Kandidatuppsatser (IPS): Recent submissions
Visas titlar 81-100 av 231
-
Lustans lakejer: En kritisk diskursanalys av lärares bloggar
(2016-07-01)Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur bloggen som arena används av lärare, dels för att uttrycka sin syn på rådande ideal och tillgängliga utrymmen för elevsubjektivitet i skolan, och dels för att agera ... -
"Hela sjukhusyrket är ju ett konstant lärande" - En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskornas upplevelser av lärande, arbetsmiljö och hälsofrämjande arbete
(2016-07-01)Syfte: Uppsatsens syfte är att belysa hur sjuksköterskor upplever sitt lärande i relation till den egna arbetsmiljön med fokus på hälsofrämjande arbete. Samtidigt undersöks hur sjuksköterskors arbetsmiljö påverkar lärandet ... -
Åk på utlandsstudier! För du är väl en karriärssiktare? En diskursanalys av svenska universitets webbsidor om utlandsstudier
(2016-07-01)Idag har utlandsstudier inga specifika lärandemål i universitetens styrdokument vilket gör att dess syfte och mål kan upplevas otydliga. Det är samtidigt en politisk målsättning att öka antalet utresande studenter och ... -
Att skapa ideala medarbetare - kompetensutveckling som styrningsstrategi
(2016-07-01)Syfte: Mot bakgrund av det vida användandet av kompetensbegreppet i dagens arbetsliv vill vi med diskursanalytiska verktyg granska ett urval av organisationer med fokus på hur kompetens och kompetensutveckling framställs ... -
Första linjens chefers syn på kompetensutveckling - En intervjustudie med fokus på möjligheter och problematik i skapandet av två arbetsplatsers utvecklande klimat
(2016-06-30)Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur första linjens chefer på två företag ser på möjligheter och problematik med att skapa ett utvecklande klimat på sina arbetsplatser. Respondenternas utsagor kring ... -
”Hur kan man lära sig utan grammatik? Det går inte.” En kvalitativ studie av SFI-studenters syn på grammatik och språkinlärning
(2016-06-30)Studiens syfte var att öka förståelsen för hur studenter på SFI (utbildning i svenska för invandrare) ser på grammatik och språkinlärning. De kvalitativa intervjuerna avsåg att besvara tre frågeställningar som berör hur ... -
"Men då hör ju alla vad man skriver!" Högstadieelever skriver genom att diktera med en app i sin Ipad
(2016-06-27)Dagens teknik för taligenkänning har hög precision, den är billig och är lätt att installera och börja använda på en Ipad eller Iphone. Eftersom dikteringsappar numera följer med Ipaden eller Iphonen på köpet kan elever ... -
Bråkens användningsområde i matematik och i andra grundskoleämnen - En kvalitativ analys av bråkberäkning ur ett lärarperspektiv
(2016-03-22)Syfte: Syftet med denna undersökning är att ta reda på varför beräkning med bråk orsakar svårigheter för elever på högstadiet. Syftet är också att undersöka vilka problem uppstår i matematik, i andra skolämnen och i ... -
"De blir förebilder som berikar skolan" - Mediebilden av grundskolans arbete med nyanlända elever
(2016-03-22)Syftet med studien var att visa hur mottagande, kartläggning och undervisning som tre viktiga delar av nyanlända elevers skolgång speglas i svensk storstadspress, samt vilka teman som dominerar och vem som kommer till ... -
Rollspel som didaktisk metod i språkundervisning. Erfarenheter från en gymnasieskola
(2016-03-22)Studiens syfte har varit att ta reda på hur skolungdomar på gymnasial nivå kan undervisas i främmande språk med rollspelsmetodiken och vad man kan förvänta av undervisningen som utförs med denna metod. Inledningsvis har ... -
Machismo i spanska läroböcker - Vilken syn på jämställdhet förmedlas i läroböcker i spanska 3?
(2016-03-22)Syftet med denna studie är att utifrån ett genusperspektiv undersöka tre läroböcker i spanska för gymnasieskolans steg 3, det steg som majoriteten av gymnasieeleverna läser. Machismo i titeln kommer från spanskan och ... -
IPad eller inte IPad - Om högstadielärares arbete med att göra matematik intressant i två olika miljöer
(2016-03-21)Syftet med arbetet är att undersöka om tekniska verktyg som IPad kan användas som ett läromedel för att påverka elevernas lust till ämnet matematik. Samtidigt utreds bl.a. hur lärare upplever elevernas inlärningsproblem ... -
Mobbning i skolan - Hur lärare på ULV(Utländska lärares vidareutbildning)- och VAL (Vidareutbildning av lärare) - programmen hanterar och förebygger mobbning i klassen.
(2016-03-21)Syfte Syftet med vår uppsats är att försöka ta reda på hur läraren i ULV och VAL programmen hanterar och förebygger mobbning i sina klasser. Vi vill få olika tips och råd om hur vi ska hantera och förebygga mobbning i ... -
Biståndshandläggningens nya arbetsmodell Att hantera biståndsarbetets dilemman
(2016-03-07)Syftet med rapporten är att studera hur en ny arbetsmodellen för biståndshandläggning fungerar och hur de olika aktörerna inom arbetsmodellen upplever sitt deltagande. Den nya arbetsmodellen inkluderar ett biståndsteam ... -
It’s not all Sun and Bullfighting A visual analysis of how Spain is portrayed in Spanish course books in Sweden
(2015-09-03)I denna uppsats studeras hur spaniens kultur framställs visuellt i läroböker i spanska som modernt språk och försök att framhäva eventuella stereotyper. Enligt Skolverkets ämnesplan för moderna språk i gymnasieskolan ska ... -
Kollegial utveckling av förskollärares arbete på gården - från omedvetet till medvetet arbetssätt
(2015-08-26)Syfte: Det aktionsforskningsprojekt som ligger till grund för uppsatsen syftar till att utveckla och förbättra kvalitén på utevistelsen både för barn och för pedagoger. Målet är att öka förskole-personalens vilja och ... -
Arbetsprocessen i fokus Kvalitativa intervjuer om hur lärare i hem- och konsumentkunskap tolkar ämnets kunskapskrav
(2015-07-29)Trots att syftet med Lgr 11 var att förtydliga för lärare och elever vad som egentligen ska bedömas upplever många lärare att kunskapskraven är otydliga. Kunskapskraven i hem- och konsumentkunskap (HK) kan verka väldigt ... -
Information om språkvalet Vilken information anser lärare att blivande språkvalselever behöver för att kunna göra ett välgrundat val av språk?
(2015-07-29)Syfte Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare i moderna språk går till väga när de informerar eleverna inför valet av språk, samt vilken ytterligare information de anser att eleverna kan behöva för att göra ... -
Från svenska till spanska. Om vanliga överföringar i språkinlärningsprocessen på högstadiet
(2015-07-29)Efter ett antal år nyfikenhet kring de fel som svensktalande elever gör när de använder sig av spanska på högstadiet, bestämde jag mig för att undersöka närmare vilka fel som förekommer oftast när de skriver. Genom att ... -
Somaliska elevers, föräldrars och modersmålslärares syn på modersmålet som stöd för lärande Nyanlända flerspråkiga grundskoleelevers attityder och föräldrars och modersmålslärares upplevelse av modersmålet
(2015-03-23)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att undersöka somaliska elevers, föräldrars och modersmålslärares syn på modersmålsundervisning som stöd för lärande. Ytterligare ett mål var att undersöka ifall modersmålsundervisning ...