Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 321-340 of 521
-
Samverkan, makt och motstånd i elevhälsoteamet
(2014-05-06)Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera samverkan och relationer mellan olika experter i ett elevhälsoteam. Mer specifikt avser jag att studera vilka maktrelationer som blir synliga i ett elevhälsoteam. Det skall uppnås ... -
Hörs det tysta ropet? Fyra unga vuxnas upplevelser av att vara tyst under grundskoletiden och samtidigt varit i skolsvårigheter
(2014-05-06)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur några tysta elever i skolsvårigheter upplevt sin grundskoletid. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: • Hur beskriver eleverna sin grundskoletid och ... -
Läsning är inte min grej! Kvalitativa intervjuer med sju långsamma läsare på gymnasiets yrkesinriktade program
(2014-04-28)Syfte: Uppsatsens mål har varit att tydliggöra läsningen i några ungdomars vardag och framförallt i deras skolgång. Syftet har varit att förklara hur elever, som är långsamma eller otillräckliga i sin läsning, upplever ... -
Den sjunkande läsförmågans pedagogiska konsekvenser. En fallstudie
(2014-04-28)Syfte Ett av syftena med beskriven studie är att undersöka om och hur läsförmågan på en skola sjunkit. Ett annat syfte är att undersöka vad detta fått och har haft för pedagogiska konsekvenser. Uppsatsen fokuserar på de ... -
En till en, hur blev det sen? En kvalitativ intervjustudie med elever i läs- och skrivsvårigheter
(2014-04-28)Syfte: Syftet med undersökningen var att söka ta reda på hur elever med läs och skrivsvårigheter upplever att de använder sig av datorn nu när alla elever i klassen har tillgång till samma utrustning. Teori: Studien tar ... -
Självbild och läs- och skrivsvårigheter. En studie om hur åtta lärare ser på relationen mellan läs- och skrivsvårigheter och elevers självbild
(2014-04-28)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur några lärare som arbetar i år 4-6 uppfattar relationen mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och deras självbild. Några centrala frågeställningar: • Hur uppfattar lärarna ... -
Kommunikation i matematik. En kvalitativ studie av kommunikationen i matematikundervisning i åk 8
(2014-04-28)Syfte: Syftet med denna studie var att belysa betydelsen av kommunikation för elevers möjligheter att utveckla förmågor och kunskaper i matematik, och då med fokus på elever i behov av särskilt stöd. Teori: Vi utgick ... -
Vilket behov finns det av en specialpedagog? En studie kring förskollärares syn på behovet av specialpedagogiskt stöd i förskolan
(2014-04-24)Syfte: Studien avser att undersöka hur förskollärares behov av specialpedagogiskt stöd i förskolan tillgodoses. Syftet preciseras med följande frågeställningar: • I vilka situationer tar förskollärare kontakt när de ... -
Vägen tillbaka? En studie av styrdokument, samt tre skolledares förhållningssätt och tankar kring elever med hög frånvaro i årskurs 7-9
(2014-04-24)Syfte Skolfrånvaro är ett problem av destruktiv karaktär för de inblandade och att hantera skolfrånvaro handlar om att uppmärksamma en stor mängd olika faktorer. Sammantaget bildar dilemmat en komplex väv av handlingar ... -
Elever i åtgärdsprogram i årskurs 3 och 6 i en textanalys
(2014-04-24)Syfte: Syftet är att söka svar hur åtgärdsprogrammen ser ut i årskurs tre och sex utifrån frågeställningarna: • Vilka ämnen/problemområden behandlas? • Vilka åtgärder föreslås? • Vem/vilka är ansvariga för att åtgärderna ... -
Från svarta tavlan till digitala lärverktyg. Grundskollärares uppfattningar och arbete i klassrummet kring digitala lärverktyg och digital kompetens
(2014-04-24)Bakgrund: Den snabba utvecklingen i samhället har lett fram till ett interaktivt/digitalt och mobilt kommunikationssamhälle. Digitala lärverktyg blir allt mer förekommande i skolan och vikten av en god digital kompetens ... -
Vilken insats?! En studie av framgångsrika specialpedagogiska insatser
(2014-04-24)Bakgrund: För de elever som identifierats som elever i behov av särskilt stöd har skolan en skyldighet att sätta in specialpedagogiska insatser. Åtgärdsprogram ska upprättas och utvärde-ras kontinuerligt för att säkerhetsställa ... -
Förskoleklassen. Förhållningsstrategier i bemötandet av barn i behov av särskilt stöd i Förskoleklassen
(2014-04-24)Syfte: Syftet för studien var att studera vilka förhållningsstrategier mottagande lärare har i Förskoleklassen för att bemöta barn i behov av särskilt stöd under deras första år i skolans värld. Som utgångspunkt för att ... -
Man förstår ju inte varför man inte sköter sig! En livsvärldsstudie om hur elever med AD/HD har upplevt sin skoltid
(2014-04-24)Syfte Studiens syfte var att undersöka hur några ungdomar som fått diagnosen AD/HD ser tillbaka på sin grundskoletid. Frågeställningarna i studien utgick ifrån begreppen delaktighet och lärande. Metod Studien utformades ... -
Från föräldrars horisont. En kvalitativ studie av hur fyra föräldrar till barn med funktionsnedsättning inom autismspektrumtillstånd erfar sina barns skolgång
(2014-04-24)Syfte: Syftet med studien är beskriva och analysera hur några föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom autismspektrumtillstånd erfar sina barns skolgång. Syftet preciseras i följande frågeställningar: Hur upplever ... -
Stöd i skolan ur ett genusperspektiv. En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers erfarenheter
(2014-04-24)Syfte: Studiens syfte är att ur ett genusperspektiv undersöka specialpedagogers syn på och erfarenheter av arbetet med elever i behov av stöd i skolan. Hur kan man ur ett genusperspektiv förstå specialpedagogens olika ... -
Specialpedagogens syn på elevhälsoteamet. Hur är det att vara specialpedagog i elevhälsan?
(2014-04-24)Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad det innebär att vara specialpedagog i ett multiprofessionellt elevhälsoteam. Mer specifikt undersöks hur specialpedagogen uppfattar förväntningar och krav från ... -
Autism i grundskolan efter den nya skollagen 2011. En explorativ studie om elevers interaktion
(2014-04-24)Syfte: Syftet med studien är att kartlägga interaktionen mellan elever med autismspektrumtillstånd (AST) utan utvecklingsstörning och elever utan AST i skolan. Ett annat syfte är att utreda den pedagogiska planeringen med ... -
Föräldrakooperativ en förskola för alla? Förskollärares beskrivningar av barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog
(2014-04-24)Syfte: Syftet med studien är att belysa hur förskollärare på föräldrakooperativ förskola uppfattar barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är ett sociokulturellt ... -
Låt inget passera - Agera! En textanalys av likabehandlingsplaner kring oreflekterade kränkningar i grundskolan
(2014-04-24)Syfte: Erfarenheter visar att vuxnas förhållningssätt till barn kan vara av (omedveten) kränkande karaktär och ha en negativ påverkan på elevers självkänsla och identitet och därmed påverka elevers lärande och känsla av ...