Show simple item record

dc.contributor.authorSetterberg, Henning
dc.date.accessioned2012-04-25T14:32:17Z
dc.date.available2012-04-25T14:32:17Z
dc.date.issued2012-04-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29144
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att undersöka om formativ bedömning förbättrar lärandet Frågeställning: Finns det ett samband mellan uppgiftsrelaterad formativ bedömning och ökat lärande? Bakgrund: Tidigare forskning visar att det existerar en kontrovers huruvida formativ bedömning har en positiv effekt på lärande. Skolverket menar att mer forskning behöver göras inom den svenska kontexten. Att undersöka om formativ bedömning har en positiv effekt på lärandet kan således anses vara av vetenskaplig vikt. Metod: För att få ett svar på frågeställningen har ett experiment genomförts. Elever har vid två tillfällen fått genomföra ett test. Experimentgruppen har mellan de två tillfällena fått ett stimuli i form av en formativ bedömning. Med hjälp av en statistisk analys så har resultatet analyserats för att se om stimulit har haft någon effekt på lärandet. Resultat: Studien visar inte på ett samband mellan uppgiftsrelaterad formativ bedömning och ökat lärande. Teorin kan dock inte anses vara motbevisadsv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSHKsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectBedömning för lärandesv
dc.subjectFormativ bedömningsv
dc.subjectLärandesv
dc.titleFormativ bedömning- En experimentell studie om huruvida formativ bedömning ökar elevers lärandesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record