Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Visas titlar 221-240 av 521
-
Att skriva sig till läsning - en metod för elever i behov av särskilt stöd. En kvalitativ studie ur ett pedagogperspektiv
(2015-10-06)Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka sex pedagogers/specialpedagogers erfarenheter av Att Skriva sig till Läsning-metoden och arbetet med elever i behov av särskilt stöd, vad gäller läs- och ... -
Det som skapas kan förändras. Talet om det särskilda stödet i förskolan.
(2015-08-27)Syftet med studien är att studera vilka diskurser som framträder i talet gällande barn i behov av särskilt stöd inom förskolan. Hur kan normalitet och avvikelse förstås utifrån vad som anses vara ett särskilt behov. Studien ... -
Mitt liv börjar nu. Nyanlända elevers inslussning i ordinarie skola i ett interkulturellt perspektiv
(2015-08-26)Syfte Syftet med denna fallstudie är att i ett interkulturellt perspektiv undersöka olika uppfattningar och upplevelser kring inslussningsprocessen för fyra nyanlända elever i Svea kommun. Önskvärt är även att fallstudien ... -
En textanalys av värdegrunden och svenska som andraspråk i Lgr 11 - nyanlända elevers inkludering och delaktighet
(2015-08-26)Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare i skolan förväntas inkludera de nyanlända eleverna utifrån stydokumenten. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån några frågeställningar som innehöll ... -
Skolutveckling i praktiken En fenomenografisk studie av rektorers uppfattningar av pedagogiskt ledarskap och skolutveckling
(2015-08-26)Background: Many people comment on how to improve Swedish schools. Headmasters usually have visions for school improvement, but also have a large and complex mission, and are constantly in a cross pressure between different ... -
Förändringens förutsättningar och förhinder - En undersökning inifrån Folktandvården Västra Götaland
(2015-08-26)Organizations today face an immense pressure to change and to facilitate change. This essay revolves around one such organization. In this case the Swedish Public Dental Service in Västra Götaland and in particular their ... -
Nyckeln till frisöryrkets lärande
(2015-07-29)Syftet med studien var att få en inblick i personligt uppfattat lärande under utbildning till yrket frisör, ur hantverkarens perspektiv. Frågeställningarna som förde studien var följande: Berätta varför valet föll på ... -
Elevhälsomötet som ett forum för samverkan och lärande En fallstudie av elevhälsomötets organisation, innehåll och process vid en grundskola
(2015-07-29)Studiens syfte var att undersöka en grundskolas arbete med elevhälsofrågor. Mer specifikt innebar det att studera hur arbetet utformas, vilket innehåll det har samt vilka hälsofrämjande och förebyg-gande konsekvenser arbetet ... -
Fyra före detta särskoleelevers tankar och uppfattningar om livet, arbetet och provatlivet. En narrativ studie
(2015-07-02)Syfte: Syftet med studien var att beskriva och analysera informanternas uppfattningar om vilken betydelse skolgången och andra myndighetskontakter haft för deras vuxenliv, såväl yrkesmässigt som i andra avseenden på ... -
"Inte VI och DOM". En kvalitativ studie om samverkan mellan gymnasiesärskolan och introduktionsprogrammen
(2015-07-02)De nya styrdokumenten för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som kommit i bruk de senaste åren har gett elever som till följd av sin utvecklingsstörning inte är behöriga att söka till ett nationellt gymnasieprogram nya ... -
"Jag ber att få återkomma". En diskursanalys av systematiska kvalitetsarbeten i grundsärskolan
(2015-07-02)Syfte: Syftet är att med inspiration av diskursanalys granska grundsärskolors systematiska kvali¬tets-arbete i sin helhet. Studiens preciserade frågeställningar är: Hur skrivs kunskap, be¬dömning och betyg fram? och Vilka ... -
Att ta emot elever med autismspektrumtillstånd. En enkätstudie om grundskolepedagogers uppfattningar om autismspektrumtillstånd utifrån en vinjett
(2015-06-22)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka konsekvenser, behov och farhågor grundskolepedagoger förutser av att få in barn med autismspektrumtillstånd i klassen. Studien avser belysa huruvida pedagogerna känner ... -
Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program
(2015-06-02)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program. Centrala frågeställningar är: • I vilka sammanhang används surfplattor? • Vad ... -
Lärare lär genom skuggning. En studie av hur lärare i grundsärskolan utvecklar interaktionen i matematikundervisningen
(2015-06-02)Syfte Studiens syfte har varit att undersöka hur lärares interaktion med sina elever under matematiklektionerna kan utvecklas i ett par grundsärskoleklasser, där även elever i inriktningen träningsskola ingår. Ytterligare ... -
Lärares utvärderingspraktiker i matematik - en studie om tre matematiklärares sätt att tillämpa formativ bedömning i utvärderingen av elevernas kunskaper
(2015-06-02)Syfte Studiens syfte är ta reda på lärarnas utvärderingspraktik när det gäller elevers matematiska kunskaper och förståelse. Är det den formativa eller den summativa bedömningen som tillämpas mest? Vad tycker lärarna om ... -
Elevers tankar om läsning av skönlitteratur. En kvalitativ studie av elever i gymnasiesärskolan
(2015-06-02)Syfte Studiens syfte är att undersöka vad elever i gymnasiesärskolan har för uppfattning om läsning av skönlitteratur. Centrala frågeställningar är: o Vad kan påverka valet av en skönlitterär bok? Titel, ev. ... -
”På en skrivplatta är det bara stavningen sedan är allting klart”. Hur arbetet med skrivplattan kan vara ett stöd vid textskrivning
(2015-06-02)Syfte: Studiens syfte var att undersöka uppfattningar som några pojkar i årskurs 4 hade om hur arbetet med skrivplattan stöder dem i deras textskrivande. Studiens datainsamling avsåg att besvara två frågeställningar: • Hur ... -
Lärande i grundsärskolan. En kritisk diskursanalys
(2015-06-02)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera diskurser kring lärande i grundsärskolan. Materialet är åtta examensarbeten från två högskolor/universitet i Sverige från speciallärarutbildningen med inriktning ... -
Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd
(2015-06-02)Syfte och frågeställningar: Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks ... -
Motivationens förutsättningar och betydelse för lärare och elever - ur ett skolledarperspektiv
(2015-05-22)Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare resonerar kring vad som påverkar elevers och lärares motivation och om det finns några likheter mellan det som lärarna uttrycker betydelsefullt på elevnivå och ...