Visas titlar 41-58 av 58

    • Konsumtionsforskningens inriktningar och förutsättningar 

      Holmberg, Ulrika; Ejdeholm, Carina (2006)
      Rapporten ger en bild av hur konsumtionsforskning definieras och hur den finansieras. Rapporten har gjorts på uppdrag av Konsumentverkets vetenskapliga råd och syftar till att ge en bild av forskningsområden och ...
    • Ung konsumentmakt i en varumärkt värld 

      Hillén, Sandra (2006)
      Det här är en studie av projektet ”Brand New World” som är en del av satsningen ”Ungdomars arbete med konsumentfrågor. Kun(d)skap är makt” som initierats på regeringsnivå. Föreningen Ideum Europa startade projektet för ...
    • Fika, fiske och föreningsliv 

      Brembeck, Helene; Karlsson, MariAnne; Ossiansson, Eva; Shanahan, Helena; Jonsson, Lena; Bergström, Kerstin; Engelbrektsson, Pontus (2007)
      Föreliggande rapport ingår i projektet Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteenden hos konsumenter 55+. Projektet är ett institutions- och fakultets-övergripande samarbete mellan forskare från etnologi, ...
    • Konsumenters köp av ekologisk mat - En forskningsöversikt 

      Holmberg, Ulrika; Steingrimsdottir, Hulda; Svensson, Åsa (2007)
      Vår översikt över de senaste årens forskning om konsumenters inställning till och köp av ekologisk mat visar att: • Andelen köpta ekologiska livsmedel är liten trots ett stort intresse för miljöfrågor. Konsumenters ...
    • Mer ekomat i storköken? Utvärdering av 7-miljonersprojektet i Västra Götalandsregionens storkök 

      Heikkilä, Hanna; Svensson, Åsa (2007)
      Utvärderingen gäller Västra Götalandsregionens insatser i det så kallade 7-miljonersprojektet för att öka andelen ekologiska livsmedel i de egna verksamheterna. Projektet som löpte 2002 - 2006 innebar främst att storköken på ...
    • Marknadsföringsforskning om konsumenter och konsumtion 

      Ekström, Karin M.; Holmberg, Ulrika; Ossiansson, Eva (2007)
      Föreliggande rapport är en kartläggning av marknadsföringsforskning som fokuserar på konsumenter och konsumtion i Norden. Projektet har genomförts av forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap och är finansierat av ...
    • Grönsaker eller godis? Kulturella perspektiv på nordiska barns kosthåll 

      Johansson, Barbro (2007)
      Mat och ätande är ett gränsöverskridande forskningsämne, som engagerar forskare från vitt skilda discipliner. Medicinare, historiker, sociologer, näringsfysiologer, pedagoger, psykologer, antropologer, etnologer m.fl. ...
    • Den goda måltiden. Berättelser om mat och ätande i Vi föräldrar och Kamratposten 1969-2007 

      Johansson, Barbro (2008)
      Många av de forskare som studerat familjemåltiden har använt etnografiska metoder i form av intervjuer och videoobservationer. Även en hel del kvantitativa studier har gjorts, där olika faktorer har studerats genom enkäter. ...
    • Borås Fairtrade City - En stad som märks 

      Hansson, Niklas (2008)
      Borås Fairtrade Citys nätverk av fairtrade-representanter är ett intressant maskineri för intermedierad förstärkning av konsumtionsrepertoarer på lokal nivå. Den till synes enkla uppgiften att upphandla och sälja ...
    • Konsumtionsmakt 2.0 

      Hast, Lennart; Ossiansson, Eva (2008)
      Denna rapport har sitt ursprung i bokprojektet Marknadsorientering - myter och möjligheter, vilket haft MTC- Marknadstekniskt Centrum som finansiär. De båda författarna Lennart Hast, Dagspresskollegiet vid JMG och ...
    • User evaluation of the first prototype of the interactive web tool EcoRunner 

      Olsson, Lars E; Shanahan, Helena; Wåhlander, Hélène (2009)
      EcoRunner is an interactive web tool that has been designed to be the “best possible” modelling tool for portraying direct and indirect environmental effects of household metabolism when it comes to energy, carbon and ...
    • E-bio och mobilkamera. Elefanter och myror i digital visuell kultur. 

      Wagner, Karin; Mörck, Magnus (2009)
      E-bion och mobilkameran är exempel på nya former för bildskapande och visning av visuellt material – samtidigt som de utgör fortsättningar och omvandlingar av invanda analoga apparater. De utgör parallella fenomen, noder ...
    • Bilens roll för människors subjektiva välbefinnande 

      Jakobsson Bergstad, Cecilia; Gamble, Amelie; Hagman, Olle; Olsson, Lars E.; Polk, Merritt; Gärling, Tommy (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2009)
      Huvudsyftet med projektet var att öka kunskapen om bilens roll för olika hushålls och individers subjektiva välbefinnande. Subjektivt välbefinnande som kommer från engelskans subjective well-being, förkortat SWB i rapporten, ...
    • Konsumentrörligheten på de finansiella marknaderna. En uppföljning åtta år senare 

      Mankila, Merja; Gamble, Amelie (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2009)
      Föreliggande studie innebär en uppföljning av Konkurrensverket och Konsumentverkets rapport om konsumentrörligheten på de finansiella marknaderna från 2001. Konkurrensen inom den finansiella sektorn har varit föremål ...
    • Barn som medforskare av matlandskap. Del 1: Medforskning 

      Brembeck, Helene; Johansson, Barbro; Bergström, Kerstin; Jonsson, Lena; Ossiansson, Eva; Shanahan, Helena; Hillén, Sandra (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2010)
      Barn som medforskare av matlandskap, BAMM, är ett tvärvetenskapligt projekt med deltagare från Etnologi, Företagsekonomi och Mat hälsa och miljö vid Göteborgs universitet samt Avdelningen för Design på Chalmers. Syftet ...
    • Den kvinnliga blicken möter "Undressmann": Manlig erotik i svensk feministisk kalender 

      Petersson McIntyre, Magdalena; Mörck, Magnus (2010)
      Den här rapporten bygger på ett forskningsprojekt som heter ”Genus, design och organisation” och som löpte mellan 2006 och 20091. Utgångspunkten för projektet var att undersöka produkter, både sådana som redan fanns på ...