• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser

Sammanfattning
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser som ska studeras. Genom mitt val av ansats hoppas jag kunna vidga min, såväl som andras, förståelse för elevers upplevelser av särskilt stöd. Metod: Utgångspunkten tas i livsvärldsfenomenologin, med Merleau-Pontys teori om den levda kroppen som bas. Studien genomförs som en intervjustudie där kvalitativa forskningsin-tervjuer ingår. I tolknings- och analysprocessen inspireras studien av det hermeneutiska syn-sättet som fokuserar på förståelsen av villkor och möjligheter hos människan. Resultat: Resultatet från studien går inte att generalisera, men deltagarnas berättelser är jämförbara med varandra. Bemötandet från och relationerna till de vuxna i skolan har haft en stor betydelse för deltagarna. Det är framför allt de vuxna de mött i någon form av särskild undervisningsgrupp som spelat en stor roll i deltagarnas skolupplevelser. Utöver bemötandet och relationerna är det känslan av att vara annorlunda och behovet av kamrater och social interaktion som lyfts fram extra i deltagarnas berättelser.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35786
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35786_1.pdf (245.3Kb)
Datum
2014-05-15
Författare
Hagström, Åsa
Nyckelord
specialpedagogik
särskilt stöd
upplevelser
identitet
bemötande
relationer
livsvärld
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT14-IPS-07 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV