• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjuksköterskan – för patienten i tiden! Hur sjuksköterskans

The Nurse – for Patient; with the Times! How the work environment

Abstract
Ett gott bemötande är viktigt för patientens uppfattning om vården och en viktig del på vägen mot välbefinnande. Bemötande är ett samspel och ett växelspel mellan sjuksköterska och patient som bygger på att sjuksköterskan aktivt träder in i patientens livsrum med inlevelse och kunskap om patientens styrkor och begränsningar bekräftar patienten. Detta för att patienten ska få förbli en unik person. Syftet med denna uppsats var att belysa hur sjuksköterskans arbetsmiljö kan utgöra möjligheter respektive hinder för ett gott bemötande av patienten inom sjukvården. Metoden utgjordes av fokusgruppintervju. En strukturerad intervjumetodik användes. Materialet analyserades utifrån Graneheim och Lundmans modell för innehållsanalys och relaterades till Jean Watsons omvårdnadsteori. Watsons transpersonella teori framhåller växelspelet mellan människa och miljö. I resultatet framträder ett manifest tema - Planering och samarbete ger större utrymme för ett gott bemötande och ett latent tema - Medveten om begränsningar och ambition om att ge ett gott bemötande. Sjuksköterskan måste ges möjlighet till att ge patienten ett gott bemötande. Fokusgruppdeltagarna i studien beskriver en känsla av otillräcklighet som leder till oro och frustration. Organisatoriska förutsättningar, framförhållning, tid, utrustning och ändamålsenliga lokaler ska finnas. Ett bra ledarskap skapar trygghet. Sjuksköterskans insikt om bristande förutsättningar och strävan efter att göra det bästa av situationen skapar möjligheter i vården. Watsons menar att sjuksköterskans värderingar ger dem modet att se möjligheter i existerande förhållanden. Genom fortlöpande reflektion och handledning kan ett professionellt bemötande av patienten kvalitetssäkras. I studien beskrivs att sjuksköterskorna hanterar brist på handledning genom gott samarbete och god kommunikation kollegor emellan. Sjuksköterskorna i fokusgruppen visade på ett professionellt förhållningssätt, hur sjuksköterskan ofta gör sig till patientens talesman, en oerhörd vilja och målmedvetenhet i sin strävan efter att göra gott för patienten och ge denna ett gott bemötande. Sjuksköterskan är en potent resurs hennes kunskap och vilja måste tillvaratas i bemötandet av patienten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22397
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_22397_1.pdf (234.1Kb)
Date
2010-05-24
Author
Lindh, Maud
Westlund, Ann-Christine
Keywords
Barriers
content analysis
focus groups
hindrances
nurse
nursing
patient
relation
meeting
work environment
management
possibilities
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV