• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-)
  • RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-)
  • RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg.

Sammanfattning
I denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs verksamhetsområden. En kartläggning har genomförts av initieringen och nuläget i satsningen och mer specifikt har svar sökts på frågorna: • Hur är processledarnas arbete organiserat? • Hur styrs arbetet? • Vilka uppgifter arbetar processledare med? I en enkätundersökning till alla skolor och förskolor i området framkommer att betydelsen av processledarnas arbete i denna fas inte i någon stor utsträckning påverkat lärarnas arbete i klassrummen men däremot uppmärksammas en skillnad i lärarnas mötespraktik. I gruppintervjuer med alla rektorer och förskolechefer redogörs för vad processledarna arbetat med. Främst har arbetet rört mikroprocesser, såsom handledning vid pedagogiska diskussioner, men det finns ett önskemål om att processledarna i större utsträckning ska arbeta med makroprocesser, såsom ledning av strategiskt skolutvecklingsarbete. Intressant är att rektorer och förskolechefer har olika åsikter om nyttan av att ha processledare i sina organisationer. En del ser dem som ett hot mot det egna ledarskapet och en del som viktiga för att åstadkomma förbättring i sina verksamheter.
Utgivare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35663
Samlingar
  • RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Fil(er)
gupea_2077_35663_5.pdf (1.368Mb)
Datum
2014-04
Författare
Olin, Anette
Lander, Rolf
Blossing, Ulf
Nehez, Jaana
Gyllander, Lisbeth
Nyckelord
processledare
förändringsagenter
utvecklingsledare
organisationsutveckling
kapacitetsupplevelse
Publikationstyp
report
ISBN
978-91-86857-08-0 (pdf)
978-91-86857-09-7 (print-on-demand)
Serie/rapportnr.
RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
5
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV