"Vad står det?" En kvalitativ studie om hur lärare stimulerar och främjar elevernas läsförståelse i år 1-3
Sammanfattning
Syfte: Syfte med vår studie är att undersöka hur lärarna stimulerar och främjar elevernas läsförståelse.
Teori: I vårt arbete utgår vi från läsförståelsestrategierna och Vygotskijs tänkande om den proximala zonen. Teorins fokus ligger på den aktiva eleven som ska i arbetet med vuxna erövra kunskap som ligger utanför sin existerande kognitiva förmåga.
Metod: Vi har använt oss av kvalitativa studier och observationer. Vi har intervjuat sex pedagoger i två olika kommuner och observerat dem under två veckor. Vid intervjuerna använde vi bandspelaren, skrev ner de svaren vi fått samt analyserat dem.
Resultat: Studiens resultat visar att respondenterna tycker att läsförståelse är en viktig del av läsinlärningsprocess och att de i sin undervisning använder olika metoder för att stimulera läsförståelseprocess hos sina elever. Resultat av vår undersökning uppvisar att samtliga intervjuade betonar att grundläggande ordavkodning, elevernas egna erfarenheter och positiv självbild är av stor betydelse för en god läsförståelse, vilket också litteratur tyder på.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010-09-06Författare
Music, Selma
Sacic Mesic, Selma
Nyckelord
ordavkodning
läsförståelse
läsförståelsestrategier
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
VT10-2611-09 U/V
Språk
swe