• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjuksköterskan – för patienten i tiden! Hur sjuksköterskans

The Nurse – for Patient; with the Times! How the work environment

Sammanfattning
Ett gott bemötande är viktigt för patientens uppfattning om vården och en viktig del på vägen mot välbefinnande. Bemötande är ett samspel och ett växelspel mellan sjuksköterska och patient som bygger på att sjuksköterskan aktivt träder in i patientens livsrum med inlevelse och kunskap om patientens styrkor och begränsningar bekräftar patienten. Detta för att patienten ska få förbli en unik person. Syftet med denna uppsats var att belysa hur sjuksköterskans arbetsmiljö kan utgöra möjligheter respektive hinder för ett gott bemötande av patienten inom sjukvården. Metoden utgjordes av fokusgruppintervju. En strukturerad intervjumetodik användes. Materialet analyserades utifrån Graneheim och Lundmans modell för innehållsanalys och relaterades till Jean Watsons omvårdnadsteori. Watsons transpersonella teori framhåller växelspelet mellan människa och miljö. I resultatet framträder ett manifest tema - Planering och samarbete ger större utrymme för ett gott bemötande och ett latent tema - Medveten om begränsningar och ambition om att ge ett gott bemötande. Sjuksköterskan måste ges möjlighet till att ge patienten ett gott bemötande. Fokusgruppdeltagarna i studien beskriver en känsla av otillräcklighet som leder till oro och frustration. Organisatoriska förutsättningar, framförhållning, tid, utrustning och ändamålsenliga lokaler ska finnas. Ett bra ledarskap skapar trygghet. Sjuksköterskans insikt om bristande förutsättningar och strävan efter att göra det bästa av situationen skapar möjligheter i vården. Watsons menar att sjuksköterskans värderingar ger dem modet att se möjligheter i existerande förhållanden. Genom fortlöpande reflektion och handledning kan ett professionellt bemötande av patienten kvalitetssäkras. I studien beskrivs att sjuksköterskorna hanterar brist på handledning genom gott samarbete och god kommunikation kollegor emellan. Sjuksköterskorna i fokusgruppen visade på ett professionellt förhållningssätt, hur sjuksköterskan ofta gör sig till patientens talesman, en oerhörd vilja och målmedvetenhet i sin strävan efter att göra gott för patienten och ge denna ett gott bemötande. Sjuksköterskan är en potent resurs hennes kunskap och vilja måste tillvaratas i bemötandet av patienten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/22397
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_22397_1.pdf (234.1Kb)
Datum
2010-05-24
Författare
Lindh, Maud
Westlund, Ann-Christine
Nyckelord
Barriers
content analysis
focus groups
hindrances
nurse
nursing
patient
relation
meeting
work environment
management
possibilities
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV