• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvecklande samtal - hur kan utvecklingssamtalen i skolan se ut?

Sammanfattning
Problem och syfte Det åligger läraren att tillsammans med elev och förälder genomföra ett utvecklings- samtal/termin. Dessa tar tid att planera och genomföra och jag kan ibland uppleva att detta går på rutin. Finns det egentligen tillräckligt med kunskap i skolan om hur utföra dessa på bästa sätt? Vad säger litteratur och forskning om utvecklingssamtalets syfte och innehåll? Syftet med denna uppsats har varit att få kunskap om vad litteraturen säger om utvecklingssamtal och vad en grupp pedagoger har för syn på utvecklingssamtalet. Dessutom ville jag, för att få en utvecklingsinriktning i min uppsats, genom reflektion sätta igång tankar och presentera nya idéer till deltagarna i intervjustudien. Finns det något att lära av varandra och/eller forskning och litteratur vad gäller utvecklingssamtalen? Metod En litteraturstudie gjordes, där bibliotekskatalogen Gunda användes med sökord som utvecklingssamtal, samtalsmetodik, lärande, delaktighet, reflektion, etc, för att få lästips. Dessutom gjordes en intervjustudie bestående av en fokusgruppsintervju med en grupp peda-goger. Där användes en intervjumall med halvstrukturerade frågor och svaren bearbetades utifrån frågeställningarna. Resultat Det mest centrala skolans styrdokument betonar är att utvecklingssamtalet är en viktig del av elevens lärande och att det är av stor vikt att eleven är delaktig i dessa samtal. En del av litteraturen och forskningen ställer sig dock frågande till hur det egentligen ser ut med elevens möjlighet till delaktighet och inflytande, och man kan då också ifrågasätta utvecklingssamtalet som en del av lärandet, sett utifrån den sociokulturella teorin. Det är dessutom viktigt att samtalen är väl planerade och att läraren har kunskap om samtalsmetodik. Resultaten från intervjustudien visar att pedagogerna är medvetna och insatta i utvecklings-samtalets syfte och innehåll. Respondenterna menar dock att de är självlärda i samtals-metodiken och att de saknar fortbildning. De skulle dessutom vilja ha fler tillfällen till den typ av reflektion och samtal som genomfördes vid intervjutillfället.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21240
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_21240_1.pdf (208.1Kb)
Datum
2009-10-12
Författare
Sandklef, Julia
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV