Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson-Linder, Eva
dc.date.accessioned2009-03-26T10:19:11Z
dc.date.available2009-03-26T10:19:11Z
dc.date.issued2009-03-26T10:19:11Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19725
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet till reflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken. Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ett forskningsområde. Diskurser anger bland annat de ramar för vad som är möjligt och inte möjligt att formulera inom ett visst område. I diskursbegreppet ryms även den sociala praktiken, den diskursiva praktiken och policy som text. För att kunna byta perspektiv under min studie har begrepp som distans och närhet varit betydelsefulla. Metod: En induktiv ansats med utgångspunkt i en växling mellan förståelse av helhet och delar i vårt skolsystem. Efter textanalys av tre kommuners kvalitetsredovisningar samt intervju med några fristående skolors huvudman analyserades materialet i relation till statlig policy samt en analys av diskursen ” elever i behov av särskilt stöd”. Resultat: Begreppet ”elever i behov av särskilt stöd” har ersatts av diskursen, de som inte når (betygs) målen i de kvalitetsredovisningar jag har analyserat. Fokus i kvalitetsredovisningarna finns på de elever som inte når målen. Det finns en tydlig skillnad i sättet att framställa utvärdering/kvalitetsredovisning beroende på politisk majoritet i kommunen. Kvalitetsredovisningarna är en nulägesbeskrivning. Planeringsdelen för hur skolan ska utvecklas har begränsat utrymme i kvalitetsredovisningarna.en
dc.language.isosween
dc.subjectkvalitetsredovisningaren
dc.subjectfristående skoloren
dc.subjectmål- och resultatstyrningen
dc.subjectlikvärdigheten
dc.subjectelever i behov av särskilt stöden
dc.subjectelever som ej når målenen
dc.titleKvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöden
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record