• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur SO-ämnena kan te sig. Med fokus på några elever i läs- och skrivsvårigheter

Sammanfattning
Inledning Under hösten var det många elever på skolan där jag arbetar som hade svårt för att nå upp till kunskapskraven i SO-ämnena. Då det i dessa ämnen ställs stora krav på god läs- och skriv-förmåga fann jag det intressant att studera hur ämnena ter sig för elever i läs- och skrivsvårig-heter. Syfte Syftet med studien var att undersöka hur SO-ämnena kan te sig för elever i läs- och skrivsvå-righeter. Studiens frågeställningar var: • Hur kan några SO-lektioner se ut ur ett observatörsperspektiv? • Vilka uppfattningar har eleverna om SO-lektionerna? • Hur ser måluppfyllelsen ut för eleverna? • Hur avspeglar sig bristande måluppfyllelse i SO i elevernas IUP och åtgärdsprogram? • Vilka uppfattningar har undervisande lärare av SO-undervisningen?  Hur resonerar läraren kring begreppsbildning?  Hur resonerar läraren kring läsförståelse? Teori Teoretiskt grundade sig studien i det relationella perspektivet där elevernas förutsättningar ses relationellt och interaktionen mellan olika aktörer och olika pedagogiska verksamheter är av yppersta vikt. Även det sociokulturella perspektivet med sina artefakter har påverkat mig. Metod Då studiens problem utgick från personlig erfarenhet genomfördes den som en etnografiskt inspirerad fallstudie. För att besvara undersökningens frågor användes deltagande observat-ioner, samtal med elever och lärare, fokusgruppsintervju, studier av höstens elevomdömen, Individuella Utvecklings Planer samt åtgärdsprogrammen för de elever som hade det. Resultat De studerade elevernas uppfattningar av SO-ämnena var att de var svåra och att lektionerna var enformiga. Detta gällde både elever i och elever utan läs- och skrivsvårigheter. I studerade IUP:er och ÅP:n fanns skrivningar kring SO-ämnena, men de fokuserade mer på elevernas brister än eventuella möjligheter att utveckla lärmiljön.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30419
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_30419_1.pdf (385.9Kb)
Datum
2012-09-26
Författare
Strandlycke, Göran
Nyckelord
elevers uppfattningar
läsförståelse
läs- och skrivsvårigheter
SO-didaktik
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT12-IPS-03 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV