• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning- En experimentell studie om huruvida formativ bedömning ökar elevers lärande

Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om formativ bedömning förbättrar lärandet Frågeställning: Finns det ett samband mellan uppgiftsrelaterad formativ bedömning och ökat lärande? Bakgrund: Tidigare forskning visar att det existerar en kontrovers huruvida formativ bedömning har en positiv effekt på lärande. Skolverket menar att mer forskning behöver göras inom den svenska kontexten. Att undersöka om formativ bedömning har en positiv effekt på lärandet kan således anses vara av vetenskaplig vikt. Metod: För att få ett svar på frågeställningen har ett experiment genomförts. Elever har vid två tillfällen fått genomföra ett test. Experimentgruppen har mellan de två tillfällena fått ett stimuli i form av en formativ bedömning. Med hjälp av en statistisk analys så har resultatet analyserats för att se om stimulit har haft någon effekt på lärandet. Resultat: Studien visar inte på ett samband mellan uppgiftsrelaterad formativ bedömning och ökat lärande. Teorin kan dock inte anses vara motbevisad
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29144
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_29144_1.pdf (909.5Kb)
Date
2012-04-25
Author
Setterberg, Henning
Keywords
bedömning
Bedömning för lärande
Formativ bedömning
Lärande
Series/Report no.
SHK
Language
swe
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning 

    Aho, Hanna; Vestlund, Sanna (2022)
    Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ...
  • Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning 

    Karlberg, Johan; Jensen, Jessica (2012)
    Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras ...
  • ”Hur skulle man arbeta i skolan om det inte fanns bedömning?” - En studie om hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser och arbetar med bedömning 

    Lorensson, Caroline; Martins, Jessica (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2012)
    Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år arbetar och ser på bedömning. Huvudfrågorna vi har ställt oss är vad pedagogerna utgår från vid bedömning? Vad de har för tankar kring ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV