• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-)
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-)
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogik, plats och prestationer. En etnografisk studie om en skola i förorten

Sammanfattning
Denna avhandling bygger på en etnografisk studie i en förortsskola som har valt en särskild pedagogisk modell för att hantera och genomföra sitt uppdrag. Detta i en tid som präglas av stark fokusering på elevprestationer och kriser i skolan. Den pedagogiska modell som skolan valt, tar sin utgångspunkt i Lorraine Monroes doktriner där ordning, tydligt ledarskap och höga förväntningar på eleverna är i fokus. Avhandlingens syfte är att analysera hur elever i två klasser vid en högstadieskola i en mångkulturell förort ger respons på denna pedagogik. Centralt i relation till detta är också att analysera hur lärare, besökare och media beskriver den valda pedagogiken, skolan och dess omgivning. Det empiriska materialet består av skoldokument, observationer, fältanteckningar och intervjuer med elever samt till viss del skolans personal. Bernsteins teorier och begrepp har utgjort studiens teoretiska analysverktyg. Avhandlingen bidrar med kunskap om hur en pedagogisk modell används för olika syften i relation till elever, skolprestationer, plats och konkurrens. Den synliggör också hur eleverna genomskådar, bjuder på motstånd och anpassar sig till den pedagogik de möter.
Delarbeten
Text I Schwartz, A. (2010). Att "nollställa bakgrunder" för en effektiv skola. Utbildning och demokrati:Tidskrift för Didaktik och utbildningspolitik, 19 (1), 45-62.
 
Text II Schwartz, A. (2012). Pupil responses to a saviour pedagogy: An ethnograpic study. European Educational Research Journal 11(4). 601-608.
 
Text III Schwartz, A. (2014). The significance of place and pedagogy in an urban muliticultural school in Sweden. Education Inquiry. (accepterad för publicering)
 
Text IV Beach, D., Dovemark,M.,Schwartz, A., & Öhrn, E. (2013). Complexities and contradiction of educational inclusion: A meta-ethnographic analysis. Nordic Studies in Education, (4) (under tryckning)
 
Examinationsnivå
Doctor of Philosophy
Universitet
Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution
Department of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Disputation
Fredagen den 6 september 2013, klockan 13.00, M 404, Sandgärdet, Högskolan i Borås
Datum för disputation
2013-09-06
E-post
Anneli.Schwartz@hb.se
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32876
Samlingar
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
Fil(er)
Kappa (2.718Mb)
Spikblad (941.4Kb)
Datum
2013-08-15
Författare
Schwartz, Anneli
Nyckelord
Pedagogik, respons, segregation, elever, etnografi, Bernstein
Publikationstyp
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7346-759-9
Serie/rapportnr.
Gothenburg Studies in Education Sciences
nr 340
CUL- Forskarskolan i Utbildningsvetenskap
nr 26
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV