Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Now showing items 61-80 of 311
-
”Spegeln är publiken” En kvalitativ intervjustudie av fenomenet speglar i dansundervisning
(2021-07-06)Mirrors are common in dance education. Previous research indicates that mirrors affect dance students body image in various ways. The aim of this study was to describe and analyze dance students experiences of mirrors in ... -
Summativ bedömning – ett nödvändigt ont? En fenomenografisk studie om gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning
(2021-07-06)Syftet med studien var att utifrån en fenomenografisk utgångspunkt undersöka gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning. Utifrån detta syfte utkristalliserades följande forskningsfrågor. Hur uppfattar ... -
Elevmotivation i matematikämnet – en systematisk litteraturstudie om effekter av motivationsfrämjande interventioner
(2021-07-06)The aim of this study is to identify evidence-based interventions that work effectively for teachers to increase the motivation of junior high school and high school students in mathematics. A systematic literature study ... -
Nyanlända elever och kritiskt tänkande: En intervjustudie om möjligheter och utmaningar
(2021-07-05)Integration och demokrati är två högaktuella samhällsfrågor i Sverige. En lyckad inkludering av nyanlända elever i svenska skolan kan erbjuda dessa unga samhällsmedborgare de förutsättningarna som behövs för ett aktivt ... -
SUSTAINABILITY COMPETENCIES AND EXPERIENTIAL LEARNING IN HIGHER EDUCATION: STUDENT PERCEPTIONS
(2021-06-29)Aim: The purpose of this study was to investigate university student perceptions of their competencies of and propensity to act for sustainability, while they study on a module designed with use of the experiential learning ... -
PRESCHOOL PERSPECTIVES ON NATURE – AN INTERVIEW STUDY OF CHILDREN ATTENDING OUTDOOR CLASSES
(2021-06-29)Aim: The aim of this thesis is to explore views, perspectives and opinions of preschool children that attend outdoor classes about nature, animals, plants and nature’s protection from humans’ pollution. By conducting ... -
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN SÁPMI An interview study with Sámi education professionals addressing the challenges and opportunities for respecting cultural diversity in education
(2021-06-28)In connection to global ESD discourse concerning the need for education to respect cultural diversity, the aim of this study is to investigate challenges and opportunities encountered by Sámi education professionals regarding ... -
Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning
(2021-06-10)Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra ... -
”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur
(2021-06-03)Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om ... -
Skolbesök i en botanisk trädgård betraktat ur ett likvärdighetsperspektiv. Tillgång, tillgänglighet och elevers meningsskapande
(2021-04-28)According to results from the latest PISA-test, academic achievements of Swedish students in science are increasingly dependent on the students' social background as well as on their school's overall socioeconomic status. ... -
Mellanstadieelevers upplevelse av en skönlitteraturbaserad etikundervisning
(2021-02-11)Denna studie syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet, som deltagit i forskningsprojektet EthicoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning. Empiriinsamling har skett genom elevintervjuer, vilka ... -
Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö
(2021-02-02)Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans digitala lärmiljö. För att ... -
DET MULTIMODALA LÄRARJOBBET Lektionsdesign i ämnet svenska på gymnasiet, med film, podcasts och musik
(2020-12-10)The result suggests that teachers mainly use digital, multimodal resources that are freely available, produced in equal parts for education, and for a general audience. An important cause seems to be the connection to ... -
Pre-service teacher’s attitudes towards Education for Sustainable Development – an empirical study at the University College of Teacher Education Vienna/Krems (KPH Wien/Krems)
(2020-11-19)Aim: The aim of the study was to find out what attitudes pre-service teachers at the University College of Teacher Education Vienna/Krems have towards education for sustainable development. What do they think, know and ... -
TEACHING PHOTOSYNTHESIS: IMPLICATIONS ON SUSTAINABILITY
(2020-10-27)Aim: Education for Sustainable Development (ESD) is about empowering and motivating learners to become active sustainability citizens who are capable of critical thinking and able to participate in shaping a sustainable ... -
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN ONLINE LEARNING ENVIRONMENTS STUDENTS’ CONCEPTION OF ESD/SD AND DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING
(2020-10-27)Aim: The aim of this study is to examine students' beliefs about "education for sustainable development", "sustainable development" and development of critical thinking after experiencing online interactions with peers and ... -
"THREATENED AND THREATENING SEAS" Children’s Perceptions of the Marine Environment and Environmental Attitudes towards Marine Pollution in Kuta, Lombok
(2020-10-19)Aim: The aim of this study was to investigate early childhood learners’ (5-8 years old) perceptions of the marine environment (beach and sea) and their environmental attitudes towards marine pollution through an educational ... -
TABLETOP ROLE-PLAYING GAMES AND THEIR POSSIBLE USE IN EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT AN EXPLORATION OF ETHICAL LEARNING AND ROLE-PLAY
(2020-10-15)Aim: This research aims at exploring the possible use of Tabletop Role-playing Games (TRPG) in ESD research and practice. The scope of this thesis is narrowed to specifically examine the opportunities that a TRPG can ... -
Generationen som inte vill läsa — en modern myt?
(2020-09-28)Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ... -
Gemenskap & individualism
(2020-09-15)Arbetets syfte är att undersöka gemenskaplighet och individualism i den svenska grundskoleläroplansdiskursen 1962–2011. Studien har som syfte att identifiera en generell diskursiv förskjutning, dess kännetecken, och hur ...