Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 341-360 of 521
-
Samtal med specialpedagoger om elever i behov av stöd inom vuxenutbildningen
(2014-04-24)Syfte: Studiens övergripande syfte var att undersöka hur specialpedagoger beskriver åtgärder avsedda att stödja och utveckla elevers lärande inom kommunal vuxenutbildning. Studien har även undersökt hur specialpedagoger ... -
Hur undervisa för att höja måluppfyllelsen? Hur några specialpedagoger, i segregerade områden med låg måluppfyllelse, ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd
(2014-04-22)Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur specialpedagoger i segregerade områden med låg måluppfyllelse ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever ... -
Talet om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan
(2014-04-22)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur specialpedagoger och pedagoger talar om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan. I handledning av pedagoger i förskolan urskiljs två olika sätt att handleda, konsultativ ... -
Plötsligt händer det! En kvalitativ intervjustudie om ungdomar som återgår till utbildning
(2014-04-22)Syftet med studien har varit att identifiera faktorer som bidrar till att elever med tidigare skolmisslyckanden återupptar och slutför sina studier. Att kunna identifiera vad det är som krävs av skolan, miljö, samhälle och ... -
Det är ett mödosamt arbete för dem allesammans. En etnografi inspirerad intervjustudie om språkstörning
(2014-04-17)SYFTE Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka tankar och uppfattningar ett antal pedagoger har om språkstörning, läsning och läsförståelse. Vidare syftar undersökningen till att se vilka åtgärder som pedagogerna ... -
När språkbygget vacklar. Att skapa möjlighet till språkutveckling. Observationer i förskoleklass och intervjuer med två pedagoger
(2014-04-17)Syfte: Syftet med studien är att studera hur pedagoger i två förskoleklasser arbetar för att skapa förutsättningar för språkutveckling. Undersökningen riktar sig till klasser där det finns elever med språkstörning. ... -
Matematiska förmågor - Vad krävs för att elever med autismspektrumtillstånd skall utveckla dessa förmågor?
(2014-04-14)Syfte: Syftet med studien är att påvisa avgörande förutsättningar i lärmiljön för att elever med autismspektrumtillstånd, AST, skall kunna utveckla sina matematiska förmågor. Den empiriska undersökningen avser att ... -
Att läsa matematik - det handlar om kontexten
(2014-04-14)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och belysa relationen mellan läsförmåga och förmågan att lösa uppgifter i matematisk problemlösning. Centrala frågor: Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas ... -
Elevers åtgärder i text. En diskursanalys av åtgärdsprogram
(2014-04-14)Syfte: Syftet med studien är att lyfta fram de åtgärder som skrivs fram i grundskolans åtgärdsprogram samt att identifiera vilka diskurser som råder i texterna. Syftet är också att studera detta utifrån ett genusperspektiv ... -
"De osynliga barnen - om elevhälsoarbetet kring barn och unga med psykisk ohälsa"
(2014-04-14)Syfte: Syftet med vår studie är att utifrån ett diskursivt perspektiv undersöka hur professionerna i två barnhälsoteam och två elevhälsoteam talar kring arbetet i att förebygga psykisk ohälsa hos barn och unga. Vi har ... -
Hållbart matematikspråk - genom problemlösning?
(2014-04-10)Syfte: Studiens syfte är att dels belysa hur elevers matematikspråk utvecklas genom problemlösning och dels belysa om denna utveckling skiljer sig mellan barn med försenad språkutveckling och andra barn. Teori: Den teori ... -
Handledning som verktyg för utveckling. En analys av fem specialpedagogiska handledningssamtal i förskolan
(2014-04-10)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka vilken funktion och vilket innehåll specialpedagogiska handledningssamtal kan ha, när det reflekteras kring förskolans verksamhet. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt ... -
Högfungerande autism - en studie kring kommunikation och interaktion i klassrummet
(2014-04-10)Syfte Syftet med studien är att studera hur kommunikationen och interaktionen i klassrummet mellan elever med högfungerande autism eller Asperger syndrom, deras lärare och medelever gestaltar sig. Teori Sociokulturellt ... -
Verktyg till lärarna. Skolutveckling genom metoden Learning study
(2014-04-10)Syfte: Har varit att försöka komma åt/ ta reda på, vad i ett skolutvecklingsprojekt som är viktigt för att det skall ge lärarna användbara verktyg att använda i sin undervisning. Teori: Den teori som använts vid ... -
"Vi är mitt i smeten". En fallstudie av gymnasieskolans Introduktionsprogram
(2014-04-10)Höstterminen 2011 infördes Introduktionsprogrammen (IM) i den svenska gymnasieskolan och ersatte då Individuella programmet som var till för de elever som under sin grundskoletid inte nått behörighet att söka till ett ... -
"Vad tror ni kommer att hända i nästa kapitel?" En kvalitativ studie i hur inkluderande processer framträder i klassrummet
(2014-04-10)Syfte: Det som jag i denna studie definierar som inkludering är att undersöka om en specifik verksamhet är anpassad till alla elever, och om det därigenom återfinns mönster som då framträder. Studiens syfte är att fokusera ... -
Mottagande till grundsärskolan - Livets lotteri
(2014-04-10)Syfte: Studiens syfte är att studera kommuners rutiner vid mottagande till grundsärskolan och särskiljande skolformer. Detta utifrån elevhälsoteams etablerade erfarenheter och med fokus på elever med utländsk bakgrund. ... -
AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan
(2014-04-10)Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet ... -
Föräldrastödsprogrammet Komet - en intervjustudie av föräldrar till barn med utvecklingsstörning
(2014-04-10)Syfte Stödet som ges till familjer och föräldrar till barn med utvecklingsstörning har kommit att förändras över tid. Det stöd som idag erbjuds är bland annat deltagande i stödprogram för rollen som förälder. Ett syfte ... -
Diskrepanser mellan vision och vardag. En fallstudie om inkludering i grundskolan
(2014-04-10)Syfte: I en kommun i mellersta Sverige genomfördes en inkludering i klass från särskola till grundskola i högstadiet. Denna studie syftar till att få kunskap om hur elever och lärare upplevde inkluderingen under ett läsår. ...