Hur SO-ämnena kan te sig. Med fokus på några elever i läs- och skrivsvårigheter
Abstract
Inledning
Under hösten var det många elever på skolan där jag arbetar som hade svårt för att nå upp till kunskapskraven i SO-ämnena. Då det i dessa ämnen ställs stora krav på god läs- och skriv-förmåga fann jag det intressant att studera hur ämnena ter sig för elever i läs- och skrivsvårig-heter.
Syfte
Syftet med studien var att undersöka hur SO-ämnena kan te sig för elever i läs- och skrivsvå-righeter.
Studiens frågeställningar var:
• Hur kan några SO-lektioner se ut ur ett observatörsperspektiv?
• Vilka uppfattningar har eleverna om SO-lektionerna?
• Hur ser måluppfyllelsen ut för eleverna?
• Hur avspeglar sig bristande måluppfyllelse i SO i elevernas IUP och åtgärdsprogram?
• Vilka uppfattningar har undervisande lärare av SO-undervisningen?
Hur resonerar läraren kring begreppsbildning?
Hur resonerar läraren kring läsförståelse?
Teori
Teoretiskt grundade sig studien i det relationella perspektivet där elevernas förutsättningar ses relationellt och interaktionen mellan olika aktörer och olika pedagogiska verksamheter är av yppersta vikt. Även det sociokulturella perspektivet med sina artefakter har påverkat mig.
Metod
Då studiens problem utgick från personlig erfarenhet genomfördes den som en etnografiskt inspirerad fallstudie. För att besvara undersökningens frågor användes deltagande observat-ioner, samtal med elever och lärare, fokusgruppsintervju, studier av höstens elevomdömen, Individuella Utvecklings Planer samt åtgärdsprogrammen för de elever som hade det.
Resultat
De studerade elevernas uppfattningar av SO-ämnena var att de var svåra och att lektionerna var enformiga. Detta gällde både elever i och elever utan läs- och skrivsvårigheter. I studerade IUP:er och ÅP:n fanns skrivningar kring SO-ämnena, men de fokuserade mer på elevernas brister än eventuella möjligheter att utveckla lärmiljön.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2012-09-26Author
Strandlycke, Göran
Keywords
elevers uppfattningar
läsförståelse
läs- och skrivsvårigheter
SO-didaktik
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT12-IPS-03 SLP600
Language
swe