Magisteruppsatser (IDPP): Recent submissions
Visas titlar 141-160 av 196
-
Likvärdighet på den svenska gymnasieskolan - en vacker tanke. Den goda eller onda betygsspiralen
(2018-03-01)Title: Equity at the Swedish upper secondary school - a beautiful thought The good or evil grade spiral Author: Anders Svensson Term / year: VT 2017 Supervisor: Ilona Rinne Course: LKXA1G V17 Examiner: Christian ... -
Youtube, Ehinger, KRC och 100 till - analys av kemilärares digitala resurser
(2018-03-01)Syftet med denna studie var att utifrån en sammanställning av kemispecifika digitala resurser kemilärarna anser värdefulla, en sammanställning vi först fick skapa, kunna undersöka vilken effekt lärarnas val av resurser ... -
Från stödåtgärd till språkundervisning, en textanalys av kursplaner i modersmål från Lgr 69 till Lgr 11
(2018-02-02)Sedan början av 1970-talet har modersmålsundervisning erbjudits till elever med annat modersmål än svenska och har sedan dess varit ett ämne under diskussion kring dess vara eller icke vara. Frågan om varför elever med ... -
Observation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,
(2018-02-02)I dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte är deras modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivå de behöver för att tillgodogöra sig ... -
Elevers prestationer och attityder inom matematikämnet efter införandet av Singaporemodellen – utifrån ett lärarperspektiv
(2018-02-02)PISA- och TIMMS-undersökningar visar att Sveriges resultat ligger under medelsnittet. Singapore däremot är ett ledande land kunskapsmässigt inom matematikämnet och har varit det under flera års tid. Singaporemodellen är ... -
Formativ bedömning i praktiken- En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av
(2018-02-02)Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4- 6 i grundskolan resonerar kring och beskriver att de använder sig av formativ bedömning i den dagliga undervisningen. Studien synliggör lärares ... -
Att undervisa i multiplikation i grundskolan
(2018-01-11)Denna studie är en kvalitativ studie som utförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex olika lågstadielärare. Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på undervisningen om ... -
Läxa eller inte läxa, det är frågan En kvalitativ studie som åskådliggör några lågstadieelevers attityder till matematikläxan
(2018-01-11)Syftet med studien är att åskådliggöra några elevers attityder och förhållningssätt till matematikläxan, med avsikt att ge lärare som arbetar med elever i grundskolans tidigare år en utgångspunkt för att reflektera kring ... -
Knäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningen
(2018-01-11)Studiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den ... -
Dans som kommunikation. En kvalitativ studie om meningsskapande rörelser
(2018-01-11)I läroplanen för grundskolan som infördes 2011 uppmärksammas det att elevers förmåga att kommunicera är viktig att utveckla. Syftet med studien är att undersöka hur elevers förmåga att kommunicera genom dans kan fördjupas. ... -
Fristående material eller traditionell lärobok? En studie om orsaker bakom lärares val av läromedel i engelskundervisningen för yngre elever
(2018-01-10)Denna studie lyfter fram fem lärares åsikter om läromedel i dagens engelskundervisning. Observation under VFU har påvisat att lärare tänker annorlunda i sitt användande av material inom engelskundervisningen. Syftet med ... -
Programmering – Ett nytt redskap i den pedagogiska verktygslådan.
(2018-01-10)Programmering är ett ämne som kommer att läggas till i den svenska läroplanen inom snar framtid. Den här studiens syfte är att undersöka hur programmeringens roll ser ut i skolan innan tillägget har genomförts. Frågeställningarna ... -
Känslobussen och Dirigenten – Yngre elevers upplevelser av två dramaövningar
(2018-01-10)Att pedagogiskt drama är en metod som väcker många känslor och upplevelser hos elever kanske många kan relatera till. Men hur upplever och tänker yngre elever egentligen kring drama? Detta har jag valt att undersöka med ... -
Subtraktion i matematikläroböcker för årkurs 1-3.
(2018-01-10)Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt subtraktion framställs i svenska matematikläroböcker. Utifrån det syftet har två forskningsfrågor formulerats enligt följande; På vilket sätt framställs ... -
Den ojämnställda skolan. -En kvalitativ studie av kenyanska och svenska lärares
(2017-12-19)Ett ständigt aktuellt ämne är jämställdhet. Detta kan bero på att det för många kan ses som en självklarhet men att det ändå tycks svårt att praktisera. Allas rätt att bestämma över sig själv och utveckla sin personlighet ... -
Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga
(2017-12-19)Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan ... -
Läraren i media - diskursiva konstruktioner
(2017-12-18)Denna examensuppsats avser undersöka hur läraren framställs och porträtteras i debattartiklar hämtade ur Sveriges två största dagstidningar, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Med stöd av en diskursanalytisk teoretisk ... -
Lärares uppfattningar om möjligheter och svårigheter i en IKT-satsning för skolan
(2017-12-18)Denna studie bygger på kvalitativa intervjuer med 6 lärare i syfte att söka förstå olika lärares/pedagogers uppfattningar om möjligheter och svårigheter i IKT-satsningar för skolan och deras relation till IKT som verktyg ... -
”Melodin fastnade” - Kan sång främja nyanlända elevers möjligheter att tillägna sig nya ord? En studie bland fyra nyanlända mellanstadieelever om sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord.
(2017-12-18)I denna studie undersöks huruvida nyanlända elever kan tänkas främjas av sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord. Fyra nyanlända mellanstadieelever genomförde ett verbtest före respektive efter lektioner baserade ... -
Digitala verktyg i lärandet av andra språk Webbverktyget Read Theory – förståelse och behållning på olika nivåer
(2017-12-18)This paper presents results from a study investigating the learning effects from language learners in 6 th grade (Young English Language Learners, YELL) who use the web based learning tool Read Theory. The tool is used in ...