Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
Abstract
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser som ska studeras. Genom mitt val av ansats hoppas jag kunna vidga min, såväl som andras, förståelse för elevers upplevelser av särskilt stöd.
Metod: Utgångspunkten tas i livsvärldsfenomenologin, med Merleau-Pontys teori om den levda kroppen som bas. Studien genomförs som en intervjustudie där kvalitativa forskningsin-tervjuer ingår. I tolknings- och analysprocessen inspireras studien av det hermeneutiska syn-sättet som fokuserar på förståelsen av villkor och möjligheter hos människan.
Resultat:
Resultatet från studien går inte att generalisera, men deltagarnas berättelser är jämförbara med varandra. Bemötandet från och relationerna till de vuxna i skolan har haft en stor betydelse för deltagarna. Det är framför allt de vuxna de mött i någon form av särskild undervisningsgrupp som spelat en stor roll i deltagarnas skolupplevelser. Utöver bemötandet och relationerna är det känslan av att vara annorlunda och behovet av kamrater och social interaktion som lyfts fram extra i deltagarnas berättelser.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2014-05-15Author
Hagström, Åsa
Keywords
specialpedagogik
särskilt stöd
upplevelser
identitet
bemötande
relationer
livsvärld
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT14-IPS-07 SPP600
Language
swe