• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flickors och pojkars användning av åsiktsuttryckande adverb i skriven text

Sammanfattning
I studien undersöks om det finns något samband mellan kön och hur författarens åsikter uttrycks i elevtexter. Kvantitativa metoder används för att undersöka den relativa användningen av adverb med förstärkande funktion av författarens åsikt, eller direkt kommenterande adverb som uttrycker åsikt. Materialet som används för undersökningen är uppsatser i svenska från det nationella provet i svenska. De statistiska resultaten visar att flickornas texter innehöll färre förstärkande eller åsiktsut-tryckande adverb jämfört med pojkarnas texter. Den individuella variationen är stor, men det finns en klar tendens att pojkarna använder fler förstärkande uttryck än vad flickor gör i sina texter. Skillnaden i uttryck påminner mycket om skillnaden mellan berättande text och mer utredande texter. Den skillnad som finns i hur uttryck förstärks eller försvagas påverkar hur trovärdiga författarens åsikter framstår för läsaren. Detta innebär att skolans arbete med berättande typer av text och med mer formell text därför skulle kunna användas som ett verktyg för att nå de mål för jämställdhet som finns i läroplanerna. Ett mer direkt uttryckt åsikt är också viktig för att man skall kunna framföra åsikter på ett slagkraftigt sätt. Den könsskillnad som finns i uttrycket i texterna aktualiserar den skillnad som finns i samhället bland annat då det gäller lön, karriärmöjligheter och möjlighet att kunna påverka i samhället.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19274
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_19274_1.pdf (150.4Kb)
Datum
2005
Författare
Pålsson, Öjvind
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV