Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 401-420 of 521
-
Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll
(2013-02-28)Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter ... -
Behov och verksamhet. En intervjustudie om pedagogers möte med barns olika behov i förskolan
(2013-02-26)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagogerna samtalar om barns olika behov och vad det leder till i förskolans verksamhet. Hur identifieras barns olika behov? Vad leder det till i verksamheten, för alla barn ... -
Professionellas stöd och kommunikativa strategier i barns språkutveckling. En fallstudie på en förskola
(2013-02-25)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur personalen arbetar främjande och förebyggande med barns språkutveckling och kommunikativa strategier i samspel och samtal i icke planerade aktiviteter. Även vilken roll specialpedagogen ... -
Svenska som andraspråk. Möjligheter och hinder i andraspråksutvecklingen hos elever med lindrig utvecklingsstörning
(2013-02-25)Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares syn på andraspråksutveckling hos elever, som antingen diagnosticerats om särskoleelever eller som riskerar att bli bedömda som särskoleelever. Syftet är också att ... -
Specialpedagogisk handledning. En studie av hur lärare verksamma inom grundskolans senare år erfar och hanterar specialpedagogisk handledning
(2013-02-25)Syfte: Syftet var att studera hur lärare verksamma inom grundskolans senare år erfar och hanterar specialpedagogisk handledning. Teori och metod: Studien vilar på hermeneutisk forskningsansats och studien är genomförd ... -
På väg mot inkludering? En fallstudie av en kommuns pågående inkluderingsprocess.
(2013-02-21)Syfte: I en kommun i mellersta Sverige sattes en inkluderingsprocess igång av Barn- och ut-bildningsnämnden genom att de fattade beslut om att öka inkluderingstanken i kommunens grundskolor och att avveckla en av kommunens ... -
Icke godkänd. Elevers uppfattningar om varför de inte nådde upp till godkända betyg i år nio
(2013-02-21)Syftet med uppsatsen var att undersöka elevers uppfattningar om varför de inte uppnått godkända betyg i något eller några av ämnena svenska, engelska och matematik när de gick ut åk nio i grundskolan. Studien bygger på ... -
"Det är ju själva livet". En studie om kommunikation och delaktighet för barn med Downs syndrom i förskolan ur ett föräldraperspektiv
(2013-02-21)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur föräldrar till barn med Downs syndrom uppfattar verksamheten i förskolan för sitt barn vad det gäller barnets möjlighet och rätt till kommunikation och delaktighet. Följande ... -
Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tillåter. En studie om förskollärarkompetens och barns lärande.
(2013-02-04)Syfte Syftet med denna studie är att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollärare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn får lära sig i förskolan. Teori Den ... -
"... som att springa i en uppförsbacke utan att komma någonstans". Sex unga människors tillbakablick på hur skoltiden påverkat deras liv som dyslektiker
(2013-01-14)Syfte Studiens syfte är att få ta del av sex unga dyslektikers livsberättelser om hur skoltiden har påverkat dem. Frågeställningar • Vilka erfarenheter från skoltiden påverkar självbild och självförtroende hos personer ... -
"Det blir tufft för en del". En intervjustudie avseende gymnasieskolan som en skola för alla
(2012-12-03)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur dagens gymnasieskola arbetar för att för-verkliga intentionen om ”en skola för alla”. De centrala frågeställningarna har handlat om hur informanterna ser på möjligheten ... -
Kan managementkonceptet LEAN stödja lärande i en organisation?
(2012-11-27)Syfte: Att undersöka om ledningsfilosofin The Toyota Way och verktygslådan LEAN; • Stödjer lärande i en organisation, samt • Om ledarens roll för lärande är en viktig kompetens, utifrån teorier om lärande och ledarens ... -
Två skolvärldars möte. En institutionsskolas fysiska integrering med en kommunal grundskola i ett inkluderande perspektiv
(2012-11-27)Syfte: Studien syftar till att undersöka rektorers och lärares uppfattningar om hur en institutionsskola för elever med rörelsehinder och en kommunal skolas värld gestaltar sig i nuläget med tanke på delaktighet, samarbete ... -
Elevers upplevelser av grundskolans särskilda stöd i no-ämnena
(2012-11-27)Syfte Studiens syfte är att få kunskap om hur ungdomar som får någon form av särskilt stöd i no-ämnena, upplever skolans stödinsatser. Studien söker svar på följande frågor: • Vilket särskilt stöd upplever elever i år ... -
Åtgärdsprogram - till vilken nytta? En studie över upprättade åtgärder efter nationella prov i år 3 och pedagogers resonemang runt arbetet med elever i behov av stöd
(2012-11-22)Syfte: Studiens syfte var att studera hur upprättandet av åtgärder efter de nationella proven i år 3 i svenska och svenska som andra språk eventuellt kunde leda till att elever nådde kunskapskraven i år 6 samt att ta del ... -
Elevers svårigheter och missuppfattningar i aritmetik i åk
(2012-11-22)Syfte: Syftet med studien var att undersöka elevernas strategier samt eventuella svårigheter och missuppfattningar med avseende på aritmetikkunskaper i åk 7 på en högstadieskola. Teoretisk referensram: Studien tar ... -
Digitala lärverktyg - möjlighet eller hinder? Lärares resonemang kring användandet av digitala lärverktyg i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter
(2012-11-12)Syfte: Studiens syfte är ta reda på hur lärare resonerar kring användningen av digitala lärverktyg i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter och deras kompetens inom området. Frågeställningar: • Hur använder ... -
Bedömning i matematik. En fallstudie - hur gör lärare på fältet?
(2012-11-05)Syfte: Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare arbetar med bedömning i ma-tematik av elever i behov av särskilt stöd i årskurs 3 under vårterminen 2012. Teori: I den teoretiska inramningen redogörs för en ... -
"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
(2012-11-05)Syfte Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ...