Kandidatuppsatser (IPKL)
Senaste titlar
-
Planeringstid. En fenomenografisk studie om grundlärares i fritidshems uppfattningar av planeringstid.
(2022-03-22)Tidigare forskning visar att lärare inom fritidshem inte ges tillräckliga förutsättningar i form av planeringstid för att bedriva en fritidshemsverksamhet av god kvalitet utifrån vad skollagen och styrdokumentens ... -
"Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skola
(2022-03-22)Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika ... -
Fritidshemmet som en plattform för ett interkulturellt förhållningssätt - En kvalitativ studie om hur personal i fritidshem talar om nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.
(2022-03-21)Idag är det vanligt på fritidshemmen att det finns flera elever med ett annat modersmål än svenska. Vilket gör att det blir viktigt som personal att arbeta på ett sätt som möter elevernas behov och hjälper dem att få ... -
Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem
(2022-03-21)Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår ... -
Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.
(2022-03-17)Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller omöjliga handlingar, ... -
”Det blir inte bättre, det blir bara mer” - Specialpedagogik i fritidshemmet.
(2022-03-17)I vår studie har vi valt att fokusera på de elever som anses vara i svårigheter i fritidshemmet. Det är ett område där forskningen är begränsad och vårt syfte var således att bidra med specialpedagogisk kunskap till det ... -
Kön, genus och jämställdhet i fritidshemmet. En kvalitativ studie om pedagogers och lärares tal i relation till den fritidspedagogiska verksamheten.
(2022-03-17)Genom vår utbildning har vi stött på olika komplexa situationer av pedagogers tal och agerande i relation till genus, kön och jämställdhet. Vi såg att pedagogernas tal och föreställningar var starkt kopplade till traditionella ... -
”The harder the conflict, the greater the triumph” – George Washington Konflikthantering - En kvalitativ studie om hur lärare talar om konflikter samt konflikthantering.
(2022-03-17)This thesis aims address how teachers in after-school centers speak about conflict and conflict management. We seek to shed light on the existing problems in these centers and about conflict management. We decided to focus ... -
Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.
(2022-03-17)Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en ... -
Utomhusmiljön som tillgång på fritidshemmet? En kvalitativ intervjustudie kring fritidslärares uppfattningar om utomhuspedagogik och om utomhusmiljön som inkluderande lärmiljö.
(2022-03-17)På fritidshemmet ska fritidslärare arbeta med olika lärmiljöer både inomhus och utomhus. Verksamheten måste även arbeta inkluderande så alla elever ska få möjlighet att utvecklas och få en meningsfull fritid. Den här studien ... -
Barns inflytande och delaktighet. En studie om hur fritidslärare arbetar med barns inflytande och delaktighet
(2022-03-17)Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur fritidslärare talar om sitt arbete med inflytande och delaktighet och vilka betydelsefulla faktorer som spelar in i möjliggörandet. Frågeställningarna som vi utgått ... -
“För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet.
(2022-03-17)I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om ... -
Kepsen av, eller? En socialkonstruktivistisk undersökningsstudie kring den icke religiösa huvudbonadens vara och icke vara i skolan och fritidshemmet.
(2022-03-17)Denna studie undersöker huvudbonadens vara eller inte vara i skolans verksamhet i samband med elevers identitetsarbete. Undersökningen tar sin utgångspunkt både hos yrkesverksamma lärare, annan pedagogisk personal i ... -
”Musik är en positiv kraft som jag vill ha i min verksamhet”. En intervjustudie om musik i fritidshem
(2022-03-17)Undervisningen i fritidshem ska ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vår erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning är att musik inte har en given plats i fritidshemmet ... -
Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.
(2022-03-17)Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka ... -
”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.
(2022-03-17)Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll ... -
Personalens betydelse i fritidshemmet. Utbildnings- och erfarenhetsbakgrunder hos personal i fritidshem i relation till fritidshemmets kvalitet och uppdrag
(2022-03-17)Syftet med studien var att undersöka hur personal i fritidshem uppfattar olika utbildning- och erfarenhetsbakgrunder i förhållande till fritidshemmets uppdrag och kvalitet. Frågor som studien fokuserar på rör vilka ... -
Sociala medier i fritidshemmet. Lyssna på eleverna och förbered dem för framtiden!
(2022-03-17)Denna kvantitativa studie åskådliggör bristen på undervisning kring säkert användande av sociala medier i fritidshemmet i en tid då elevers intresse för sociala medier växer varje dag. Syftet med studien är att undersöka ... -
Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet
(2022-03-17)Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har ... -
Ett fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontext
(2022-03-17)Idén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, ...