Formativ bedömning- En experimentell studie om huruvida formativ bedömning ökar elevers lärande
Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om formativ bedömning förbättrar lärandet
Frågeställning: Finns det ett samband mellan uppgiftsrelaterad formativ bedömning och ökat lärande?
Bakgrund: Tidigare forskning visar att det existerar en kontrovers huruvida formativ bedömning har en positiv effekt på lärande. Skolverket menar att mer forskning behöver göras inom den svenska kontexten. Att undersöka om formativ bedömning har en positiv effekt på lärandet kan således anses vara av vetenskaplig vikt.
Metod: För att få ett svar på frågeställningen har ett experiment genomförts. Elever har vid två tillfällen fått genomföra ett test. Experimentgruppen har mellan de två tillfällena fått ett stimuli i form av en formativ bedömning. Med hjälp av en statistisk analys så har resultatet analyserats för att se om stimulit har haft någon effekt på lärandet.
Resultat: Studien visar inte på ett samband mellan uppgiftsrelaterad formativ bedömning och ökat lärande. Teorin kan dock inte anses vara motbevisad
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-04-25Författare
Setterberg, Henning
Nyckelord
bedömning
Bedömning för lärande
Formativ bedömning
Lärande
Serie/rapportnr.
SHK
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig postRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning
Karlberg, Johan; Jensen, Jessica (2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
Aho, Hanna; Vestlund, Sanna (2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
Betydelsen av formativ bedömning för elever med matematiksvårigheter Några matematiklärares erfarenheter av kompetensutveckling inom formativ bedömning
Pettersson, Annika (2015-11-16)Syfte: Syftet med studien var att dels undersöka om den del av Matematiklyftet som handlar om formativ bedömning bidragit till en förändrad undervisning i matematik, dels om de lärare som genomgått Matematiklyftet erfarit ...