Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Visas titlar 181-200 av 521
-
Upplevelser av särskilt stöd En kvalitativ studie av åtta unga vuxnas upplevelser av särskilt stöd i grundskola och gymnasieskola
(2015-11-27)Syfte: Syftet med undersökningen är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats bidra med kunskap om hur några unga vuxna upplevt särskilt stöd i grundskola och i gymnasieskola. Studien har utgått ifrån följande ... -
Skolfrånvarons närvaro i pedagogiskt arbete en intervjustudie med speciallärare, specialpedagog och mentor utifrån en specialpedagogisk analysmodell
(2015-11-27)Syfte: Det övergripande syftet är att undersöka och jämföra hur skolor arbetar med att förhindra att skolfrånvaro uppstår. Vidare fokuseras hur skolfrånvaron upptäcks och om professionerna speciallärare, specialpedagog och ... -
Inkluderande klassrumsprocesser En studie av en skola som arbetar för att utveckla sina inkluderande processer
(2015-11-27)Syfte: Studien handlar om inkluderande processer i en F-3-skola. Syftet med studien är att ta reda på vad inkludering kan innebära och se ut i ett klassrum på en skola som arbetar i riktning mot att vara en mer inkluderande ... -
“Att ingå i en grupp där det finns möjlighet att få sina behov tillgodosedda” - verksammas resonemang om inkludering i förskolan
(2015-11-27)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur några verksamma inom förskolan resonerar om inkludering. Centrala frågeställningar är: • Hur förstås/definieras begreppet inkludering av de verksamma? • Vilka ... -
Pedagogers förväntningar på och föreställningar om elevhälsan En intervjustudie
(2015-11-27)Syfte Syftet med föreliggande studie är att undersöka pedagogernas förväntningar på och före-ställningar om elevhälsan och elevhälsans insatser och identifiera diskurser i dessa förvänt-ningar och föreställningar. Teoretiska ... -
När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning
(2015-11-27)Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta ... -
Betydelsen av formativ bedömning för elever med matematiksvårigheter Några matematiklärares erfarenheter av kompetensutveckling inom formativ bedömning
(2015-11-16)Syfte: Syftet med studien var att dels undersöka om den del av Matematiklyftet som handlar om formativ bedömning bidragit till en förändrad undervisning i matematik, dels om de lärare som genomgått Matematiklyftet erfarit ... -
Utmaningar i arbetet med alternativ kompletterande kommunikation Intervjuer med arbetslag i särskolan
(2015-11-10)Syfte Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare och assistenter som arbetslag uppfattar att det finns i arbetet med AKK samt vad AKK innebär för lärare och assistenter som yrkesgrupp. Vad ... -
Överlämning som förberedelse av specialpedagogiska insatser i matematik
(2015-11-10)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur överlämnanderutiner kring matematikutveckl-ingen hos förskoleklassen används som ett redskap för att förbereda specialpedagogiska insat-ser i årskurs ett. Teorianknytning: ... -
Två lärares erfarenheter av införandet och användningen av IPads på individuella gymnasiesärskolan
(2015-11-10)This study focuses on how, when new technology was introduced, it developed and changed learning. The study was undertaken on teachers, assistents and learners in a special school. How has the use of new technology and ... -
Mellan olika världar Hur några flickor i gymnasiesärskolan upplevt sin skoltid
(2015-11-10)Studiens syfte är att undersöka flickors upplevelser av sin skoltid inom gymnasiesärskolan genom att söka svar på följande forskningsfrågor: • Hur uppfattar flickorna sin skolgång? • Hur beskriver flickorna sin ... -
Konsten att anpassa En kvantitativ studie om anpassningar i matematikundervisningen för elever inom autismspektrumtillståndet
(2015-11-10)Syfte: Syftet med studien är att få en bred beskrivning av vilka olika anpassningar som används i matematikundervisningen. Samt att undersöka pedagogers val av anpassning relativt specialpedagogiskt perspektiv, relativt ... -
Skriftliga individuella utvecklingsplaner i grundsärskolan - En diskursanalys
(2015-11-10)Syfte: Syftet med studien är att utifrån insamlade skriftliga individuella utvecklingsplaner belysa och problematisera identitetskonstruktionen av elever i grundsärskolan. Ytterligare ett syfte är att lyfta fram vilka ... -
Lärares inställningar till elevers olikheter En enkätundersökning av högstadielärares inställningar till inkludering
(2015-11-10)Title: Teachers attitudes towards pupils differences – A questionaire-based study of teachers attitudes towards inclusion in compulsory school. Purpose: The starting point of this study is to investigate whether there ... -
Extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter En kvalitativ intervjustudie av sex lärares upplevelser
(2015-11-10)Syfte Studiens övergripande syfte var att belysa lärares upplevelser av extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter. För att besvara detta syfte utformades tre frågeställningar: Vilka extra anpassningar och ... -
Att undervisa integrerade elever Fyra lärares tankar om stöd för att undervisa grundsärskolans elever i grundskoleklass
(2015-11-10)Syftet med studien är att undersöka vilket stöd några grundskollärare får och efterfrågar i sitt arbete med att undervisa integrerade elever, som är mottagna i grundsärskolan men får sin undervisning i grundskoleklass. Studiens ... -
Bedömning och betyg i grundsärskolan samtal om bedömning och betyg med lärare i årskurs 6 – 9 på grundsärskolan
(2015-11-10)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare på grundsärskolan årskurs 6 – 9 arbetar med bedömning och betygsättning. Teori: Den teoretiska ansatsen som ligger till grund för studien är fenomenologisk. ... -
Särskoleinskrivna elever i grundskolans matematikundervisning - En etnografiinspirerad studie på tre olika högstadieskolor
(2015-11-10)Vi har valt att skriva om integrering av särskoleelever i vanlig grundskola och tittat speciellt på hur detta går till i matematikundervisningen. Allt fler särskoleelever läser integrerat i vanlig grundskola och problemet ... -
Elever med behov av särskild skolform Hur diskurser i nationella styrdokument positionerar subjektet elev med utvecklingsstörning
(2015-11-10)Syfte: Studien syfte är att granska subjektspositioner för elever med utvecklingsstörning i grundsärskolans och gymnasiesärskolans läroplaner samt att granska hur talet om kunskap och kunskapsformer ser ut i läroplanstexterna ...