Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 421-440 of 2331
-
Samverkan mellan hem och förskola/skola– ur föräldrarnas och pedagogernas perspektiv
(2012)Sammanfattning Vårt syfte med detta examensarbete är att få svar på hur barnens föräldrar och hur pedagogerna ser på samverkan mellan hemmet och förskolan och hemmet och skolan. Vi har genom åren på Göteborgs Universitet ... -
Konflikthantering – Ett avstamp i pedagogers vardag
(2012)1.. Sammanfattning: Genom vår utbildning och under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), har vi noterat att det dagligen uppstår konflikter i skolan mellan elever och vi har förstått att den konflikthantering som därmed ... -
Dokumentation på förskolan - Vad, Hur och Varför?
(2012)I och med att Läroplanen 98 reviderad 2010 trädde i kraft fick förskollärare ett ansvarsområde gällande dokumentation. Dokumentation ska enligt Lpfö 98 ses som ett underlag för, kvalitetsarbete och utvärdering av verksamhetens ... -
I skolan ska man må bra! Likabehandlingsplanen- skolans grund för att upprätthålla värdegrunden (2012)
(2012)Syfte Syftet med uppsatsen var att titta på den utvalda skolans värdegrundsarbete och därmed analysera om en likabehandlingsplan skulle leda till en förändring på skolan. Delsyftet var också att lägga ett förslag som grund ... -
Elevers språkutveckling. En studie kring verksamma specialpedagoger/speciallärares syn på elevers språkutveckling.
(2012)Syftet med vår studie är att studera hur verksamma specialpedagoger/speciallärare resonerar om elevers språkutveckling. En jämförelse mellan tidigare forskning och styrdokument finns i resultatdiskussionen. Huvudfrågorna ... -
Rektorer och hållbar utveckling
(2012)Syftet med undersökningen är att se ifall det finns ett samband mellan rektorers förhållande till begreppet hållbar utveckling och den undervisning som bedrivs på deras respektive skolor. För att besvara frågan gör vi en ... -
Kunskaper om näringsämnen och matspjälkning hos gymnasieelever
(2012)Sammanfattning I skolundervisningen sker ett möte mellan elevers förförståelse av ett ämnesområde och de vetenskapliga förklaringarna inom området och det är inte alltid dessa stämmer överens. När det gäller matspjälkning ... -
”Då tar man tag i det lilla, lilla positiva som de har, och så utvecklar man det… Så gott det går” – En studie i hur idrottslärare bemöter gymnasieelever som inte vill delta i idrottsundervisningen
(2012)Sammanfattning: Trots att ämnet idrott är ett av de populäraste i skolan väljer många elever att inte delta. Studien undersöker, med hjälp av intervjuer och tidigare forskning, varför det är så. Sju lärare på olika ... -
IKT inom engelsklärarutbildningen
(2012)Sammanfattning Syfte Syftet med studien var att undesöka huruvida IKT (informations- och kommunikationsteknologi) en del av engelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads universitet samt undersöka lärarstudenters ... -
Svenska lärosätens hantering av internationella rankingar
(2012)Sammanfattning:Förändrade förutsättningar och en utveckling mot mer mål- och resultatstyr- ning av utbildning och forskning har gjort internationella rankingar intressan- ta som verktyg för att mäta och jämföra högre ... -
Skolans arbete mot mobbning - med fokus på hur arbetet överensstämmer med likabehandlingsplaner och det aktuella kunskapsläget
(2012)Sammanfattning: Syftet med studien var att ta reda på hur skolorna och personalen arbetar med mobbning och kränkande behandling. Vi ville undersöka om skolorna gjorde vad de kunde för att minska mobbning eller om det fanns ... -
"Att se och förstå världen på ett annorlunda sätt" - Behovet av anpassad grundskola för barn med autism
(2012)Syftet med vår undersökning är att få en helhetssyn i hur pedagoger arbetar för att ge elever med autism en likvärdig undervisning. Vi vill veta hur pedagoger arbetar för att tillgodose varje elevs behov, samt vad som krävs ... -
Inga förändringar är bra förändringar – en kvalitativ samtalsstudie av gymnasielärares attityder kring implementeringen av Lgy11 i religionskunskap på gymnasiet
(2012)Syfte: Det övergripande syftet med följande uppsats är att belysa problematiken kring implementering av gymnasiereformen 011 med utgångspunkt i lärares attityder till styrdokumenten för religionsämnet på gymnasiet. Metod ... -
Pedagogers bemötande av barn i förskolan som är oflexibla-explosiva i sitt beteende – barn utan ADHD-diagnos.
(2012)Sammanfattning Syftet med vår studie var att belysa hur pedagoger bör bemöta barn i förskolan som är oflexibla-explosiva i sitt beteende. Studien fokuserar på tre frågeställningar: Hur bör man som pedagog bemöta barn som ... -
Pupils' view of the future at four Ghanaian schools
(2012)The overall aim of this study was to contribute to increased understanding regarding pupils’ views of the future and attitudes towards education in Ghana. In the study the pupils’ views and attitudes were contrasted with ... -
Lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap – möjligheter och konsekvenser för skolutvecklingen
(2012)Sammanfattning I föreliggande examensarbete har lärarstudenters attityder till reformen med ett obligatoriskt introduktionsår med mentorskap för nyutexaminerade ... -
Barn i behov av särskilt stöd. En jämförelse: Tyskland och Sverige
(2012)Vårt examensarbete är en undersökning av en tysk Kindergarten och två svenska förskolor som är baserat på vår tidigare undersökning om pedagogernas förhållningssätt och samspel med barn på en tysk Kindergarten och två ... -
Grädden på moset eller jästen i degen?
(2012)Syftet med denna uppsats är att samla motiv och se den eventuella vikten av att i förskolan använda sig av musik och rytmik för att stimulera och främja barns språkliga utveckling. Vi har även ställt oss frågan, hur ... -
Aritmetiksvårigheter - En studie av orsaker till gymnasieelevers aritmetiksvårigheter
(2012)Syftet med den här studien är att undersöka bakomliggande orsaker, gällande matematiskt tänkande, till en elevgrupps färdigheter och svårigheter inom aritmetik med fokus på vilka metoder eleven använder sig av för att ... -
”Man pratar liksom inte om läxor” - en studie av lärares uppfattningar om läxor
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar om läxor, med fokus på vilka syften de har med att ge läxor samt vilka effekter läxor kan ge. Vi önskar även genom studien erhålla en djupare ...