunkt i populärkulturen som de själva tar med sig till förskolan ... -
Anknytning i förskolan - en intervjustudie av fyra pedagogers uttryckta föreställningar om barns anknytning, utveckling, lärande och språk
(2013)Sammanfattning: Examensarbetets övergripande syfte var att synliggöra hur tillfrågade pedagoger arbetar med och resonerar kring anknytning. Ett delsyfte var även att få kunskaper om hur pedagogerna arbetar för att skapa ... -
Dokumentation som pedagogiskt verktyg i förskolan - en studie kring arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar.
(2013)Sammanfattning: Pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg är i och med den reviderade läroplanen för förskolan ett omdebatterat ämne i förskolans verksamhet. Följande studie belyser därför hur dokumentation kan utgöra ... -
Ett redskap i tiden – En studie om hur lärares inställning kan skapa möjligheter respektive hinder.
(2013)Sammanfattning Vi har i denna studie undersökt hur lärarnas inställning gällande IKT, kan skapa möjligheter respektive hinder för lärande i undervisningen. Vi har valt att inrikta oss på lärare som arbetar i de tidigare ... -
”Jag räknar högt… , men vi måste vara i takt med musiken” En studie om Skolverkets stödmaterial till kursplanen i Idrott och hälsa
(2013)Syfte: Syftet med studien är att analysera de filmer som Skolverket har tagit fram som stöd till kursplanen i Idrott och hälsa på grundskolan. Våra problemställningar är: Vad belyser filmerna? Hur framställs ämnet Idrott och ... -
Att stimulera flerspråkighet i förskolan - en studie om pedagogiskt arbete i en franskspråkig förskola
(2013)Sammanfattning Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas resonemang kring förutsättningar (dvs. föräldrarnas roll och franskans plats i Sverige) för att utveckla flerspråkighet. Studien har också en praktisk ... -
Uppfattningar om inomhusmiljöns betydelse i den pedagogiska verksamheten
(2013)Sammanfattning: Den här undersökningen studerar pedagogers uppfattningar kring begreppet pedagogiska miljöer, vilken roll inomhusmiljöns har i förskolan, samt hur pedagogerna skapar förutsättningar för lek och lärande i ... -
Utomhuspedagogik i förskolan. En intervjustudie med fyra förskollärare.
(2013)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur man med hjäp av utomhuspedagogik kan göra utomhusvistelsen meningsfull för barn på förskolan då det kan vara den enda utevistelsen barn har under en dag. Vidare vill vi undersöka ... -
Idrott och hälsa som ett kunskapsämne.
(2013)Problem: Idrott och hälsa har genom alla tider fokuserat mest på aktiviteter. Men de senare åren har det skett en förändring och styrdokumenten lyfter fram att idrott och hälsa är ett kunskapsämne. Det lever dock kvar ... -
Matematik i förskoleklass. Lärares syn på matematik i förskoleklass.
(2013)Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare ser på matematik och hur de tänker kring matematik i förskoleklass. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklassen. Frågeställningar ... -
Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan
(2013)Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation. Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju ... -
En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet
(2013)Syfte och huvudfråga Vi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”en skola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn och elever i behov ... -
“Jag är mamma och det här är din vagn” En kvalitativ studie av barns användande av material i leken
(2013)Sammanfattning Syftet med denna rapport är att ta reda på om barn leker på olika sätt när de använder olika material i leken och hur detta påverkar deras lärande. Vi har jämfört hur barn leker med leksaker och hur de leker ... -
Relationer i skolans värld. Tryggare kan ingen vara, eller
(2013)Skolan är komplex, en mötesplats och arbetsplats där barn och vuxna tillsammans ska samarbeta. Vår strävan måste vara att alla gör sitt yttersta så verksamheten blir så bra som möjlig. Det är inte lätt, det krävs engagemang och ... -
”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan
(2013)Sammanfattning Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget, samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att ... -
Similar syllabuses - Different didactics and different results
(2013)This study focuses on how the syllabuses of English and didactics of English as a Foreign Language impact the performance of 13-15 year - old students in Sweden and Cameroon. The execution of English lessons was observed ... -
Vad värderas som viktig kunskap på yrkesorienterade program?
(2013)Med den nya reformen Lgy 11 har man gjort stora förändringar i gymnasieskolan som framför allt påverkar de yrkeorienterade programmen. Man vill stärka samarbetet mellan gymnasieskolan och arbetslivet och ambitionen är att ... -
“I think sometimes we lose sight of the point of what assessments are”
(2013)Sammanfattning Det finns två huvudsyften med bedömning. En bedömning med ett formativt syfte är en bedömning för lärande. Det innebär att läraren genom sin bedömning ska hjälpa eleven att utvecklas mot målen. En ... -
Att ha en Ferrari men bara kunna lägga i tvåans växel
(2013)Denna kandidatuppsats är en kvalitativ studie och har syftat till att ta reda på vilka pedagogiska och organisatoriska anpassningar som kan göras för att stötta elever med ADHD. Avsikten har även varit att undersöka hur ...