Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 201-220 of 521
-
”Det är nog inte så farligt” En enkätstudie av hur personal i förskolan hanterar oro kring barn som far illa
(2015-11-10)Syfte: Syftet med uppsatsen är att förstå och förklara hur personal i förskolan hanterar situationer där det misstänks att barn far illa. Framförallt kommer uppsatsen att försöka undersöka vilka faktorer som verkar påverka ... -
Oskars första år i grundskolan. En kvalitativ studie med fokus på hur Oskars lärare och elevassistent arbetar, för att han som elev med intellektuell funktionsnedsättning skall vara delaktig
(2015-11-05)Syfte Syfte med studien är att belysa en lärares och en elevassistents förhållningssätt och arbetssätt i relation till lärandemiljö i delaktighet och kunskapsutveckling för en elev med intellektuell funktionsnedsättnin ... -
Kategoriskt och relationellt perspektiv. En fenomenografisk studie av fyra specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling
(2015-10-19)Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras ... -
Starta motorn och hitta drivkraften
(2015-10-19)Syfte: Syftet med studien var att undersöka några lärares och elevers uppfattningar om motivationens betydelse för lärandet i matematik. Studien fokuserade på lärare och elever som var verksamma på högstadiet. Teori: ... -
Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2015-10-19)Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar ... -
Studiehandledaren i modersmål
(2015-10-15)Syfte: Syftet med denna studie är att studera studiehandledaren i modersmåls upplevelse kring sin roll och funktion. Teori: Studien utgår ifrån den inkluderade teorin med det relationella perspektivet i fokus som Persson ... -
”Jag orkar ju inte”. En etnografisk studie om samspelets betydelse i den pedagogiska förskoleklassamlingen.
(2015-10-15)Abstract: Syftet med studien är att undersöka samspelet mellan barn och pedagoger i den pedagogiska samlingen i en förskoleklass. Dessutom är syftet att studera hur pedagogerna reflekterar över samspelet med barnen i ... -
Språkliga möjligheter. Flerspråkiga elevers upplevelser av delaktighet, stöd och lärande
(2015-10-15)Syftet med studien är att undersöka flerspråkiga elever som har bedömts eller bedöms vara i behov av särskilt stöd. Fokus i studien är att få ökad kunskap om flerspråkiga elevers levda erfarenheter av att erhålla stöd, ... -
”Svarte Petter eller Syndabock” en vinjettstudie om några pedagogers förhållningssätt till barn som uppvisar ett oflexibelt - explosivt beteende
(2015-10-15)Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att undersöka pedagogers förhållningssätt till barn som uppvisar ett oflexibelt - explosivt beteende, samt att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med att skapa ... -
Barn som leker och inte leker i den fria leken. Några förskollärares uppfattningar
(2015-10-15)Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av förhållanden för barn som inte leker i den fria leken i förskolan. Studiens frågeställningar är: 1. Hur uppfattar förskollärare ... -
Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan
(2015-10-12)Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att ... -
Va? Är det upp till oss? - En studie om ”kulturer” och specialpedagogens bidragande stöd till den ”positiva kulturen”.
(2015-10-12)Syfte: Studiens syfte var att belysa hur specialpedagoger kan bidra för att hjälpa arbetslag att öka det positiva klimatet. För att nå detta syfte har jag valt att redogöra för de olika kulturerna, vad som kännetecknar ... -
Etiska aspekter i specialpedagogisk handledning. Med utgångspunkt i problematiska handledningssituationer
(2015-10-12)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka olika etiska aspekter som kommer till uttryck i specialpedagogers berättelser om problematiska handledningssituationer. Det övergripande syftet föranledde tre forskningsfrågor. ... -
Åtgärdsprogram - En omöjlig uppgift? Intervjuer med fyra klasslärare gällande åtgärdsprogram för integrerade elever
(2015-10-08)Syfte Syftet med studien är att ta reda på hur fyra klasslärare talar om arbetsprocessen med åtgärdsprogram för elever som är integrerade i grundskolan. Frågeställningarna som ska åskådliggöra hur klasslärarna talar om ... -
Delaktighet i lärandet. En studie om elevers uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i egen språk-, läs- och skrivutveckling
(2015-10-08)Syfte: Studiens syfte är att undersöka dels elevers, åk 6-9, uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i lärandet, dels om de anser att dessa aktiviteter har betydelse för deras lärande ... -
Tydlig men ändå diffus. Grundsärskolelärares uppfattningar om grundsärskolans nya läroplan, Lgrsä11
(2015-10-08)Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares uppfattningar av den senaste läroplanen för grundsärskolan, Lgrsä11, inriktning grundsärskola, med tyngdpunkt på lärande, måluppfyllelse och bedömning. Konsekvenserna ... -
Speciallärarnas tankar kring övergången från gymnasiesärskolan till Daglig verksamhet. En intervjustudie med sju pedagoger
(2015-10-08)Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur sju speciallärare uppfattar överlämnandeprocesser av elever till Daglig verksamhet under sista året i gymnasiesärskolans individuella program. Teori: Studien har en hermeneutisk ... -
En bra början? En fallstudie om nyanlända elevers lärande, motivation, inkludering och skolframgång
(2015-10-06)Syfte: Syftet med studien var att utifrån ett lärarperspektiv belysa hur relationer och förhållningssätt mellan lärare och nyanlända elever kunde påverka elevernas lärande och motivation. Särskilt fokus i studien var ...