Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL): Recent submissions
Visas titlar 41-60 av 284
-
Meningen med estetiken. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det estetiska.
(2021)Estetik har traditionellt haft en plats i förskolan och står likt andra ämnen som ett strävansmål i förskolans nuvarande läroplan. En av läroplanens skrivningar lyfter att det estetiska ska vara både en metod och ett ... -
Förskollärares kommunikationsarbete. Med fokus på autismspektrum.
(2021)Intresset av alla barns kommunikationsmöjligheter, men speciellt barn inom autismspektrum, växte fram hos oss när vi under en kurs på förskollärarutbildningen fick nya kunskaper inom anpassat kommunikationsarbete. När ... -
Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet. En systematisk litteraturstudie.
(2021)Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån ... -
Didaktisk beröring, finns det? En fenomenografisk intervjustudie om hur barn erfar och hur förskollärare uppfattar samt dokumenterar beröring som didaktiskt verktyg i förskolan.
(2021)Bakgrunden till denna studie är vår erfarenhet av svårigheten med att prata om, sätta ord på och dokumentera omsorg. Detta ledde fram till diskussioner kring omsorg i relation till beröring. Då det verkar saknas en ... -
“Motverka maskulin aggressivitet med det feminina.” En intervjustudie om pedagogers arbete med genus i förskolan.
(2021)Forskning visar att pedagoger som inte reflekterar över sin medvetenhet och förhållningssätt till genus i förskolan riskerar att bidra till att upprätthålla stereotypiska könsmönster och könsroller i sin verksamhet. ... -
Förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap
(2021)Detta arbete undersöker förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap, samt hur dessa används i förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvantitativ metod som samlar ... -
”Woooow Linus! Fick du superkrafter nu Linus?” En kvalitativ studie om jämställdhet i förskolan.
(2021)Denna studie har utgångspunkt i styrdokumenten och uppdraget i förskolan som är att främja jämställdhet och motverka stereotypa könsroller. Syftet med studien har varit att undersöka hur arbetet med jämställdhet ... -
Stöttning av flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. En kvalitativ observationsstudie med fokus på måltider.
(2021)Denna studie belyser förskollärarens användning av redskap för att stötta flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagogerna interagerar med flerspråkiga barn för att ... -
Blompojkar och monsterhundar - En analys av normkritisk barnlitteratur
(2021)I denna studie undersöks genom en kvalitativ analys sex normkritiska barnböcker. De utvalda böckerna är bilderböcker riktade till barn i åldern mellan 3 och 6. Alla sex böcker skildrar queera karaktärer eller familjer. ... -
Utomhuspedagogik möjliggör ett vidgat arbetssätt. En kvalitativ studie om förskollärares syn på utomhuspedagogik.
(2021)Följande studie syftar till att undersöka samt synliggör huruvida förskollärare arbetar med samt relaterar till utomhuspedagogik i syfte att främja barns lärande och utveckling. Studien undersöker även vilka förutsättningar ... -
Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet - En systematisk litteraturstudie
(2021)Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån ... -
Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.
(2021)Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska identifieras i praktiken. Det finns ... -
”Vi tar det mest i stunden, men vi pratar ju om att man ska vara bra kompisar”. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers konflikthantering i förskolan.
(2021)Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattning av sin konflikthantering i förskolan. Styrdokument och forskning menar att konflikthantering bör ske konstruktivt då konflikter är ett lärandetillfälle om ... -
Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie.
(2021)Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och ... -
En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
(2021)Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga ... -
Reproducering av västerländska normer i en Västafrikansk kontext En intersektionell analys av två internationella förskolor i Togo
(2022-08-30)Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur två internationella förskolor i Togo producerar kön och ålder som skillnadskategorier, samt hur normer kring dessa skillnadskategorier möjligtvis samverkar och villkorar barnens ... -
DEN (S)ORTENS TJEJER En systematisk forskningsöversikt om tjejer som växer upp i socialt utsatta områden
(2022-08-29)Socialt utsatta områden har under de senaste åren getts ett allt större medialt fokus där framförallt unga killars agerande porträtteras som en bakomliggande anledning till områdenas misär. Forskning visar att media ... -
Digital Accessibility for Swedish Second Language Learners A development project for an online museum resource
(2022-07-27)Purpose: The overall purpose of this development project is to explore the struggles that Swedish second language learners (SSLL) encounter while using digital learning resources and to suggest digital accessibility ... -
Genus i förskolan. En litteraturstudie om hur förskollärare påverkar barns lek.
(2020)I dagens samhälle diskuteras könsroller flitigt och förskolorna har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande enligt deras läroplan (Skolverket, 2018). Våra upplevelser från ... -
“Ja, ja frågan är om man får det”. En studie om samverkan och vårdnadshavares möjlighet till delaktighet i förskolan.
(2020)Samverkan lyfts ofta som central för att kunna bidra till att barn får en positiv och trygg förskolemiljö. Däremot finns det ingenstans beskrivet hur arbetet med samverkan skall utföras. I denna studie undersöks hur ...