Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 381-400 of 521
-
Elevers erfarenheter av och uppfattningar om läsning och läsningens betydelse i skolan
(2014-03-27)Syfte Syftet är att studera elevers uppfattningar om läsning och läsundervisningens betydelse i skolan. • Vilka faktorer i hem och skola påverkar, enligt eleverna, deras läsutveckling? • Hur ser eleverna på sig själva ... -
"Jag ser mig som en samtalspartner" En studie om fem speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner används i verksamheten
(2014-03-27)Syfte: Studien har som syfte att undersöka speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner inom språk-, skriv- och läsutveckling används i verksamheten. Teori: För att få en förståelse ... -
Nationella proven i matematik i årskurs 3. Ett verktyg eller en hyllvärmare? En kvalitativ och kvantitativ studie av på vilket sätt lärarna i åk 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i åk 3
(2014-03-27)Syfte: Syftet med studien var att undersöka om och på vilket sätt lä-rare/speciallärare/specialpedagoger i skolår 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i årskurs tre i sin undervisning. ... -
Vilket stöd? En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar kring stödet i matematik och svenska
(2014-03-27)Syfte: Studien hade som syfte att undersöka speciallärares uppfattningar om stödet till elever i behov av stöd i matematik och svenska. Följande frågeställningar belystes: • Vilken roll har speciallärare i arbetet ... -
En evidensstudie. Finns evidens för de metoder som används av specialpedagoger på Barn- och ungdomshabiliteringen?
(2014-03-20)Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken evidens det finns kring effekten av de metoder som specialpedagoger inom Barn- och ungdomshabiliteringen använder i sitt arbete. Metod: Kartläggning av vilka metoder som ... -
"Nämen såhär ... X, vem bryr sig?" - en diskursanalytisk studie av elevers uppfattningar kring sina IG/F
(2014-02-20)Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka om elever med IG/F reflekterar över sina betyg och hur de i så fall förklarar dem. Teori: I uppsatsen används diskursanalys som forskningsansats med speciellt fokus på ... -
"Vi hjälps åt, tillsammans kan vi mycket". Observationer och intervjuer om hur lärare planerar för och arbetar med olika texter i undervisningen, med fokus på elevers läsförståelse
(2014-02-18)Syfte: De senaste åren har man kunnat se ett lägre resultat i läsförståelse för svenska elever i nationella och internationella undersökningar. Elevers läsförståelse påverkar deras lärande inom alla skolämnen eftersom ... -
Subjektspositioner spelar roll. Hur diskurser kan understödja eller motarbeta tal och idéer om studiemöjligheter för ungdomar med intellektuella funktionshinder
(2014-01-28)Syfte Studera hur diskurser kan understödja diskussionen om studiemöjligheter efter gymnasiet för ungdomar med intellektuella funktionshinder och med en diskursiv ansats föra en teoretisk diskussion om hur subjektens ... -
Arbete med skönlitteratur i gymnasiesärskolan - Diskurser och konsekvenser
(2013-10-22)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera pedagogers samtal om skönlitteratur i gymnasiesärskolans individuella program. Studien avser även att undersöka vilka diskurser som framträder då samtalen om ... -
Läsning i särskolan. En fallstudie av tre grundsärskolor
(2013-10-22)Syfte: Syftet med studien är att studera hur lärare inom grundsärskolan arbetar med metoder för läsning hos elever med utvecklingsstörning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar: • Vilka erfarenheter ... -
Lärare och elever i aktion. Matematikutveckling för elever i behov av särskilt stöd
(2013-10-17)Syfte: Syftet med undersökningen är att belysa några pedagogers arbete kring elever i behov av stöd i matematik genom att de deltagande pedagogerna reflekterar över den egna praktiken samt ser nya möjligheter med hjälp av ... -
Pedagogiska kartläggningar i förskolan.
(2013-10-17)Syfte: Att möta alla barns olika behov och förutsättningar är en utmaning för förskolan. Tidi-gare forskning visar att pedagogernas kunskap och syn på barn är betydelsefull för dokumentationernas innehåll och således även ... -
Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar
(2013-09-05)Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer ... -
Olle är en svag läsare. En kvalitativ studie av åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter
(2013-09-03)Syfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga vilka insatser som formuleras i åtgärdsprogram för elever i läs- och skrivsvårigheter samt hur dessa kan förstås. Vidare är syftet att undersöka hur ett antal lärares ... -
Grupphandledning i Matematik. Dialogen - en väg att utveckla vuxnas matematikkompetenser.
(2013-03-06)Syfte: Syfte med studien som genomförts inom vuxenutbildningen var att a) Genom en delta-garorienterad aktionsforskningsprocess undersöka betydelsen av grupphandledningens dialo-ger för utvecklandet av matematiska baskunskaper ... -
Fick du din örfil skriftligt? En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser av åtgärdsprogram i matematik
(2013-03-04)Syftet med studien är att genom elevers berättelser undersöka hur de har upplevt åtgärdsprogram i matematik och särskilt stöd under skolgången. Jag är också intresserad av att ta del av eventuella tankar hos deltagarna ... -
Ett Skoldatateks verksamhet - en praktiknära studie
(2013-03-04)Syfte: Målet med detta arbete är att göra en jämförande studie utifrån ett Skoldatateks två arbetsmodeller för att undersöka i vilken omfattning och hur IKT används i det vardagspedagogiska arbetet. Syftet med arbetet ... -
Hur går det i skolan? En studie av extremt mycket för tidigt födda barns skolgång speglad genom föräldrars berättelser
(2013-03-04)Syfte: Syftet med uppsatsen var att genom intervjuer med föräldrar till extremt prematura barn, klargöra hur dessa barns skolsituation gestaltat sig. Studien avsåg att lyfta fram hur förutsättningarna sett ut såväl socialt ... -
"Det är inte ofta någon frågar efter vad vi tycker". En enkätstudie i gymnasieskolan med särskilt fokus på matematik
(2013-02-28)Syfte: Studiens syfte är att identifiera faktorer som på en gymnasieskola kan främja elevers prestation och lärande. Frågeställningar: • Hur skattar elever i årskurs 1 i gymnasieskolan olika faktorer som i forskning ... -
Specialpedagogen som professionell samtalspartner. Förskollärares uppfattningar om samtalsmodeller och handledningens påverkan i det egna arbetet
(2013-02-28)Syfte: Syftet för studien var att undersöka förskollärares uppfattning om specialpedagogen som professionell samtalspartner i arbetet med att skapa en förskola för alla. Centrala frågeställningar Vilka erfarenheter av ...