Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Visas titlar 161-180 av 521
-
Elevers lärande av positionssystemet En studie av undervisning i årskurs 3-4
(2015-11-28)Bakgrund och Syfte: I ett pressmeddelande våren 2014 meddelade Skolverket om svenska elevers låga resultat i matematik. Det finns flera anledningar till elevernas låga resultat. Förståelsen för positionssystemets uppbyggnad ... -
Övergången från grundskola till grundsärskola Vårdnadshavare till sex barn berättar
(2015-11-28)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur vårdnadshavare upplevde, identifierade och beskrev processen angående övergång från grundskola till grundsärskola, dels ur deras barns men även ur deras eget perspektiv. ... -
”Jag gillar konstnären och jag gillar att måla” En undersökning av elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier
(2015-11-28)Syfte: Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier, om eleverna uppfattar att de lärt sig något efter att ha arbetat med strukturerad läsförståelseundervisning ... -
Från gymnasiesärskolan till ett liv som vuxen En intervjustudie med sex ungdomar
(2015-11-28)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur elever upplever övergången från gymnasiesärskolan till det liv som väntar dem efter avslutade studier. Mot bakgrund av den dystra bild som forskningen inom det aktuella ... -
”Detta är inget nytt, nu har jag bara fått ord för det” -aktionsforskning kring lässtrategier i åk7
(2015-11-28)Syfte: Syftet med studien är att följa ett arbetslags arbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning i inkluderande arbetsformer för att utveckla alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning. ... -
Strävan att arbeta inkluderande Rektorers resonemang kring inkludering av elever mottagna i grundsärskola
(2015-11-28)Syfte: Syftet med studien var att belysa hur rektorer resonerar kring inkludering av elever mottagna i särskolan. Syftet avgränsas genom följande frågeställning: • På vilket sätt beskriver rektorerna begreppet inkludering ... -
En skolas syn på elever i behov av särskilt stöd i matematik En fallstudie utifrån lärares, specialpedagogens samt rektors perspektiv
(2015-11-28)Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur lärare, specialpedagog samt rektor bedömer vad som är matematiksvårigheter samt hur organisationen kring specialpedagogiskt stöd ser ut. Teori: Det ... -
Socialhaptik som kommunikativt komplement för elever med flerfunktionsnedsättningar?
(2015-11-28)Syfte: Uppsatsen syfte var tvådelat. Dels att genom en litteraturöversikt beskriva vad socialhaptik är och hur dess möjliga användbarhet bland elever med flerfunktionsnedsättning på tidig utvecklingsnivå ser ut. Samt dels ... -
Matematik i grundsärskolan - med fokus på några lärares upplevelser av möjligheter och hinder i undervisningen
(2015-11-28)Syfte: Syftet med studien har varit att, genom intervjuer, ta reda på vad några lärare har för erfarenheter, av att undervisa i matematik på grundsärskolan, samt vilka möjligheter och hinder de upplever i undervisningen. ... -
Att hantera bedömningspraktiken Upplevda utmaningar av nio lärare i grundsärskolan, inriktning träningsskolan
(2015-11-28)Syfte: Studiens syfte är att beskriva hur ett antal lärare i grundsärskolan, inriktning träningsskola, upplever sin bedömningspraktik. Teori: Studiens teorianknytning utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv ... -
Språkutvecklande arbete i grundskolans och grundsärskolans senare del En fallstudie av fyra lärare som undervisar årskurs 6-8, ”Summa summarum är att ALLT är språkutvecklande"
(2015-11-28)Syfte: Syftet är att beskriva och jämföra vilka metoder två lärare i grundskolans och två lärare grundsärskolans senare del arbetar med utifrån skolans riktlinje för språkutvecklande arbetssätt när det gäller elevers ... -
Att anpassa förskolans verksamhet i mötet med barn med problemskapande beteende En intervjustudie med fyra förskollärare
(2015-11-28)Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att vinna kunskap om några förskollärares upplevelser av att möta barn de menar uppvisar ett problemskapande beteende i förskolan samt dessa förskollärares upplevelser av ... -
Språkval i grundskolan - ett ämne för specialpedagogik?
(2015-11-28)Syfte: Denna studie ämnar belysa problematiken kring språkvalen/moderna språk ur ett generellt och ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån rektorers synvinkel. Studien tar sin utgångspunkt i hur fyra skolor inom samma ... -
Effekter av handledning Pedagogers upplevelser och erfarenheter av specialpedagogisk handledning
(2015-11-28)Bakgrund: I denna studie har vi undersökt hur specialpedagogisk handledning görs och vilka effekter den kan tänkas bidra med i skolpraktiken ur ett pedagogperspektiv. Tidigare forskning har visat att det finns kopplingar ... -
Specialpedagogers arbetsuppgifter och uppdrag i förskolan En intervjustudie med specialpedagoger och tjänstemän i en mindre kommun
(2015-11-27)Syfte: Syftet med studien var, dels att undersöka specialpedagogers arbetsuppgifter och uppdrag i en mindre kommun för att undersöka hur barns behov av specialpedagogiska insatser i förskolan tillgodoses, dels att undersöka ... -
Traumatiserade barn i skolan En intervjustudie om pedagogers erfarenheter av synsätt och bemötande
(2015-11-27)Syfte: Studiens syfte är att studera hur pedagoger bemöter och arbetar med elever som befinner sig i en individuell kris. Teori: Studien förankras utifrån det sociokulturella perspektivet och systemteorin som ... -
Genom svårigheter mot stjärnorna Ad astra per aspera En kvalitativ studie av undervisning och stöd, delaktighet samt förslag för bättre organiserad undervisning och stöd
(2015-11-27)Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers upplevelser av undervisning och stöd, delaktig vid utformandet av det stödet samt undervisningen. Jag är även nyfiken på hur eleven vill organisera sin undervisning och ... -
Elevhälsan – skolans insatsstyrka Diskurser om elevhälsa och specialpedagogik i skollagspropositionen
(2015-11-27)Syfte: Syftet har varit att undersöka vad som kännetecknar Alliansregeringens (2006-2014) uppfattning om elevhälsa och specialpedagogik, såsom den förs fram i skollagspropositionen (Prop. 2009/10:165) samt att undersöka ... -
”De har ju rätt att nå både D och C” Lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i ämnet engelska
(2015-11-27)Syftet med studien är att belysa lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i undervisning i ämnet engelska. Studien utgick från följande frågeställningar: • Hur upplever lärarna sin kunskap om elever i ... -
Utvärdering av en matematiksatsning inom geometri i förskolan En studie på en förskoleavdelning i en kommun
(2015-11-27)Syfte: Syftet med studien var att utvärdera en förskolas undervisning i matematik från 2012 till 2015, inom ämnesområdet geometri, i enlighet med en specifik matematikplattform som används i en kommun. Frågeställningar: Hur ...