Kandidatuppsatser: Recent submissions
Visas titlar 21-40 av 77
-
Professionalitet & Kläder. Intervjuer med lärare från tre olika skolor
(2010-03-25)Syfte: Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur lärare upplever klädselns betydelse för hur man blir framgångsrik i sin yrkesroll. Om klädseln har betydelse, på vilket sätt bidrar den till lärares professionalitet? ... -
Det gör ju arbetet roligare! En studie om en matematikförskolas dokumentation av det matematiska lärandet
(2010-03-22)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barns matematiska lärande dokumenteras på en förskola med matematikprofil och analysera hur lärarna tänker kring dokumentationens betydelse för verksamheten. Teori: Denna ... -
Mål med modersmål. En undersökning om elevers, deras föräldrars och skolpersonalens uppfattning om modersmålets betydelse för måluppfyllelse i grundskolan
(2010-03-11)Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka modersmålets betydelse för måluppfyllelse hos polsktalande nyanlända elever i grundskolan. Ett mål är att undersöka ifall det finns skillnader hos de barn som fick ... -
Barns syn på att lära sig läsa och skriva - Att ta tillvara på barns egna tankar om sitt första skriftspråkslärande
(2010-02-08)Syfte: Syftet med denna uppsats är att få en uppfattning om hur de äldsta förskolebarnen ser på sitt lärande. Mer specifikt hur de uppfattar att de lär sig läsa och skriva samt att låta barnens syn på sin tidiga ... -
Vad säger bilden? - En granskning av läroböcker i karaktärsämnen på Handels och administrationsprogrammet med särskilt fokus på genus
(2010-01-14)Syfte och frågeställningar: Syftet med min undersökning är att granska ett urval läroböcker i karaktärsämnen på Handels och administrationsprogrammet utifrån ett intersektionellt perspektiv med särskilt fokus på genus. ... -
Skolbiblioteket - en slumrande resurs eller ett aktivt redskap för lärande?
(2010-01-07)Syfte Studiens syfte var att undersöka vilka uppfattningar det finns kring skolbibliotekets funktion för lärande kopplat till barn i behov av särskilt stöd. Forskningsfrågorna berörde erfarenheter som finns av skolbibliotekets ... -
Elevers och lärares uppfattningar av värdegrundens efterlevnad
(2010-01-07)Syfte: Syftet med arbetet var att utreda vilka likheter och skillnader det finns i elevers och lärares sätt att uppfatta sin egen och andras efterlevnad av värdegrunden. Med efterlevnad menas hur väl skolans mål för ... -
Partillemodellen - ett kvalitetssäkringssystem i tiden med konkreta åtgärder som följd?
(2009-12-03)Syfte och bakgrund: I Partille kommun tillämpas sedan flera år tillbaka kommunens Partillemodell, en uppdragshandling, vilken syftar till en kvalitetssäkring av skolans basämnen. Målet med modellen är att samla in information ... -
En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns tvåspråkighetsutveckling
(2009-11-23)Syftet Syftet med studien belyser hur några lärare i en förskoleverksamhet resonerar om hinder och möjligheter när det gäller barns flerspråkighet. Följande frågeställningar är centrala i undersökningen: • Vilken ... -
Elevers och lärares syn på konflikter och hantering av konflikter - en fallstudie
(2009-11-23)Syfte: Syftet med denna studie är att öka kunnandet och förståelsen inom området konflikter och konflikthantering. Metoden som används är en fallstudie där lärares och elevers syn på den konflikthantering som sker på en ... -
Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid
(2009-11-12)Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans ... -
Särskil(j)d undervisningsgrupp. En studie om "en skola för alla" i praktiken.
(2009-11-05)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka hur olika professioner inom skolorganisationen i en kommun ser på hur exkluderingen till särskilda undervisningsgrupper sker och hur det överrensstämmer med styrdokumentens ... -
Elevers inflytande i lärande
(2009-10-26)Centrum för denna studie utgörs av ett försök att fånga hur några lärare förhåller sig till elevers inflytande i lärande och hur deras elever tycker att detta inflytande fungerar i praktiken. Med utgångspunkt i några ... -
Utvecklande samtal - hur kan utvecklingssamtalen i skolan se ut?
(2009-10-12)Problem och syfte Det åligger läraren att tillsammans med elev och förälder genomföra ett utvecklings- samtal/termin. Dessa tar tid att planera och genomföra och jag kan ibland uppleva att detta går på rutin. Finns det ... -
"Risken är att man ibland har bestämt sig för vad som är problemet" - en intervjustudie med elevhälsoteam
(2009-10-01)Syfte: Studiens syfte har varit att granska och problematisera hur elevhälsoteamet på några olika skolor arbetar med elever i svårigheter och hur man går tillväga om hem och skola har olika syn på skolsvårigheterna. Våra ... -
Hur fungerar mötet skola och elev med diabetes? Vad behöver förändras?
(2009-09-28)Syftet kan beskrivas med följande fråga: Hur skall mötet mellan en elev med diabetes och skolan genomföras, enligt föräldrar och lärare för att mötet skall bli så optimalt som möjligt för alla inblandade parter? Teori: ... -
Normalitet och avvikelse i gymnasieskolan. En diskursanalys av 78 pedagogers beskrivningar av eleven i behov av särskilt stöd
(2009-09-24)1. Syfte Syftet med denna uppsats var att undersöka hur 78 pedagoger på en gymnasieskola beskriver en typisk elev i behov av särskilt stöd. Det övergripande syftet var att studera vad som utmärker diskursen kring eleven ... -
Specialpedagogisk forskning - En innehållsanalys av forskningen vid enheten för specialpedagogik i relation till utbildningsplanen för specialpedagoger respektive speciallärare under 2000/talet.
(2009-09-24)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vilka skolformer som uppmärksammas i den forskningen som genomförs på Enheten för Specialpedagogik på Göteborgs Universitet samt hur densamma förhåller sig till de delmål GU ... -
Förskolan, pedagogen och läroplanen. En kvalitativ studie om att erfara och omsätta Lpfö-98
(2009-09-24)Inom den svenska förskolan arbetar en mängd personer, vilka till största delen tillhör två olika yrkesprofessioner, förskollärare och barnskötare. Gemensamt för dessa är att de tillsammans skall genomföra det uppdrag som ... -
"IUP en självklarhet - vem kan jobba utan mål"
(2009-09-24)Syfte: Syftet är att kartlägga hur pedagoger i en västsvensk kommun arbetar med IUP med skriftliga omdömen. Frågeställningar • Hur upplever pedagoger arbetet med IUP? • Hur involveras elever? • Hur involveras ...