Visa enkel post

dc.contributor.authorLundin, Oscar
dc.contributor.authorRoashan, Farhad
dc.date.accessioned2007-04-25T10:21:52Z
dc.date.available2007-04-25T10:21:52Z
dc.date.issued2007-04-25T10:21:52Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3374
dc.descriptionHöstterminen 2006eng
dc.description.abstractBakgrund: Idag finns krav på skolorna från beslutsförfattare att sänka kostnader genom att överge förlegade kommunikationsrutiner samt krav på informationstillgänglighet om barnens skolgång från föräldrar. Tynnered i Göteborgs kommun har idag 9 grundskolor med 3600 elever och stadsdelen har nu en önskan att utreda vilka önskemål föräldrarna har angående digitaliserade kommunikationsmöjligheter med deras barns skola. Syfte: Syftet med vår uppsats är att beskriva vilka önskemål om digitala tjänster det finns bland föräldrar till elever i stadsdelen Tynnered. Vi ämnar undersöka detta genom en enkätundersökning för att sedan göra en bedömning om hur en implementering av ett nytt IT-stöd skulle komma att påverka skolverksamhetens anställda. Slutligen kommer vi att utreda vad stadsdelen bör ha i åtanke vid ett framtida utvecklande av ett nytt IT-stöd för stadsdelens skolor. Avgränsningar: Vi kommer inte att fördjupa oss i praktiska teorier angående utformning av hemsidor och gränssnitt då denna uppsats inte har som syfte att skapa en prototyp av ett nytt ITstöd för skolorna i Tynnered. Metod: Merparten av materialet i denna uppsats bygger på primärdata i form av en enkätundersökning där respondenterna bestod av föräldrar till barn boende i stadsdelen Tynnered. Även intervjuer utfördes under uppsatsarbetet med berörda lärare i stadsdelen. Den sekundärdata som återfinns i uppsatsen är hämtad från litteratur och tidskrifter samt genom sökande i databaser och på Internet. I analysen återknyts det empiriska resultatet med relevant teori tillsammans med uppsatsförfattarnas egna åsikter. Slutsatser: Det är uppenbart efter att enkätundersökningen är genomförd att ett nytt IT-stöd för skolorna i Tynnered var mycket populärt bland elevernas föräldrar. Överlag har gensvaret varit mycket positivt och samtliga av de föreslagna tjänsterna i enkäten och även fler därtill visade sig vara önskvärda bland föräldrarna. Det finns dock risk för att ett nytt IT-stöd blir kontraproduktivt om det inte sköts på ett riktigt sätt. Vi tror att om Tynnered ska erfara endast de positiva aspekterna med ett nytt IT-stöd bör fokus ligga på kontroll, uppdatering och enkelhet.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesReport / IT University of Göteborgeng
dc.relation.ispartofseries2006:107eng
dc.titleIT för Lärare & Föräldrar – Kommunikation mellan skolor och skolbarns föräldrar i SDN Tynneredeng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Göteborg/Applied Information Technologyeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post