Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Visas titlar 281-300 av 311
-
Blommor och bin. En studie om elevers föreställningar om blommors funktion och vilka medierande redskap barn använder.
(2017-11-08)Uppsatsen handlar om vilka föreställningar elever i årskurs fem har kring blommors funktion. Tidigare undersökningar visar att elever har olika föreställningar kring växters sexuella reproduktion. Metoden som används för ... -
Ett urval av svenska matematiklärares matematiska kunskap – En kvalitativ undersökning vid Göteborgs Universitet.
(2017-11-08)This thesis looks upon a sample of Swedish teachers in middle school teaching mathematics and their capabilities in computing and pedagogically representing a mathematical problem based on division by fractions. The result ... -
Personalkategoriers tankar om mobbning i och utanför skolan - En fallstudie
(2017-11-08)Syftet med denna studie är att undersöka likheter och skillnader mellan vad olika personalkategorier på en skola uppfattar att mobbning är, hur det motverkande arbetet bör bedrivas och huruvida det saknas en samstämmighet. ... -
Hur påverkar idrott och hälsa elever arbete i klassrummet? En kvalitativ undersökning för att studera personer inom skolverksamhetens uppfattning om idrott och hälsas påverkan.
(2017-11-08)Att fysisk aktivitet påverkar elevers skolprestationer, koncentrationsförmåga och grupptillhörighet har forskning till viss del bevisat. Genom ett utökande av idrottsundervisning förbättras elevers resultat i teoretiska ... -
Lärares betygssättningspraktik. En kvalitativ intervjustudie om lärares olika tillvägagångssätt vid betygssättning av elevers kunskaper i matematik på mellanstadiet.
(2017-11-08)Studien undersöker lärares tillvägagångssätt vid betygssättningen av elevers kunskaper i matematik i årskurs 6. Syftet med studien är att undersöka lärares beskrivningar av sin betygssättning och synliggöra de uppfattningar ... -
Estetiska uttryck som verktyg i matematik
(2017-11-08)Undervisningen i matematik behöver bli bättre men kanske också annorlunda. Olika idéer kring hur matematikundervisningen skulle kunna utvecklas har framförts, ett av dem är att satsa på estetiska uttryckssätt och läroprocesser. ... -
Mångfald i en monokulturell kontext: hur förhåller sig lärare till det?
(2017-11-08)Research on multiculturalism in homogenic schools appears to be a poorly codified phenomenon in the literature, hence the reason that founded the idea to dig deeper into the subject and to further challenge this research. ... -
"Mitt stora mål är ju att bli klar med matteboken. En kvalitativ analys av elevers attityder till matematikboken
(2017-11-08)Denna uppsats problematiserar elevers användning av matematikboken. Eftersom statistik visat att elever i Sverige får arbeta med matematikboken mycket är syftet att ta reda på vad de tycker om detta. Undersökningen handlar ... -
Framgångsfaktorer i PIM – Praktisk IT- och mediekompetens En enkät- och intervjustudie av Myndigheten för skolutvecklings- och Skolverkets fortbildningssatsning på IT-kompetens för Sveriges pedagoger 2006 – 2014
(2017-09-20)PIM, Praktisk IT- och Mediekompetens, lanserades 2006 av Myndigheten för skolutveckling, som en fortbildningssatsning av regeringen för att höja IT-kompetensen hos den svenska lärarkåren. När PIM avvecklades hade 162 000 ... -
Lärares frågor i matematikklassrummet
(2017-09-20)Studiens syfte är att undersöka fyra lärares bidrag i helklassinteraktion för att ta reda på vilka möjligheter till matematiserande som skapas av de frågor läraren ställer när de undervisar i matematik. Studien har en ... -
JAG VILLE LÄRA KÄNNA DEM, VETA VAD DE KUNDE OCH VAD DE VILLE LÄRA SIG. Lärares erfarenheter och upplevelser av skolstart i årskurs ett
(2017-06-07)The aim of this studie is to gain understanding about teachers experiences when they meet their students at schoolstart in grade 1. In Sweden children start in the compulsery school at the age of seven. The year before ... -
The pedagogical power of "messiness" Staying with the joy and entanglement of a more participatory art teaching practice
(2017-06-07)When we teach we have also the possibility to practice a personal philosophy of life. My belief in equality and the democratic production of knowledge has steered me towards the view that pedagogy is an entanglement. In ... -
ELEVERS SKRIVANDE PÅ ENGELSKA. En studie om en grupp niondeklassares syn på engelska ur ett nutida och framtida perspektiv
(2016-10-26)The purpose of this study is to investigate a group of year 9 pupils’ views on English, with a specific focus on their views on writing, in school, in their spare time and in the future. The data consists of semi-structured ... -
Den ofria viljan - En autoetnografisk studie om konstnärligt kunskapande och rum för blivanden
(2016-09-08)The objective of this autoethnographic study is to formulate didactic approaches where space for the learners own thoughts and actions can be created. The study aims at increasing the understanding of the potential effect ... -
Undervisning i multiplikation genom systematiskt varierade exempel
(2016-04-18)Studien undersöker hur uppgifter i multiplikation från läromedlet Muffles´ Truffles ur serien Context for learning mathematics är konstruerade samt vad som blir synligt respektive dolt för eleverna i undervisningen när ... -
Självbedömning av produktiva färdigheter i engelska i årskurs 4-5
(2016-03-23)The aim of this study is to investigate the use of self-assessment of the productive skills in English with younger students by using the European Language Portfolio material. It also aims to see how the students’ ... -
Förskolearbetslagens upplevelser av olika bilder
(2016-03-09)This study aims to get an in-depth understanding of preschool team’s life experiences of images and to describe how these influence the choice of images used in the preschool interior. Hermeneutic phenomenology and ... -
Kollegiala samtal utifrån videoinspelade matematiklektioner.
(2015-06-22)Med video som verktyg undersöks i studien vad lärare väljer att utveckla genom att analysera och diskutera sin egen undervisning tillsammans med kollegor. Datamaterialet utgörs av videodokumenterade kollegiala samtal där ...