Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 301-320 of 521
-
"Alla borde gå i särskolan!" En studie om bemötande, klassrumsmiljö och kritiska situationer i två gymnasiesärskolor
(2014-06-23)Syfte: Syftet med föreliggande studie är att studera hur pedagoger i gymnasiesärskolan anpassar klassrumsmiljön för sina elever samt pedagogernas uppfattningar om kritiska situationer och hur de anser att man kan bemöta ... -
Nycklar för en inkluderande lärandemiljö - en vinjettstudie baserad på specialpedagogers beskrivningar av förebyggande arbete
(2014-06-23)Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på hur specialpedagoger i en kommuns F-6 verksamhet beskriver det förbyggande arbetet för en inkluderande lärandemiljö. Fokus i studien har varit specialpedagogernas roll och ... -
"Man ska bara göra dem typ". En kvalitativ studie av elva elevers upplevelser av hur matematikläxan bidrog till kunskapsutvecklingen i matematik
(2014-06-23)Syfte: Studiens syfte är att skapa en förståelse för hur matematikläxor i grundskolan kan bidra till elevers kunskapsutveckling. Studien har fokus på elever som nyligen lämnat grundskolan och som inte nådde kunskapskraven ... -
Särskilt stöd i matematik ur elevers perspektiv. Jag vet att matte är viktigt, men jag förstår inte riktigt varför.
(2014-06-23)Syfte: Studien avser att undersöka elevernas uppfattningar gällande verksamhetens sär-skilda stöd i matematik, samt hur detta passar den enskilde eleven. Vidare avser studien att belysa elevernas åsikter gällande vilka ... -
Lärares livsvärld. Fyra lärares förutsättningar att arbeta med elever med autismspektrum i en förändrad skola för alla
(2014-06-23)Syfte: I och med en förändring i skollagen den 1 juli 2011 tillhör elever med autismspektrumtillstånd, utan utvecklingsstörning, grundskolan och inte längre särskolan. Denna förändring i lagtexten innebär stora förändringar ... -
Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstånd. Åtta matematiklärares uppfattningar om styrkor, svårigheter och stödjande undervisningsformer
(2014-06-03)Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklärares uppfattningar om vilka styrkor och svårigheter elever inom autismspektrumtillstånd (AST) uppvisar beträffande problemlös-ning i matematik i åk 6-9 och hur lärarna ... -
"Jag är ju allt från vaktmästare till pedagogisk ledare..." Rektors syn på pedagogiskt ledarskap
(2014-05-20)Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka rektorers syn på pedagogiskt ledarskap i grundskolan och få kunskap om hur rektorerna tillämpar detta i praktiken. Syftet var också att få kunskaper om rektorers uppfattningar ... -
Två elevassistenters arbete med elever i behov av särskilt stöd. En etnografisk studie
(2014-05-20)Syfte: Studiens övergripande syfte är att undersöka elevassistenters funktion och arbete med elever i behov av särskilt stöd i skolan. Dessutom är syftet att mer specifikt studera hur elever görs delaktiga i samspelsitua ... -
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ... -
En skolas organisering av en särskild undervisningsgrupp och hur fem elever beskrivs och beskriver sig själva
(2014-05-15)Syfte: På en 7-9 skola i Sverige finns en särskild undervisnings grupp som utgjort underlaget i denna studie. Syfte var att genom observationer och intervjuerna med elever och pedagoger studera hur eleverna beskrev sig ... -
Läsundervisning på oklar grund. En kvalitativ analys av åtta lärares beskrivningar av sitt arbete med läs- och skrivinlärning
(2014-05-15)Syfte: Läraren är den som möter eleverna dagligen och den som behöver kunskaper för att kunna identifiera och hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien är att försöka belysa lärares arbete och kompetens ... -
Pedagogers uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan
(2014-05-15)Syfte: Syftet med studien har varit att belysa pedagogers varierande uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan. Frågeställningar: • Vilka behov av specialpedagogiska insatser identifieras av pedagoger? • Vilket ... -
Gymnasieelevers erfarenhet av studieteknik
(2014-05-15)Syfte Studiens syfte är att beskriva erfarenheten av studieteknik hos elever på högskoleförberedande gymnasieprogram. Utifrån styrdokument diskuteras även om gymnasieskolan ges förutsättningar för att kunna ge alla elever ... -
Diskurser om specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd. En diskursanalytisk studie av artiklar i facktidskriften Förskolan
(2014-05-15)Syftet med studien är att synliggöra och analysera de diskursiva framställningarna, av specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd, i fem artiklar i förskollärarnas facktidskrift Förskolan. Teorin utgår från ett ... -
Framgångsfaktorer för en fungerande inkluderande undervisning. En enkätstudie riktad till lärare i en kommun som beslutat att införa "en skola för alla - inkluderande lärmiljöer"
(2014-05-13)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare skattar faktorer, som i forskning visat sig betydelsefulla, för att kunna uppnå en fungerande inkluderande undervisning. Dessa faktorer har betydelse för alla elevers ... -
Lärares syn på specialpedagogiska insatser i skolan. En intervjustudie
(2014-05-13)Syfte: Studiens syfte är att undersöka och beskriva vad lärare anser är specialpedagogiska insatser och hur de skulle önska att dessa var utformade i skolan. Jag tar reda på vilka elever lärarna anser vara i ... -
Elever i gränslandet mellan normal och svag begåvning. En diskursanalytisk studie av åtgärdsprogram
(2014-05-06)Syfte: Syftet med studien är att i åtgärdsprogram undersöka hur specialpedagoger dokumenterar och synliggör de elever som finns i gränsområdet av normal och svag begåvning. Metod: Studien är en kvalitativ textanalys ... -
Hörselskadad i en hörande omvärld. En kvalitativ studie om skolors beredskap för mottagandet av en hörselskadad elev
(2014-05-06)Syfte: Det är viktigt att hörselskadade elever får rätt förutsättningar när de kommer till skolan. Att skolan har en anpassad miljö, där hörselskadade elever har samma förutsättningar som övriga elever. Genom skolans ... -
Vågar jag få stöd? En livsvärldsstudie om flickors upplevelse och erfarenheter av stöd i gymnasieskolan
(2014-05-06)The overall aim of the study was to give an insight into the life of a girl attending a program for preparation for further studies. More explicitly it is the aim of this study to examine what line the girls take to and ... -
Specialpedagogens utmanande och utvecklande uppdrag
(2014-05-06)Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur specialpedagoger och en tjänsteman beskriver att deras uppdrag organiseras på de undersökta skolorna med särskilt fokus på skolutveckling. Följande frågeställningar utgjorde ett ...