Flickors och pojkars användning av åsiktsuttryckande adverb i skriven text
Abstract
I studien undersöks om det finns något samband mellan kön och hur
författarens åsikter uttrycks i elevtexter. Kvantitativa metoder används
för att undersöka den relativa användningen av adverb med förstärkande
funktion av författarens åsikt, eller direkt kommenterande adverb
som uttrycker åsikt. Materialet som används för undersökningen är
uppsatser i svenska från det nationella provet i svenska. De statistiska
resultaten visar att flickornas texter innehöll färre förstärkande eller
åsiktsut-tryckande adverb jämfört med pojkarnas texter. Den individuella
variationen är stor, men det finns en klar tendens att pojkarna använder
fler förstärkande uttryck än vad flickor gör i sina texter. Skillnaden
i uttryck påminner mycket om skillnaden mellan berättande text
och mer utredande texter.
Den skillnad som finns i hur uttryck förstärks eller försvagas påverkar
hur trovärdiga författarens åsikter framstår för läsaren. Detta innebär att
skolans arbete med berättande typer av text och med mer formell text
därför skulle kunna användas som ett verktyg för att nå de mål för
jämställdhet som finns i läroplanerna. Ett mer direkt uttryckt åsikt är
också viktig för att man skall kunna framföra åsikter på ett slagkraftigt
sätt. Den könsskillnad som finns i uttrycket i texterna aktualiserar den
skillnad som finns i samhället bland annat då det gäller lön, karriärmöjligheter
och möjlighet att kunna påverka i samhället.
Degree
Student essay