Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 341-360 of 676
-
Vad har en superhjälte, ett barn och en medelålders kvinna gemensamt? En studie om interaktion mellan djurkaraktärer i bilderböcker.
(2017)Vi har gjort en litteraturanalys av tre bilderböcker med djurkaraktärer för att se vilka sociala interaktioner som böckerna innehåller. Vi har även studerat hur karaktärernas relationer framställs samt hur dessa kan kopplas ... -
Teaterlärarrollen - En litteraturstudie
(2016)I denna litteraturstudie undersöks hur aktuell forskning diskuterar lärarrollen i relation till teaterämnet. Studien visar att synen på lärarrollen både liknar och skiljer sig åt mellan olika forskare. Teaterlärarrollen ... -
Teachers’ motivational practice and student motivation in the EFL classroom: A literature review
(2017)The aim of this review is to survey the research area on motivational strategies for teachers in different EFL settings. Research on motivation in the L2 has for a long period of time focused on the role of motivation in ... -
Bedömningsstödets betydelse för den fortsatta läsundervisningen i åk 1
(2017)Syftet med studien var att genom intervjuer undersöka om och i så fall hur fem lärare utvecklar sin läsundervisning på basis av elevernas resultat från det nyligen introducerade bedömningsstödet i årskurs 1. För att besvara ... -
Claiming space in a music classroom in Durban
(2017)The main aim which this study is to investigate is how claiming space in a secondary school music classroom in Durban is being expressed, through a gender perspective. The research aims to highlight and problematize how ... -
Han är en långsam läsare: Diskursanalys av en gymnasieskolas åtgärdsprogram.
(2017)Syfte: Åtgärdsprogram som medel för att konstruera elever i behov av särskilt stöd har undersökts med fokus på framförallt grundskoleelever. Undersökningar av konstruktioner av gymnasieeleven i behov av särskilt stöd ... -
Livsberättelser om vägen till högre studier. Om skoltiden för elever som diagnostiserats med ADHD
(2017)Syftet med studien är att belysa elevens perspektiv på sin skolgång fram till högre studier för elever diagnostiserade med ADHD. Med livsberättelsen som metod blickar studenten tillbaka på den egna skolgången för att återge ... -
Extra anpassningar – hur, vad, när och varför? En kvalitativ intervjustudie av sex matematiklärares upplevelse av extra anpassningar i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter
(2017)Abstract Syfte Studiens syfte har varit att undersöka hur sex matematiklärare uppfattar och förhåller sig till extra anpassningar för elever som uppvisar svårigheter inom både läs och skriv och matematik. Frågeställningar ... -
Nyanländas lärande. Möjligheter och hinder ut ett lärarperspektiv
(2017)Nyckelord: Nyanlända elever, organisation, kartläggning, lärande, inkludering, delaktighet, språkutvecklande arbetssätt, bedömning och betygsättning. Abstract Syfte: Studiens övergripande syfte är att utifrån ett ... -
Uppfattningar kring samverkan och förebyggande arbete i matematik
(2017)Abstract Styrdokument och litteratur belyser vikten av samverkan och förebyggande arbete i skolans värld. Hur detta utformas i praktiken är olika men gemensamt är att en välfungerande samverkan och ett förebyggande arbete ... -
Hur kan jag förstå? Praxisnära studie om SPSM:s studiepaket-NPF och dess användbarhet i skolans vardagsarbete
(2017)Abstract Syfte: Studien avser att undersöka hur Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) studiepaket om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF (2016) kan leda till ökad kunskap och förståelse hos personalen i ... -
Betydelsen av Matematiska redskap för elever i matematiksvårigheter
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15hp Kurs: SLP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Michael Hansen Examinator: Anna-Carin Jonsson Kod: VT17-2910-148-SLP610 Nyckelord: Matematiksvårigheter, artefakter, matematiska ... -
Inkludering i praktiken - en fallstudie i en förskoleklass
(2017)Inkludering i praktiken – en fallstudie i en förskoleklass Ett forskningsområde inom inkludering som forskare lyfter vara intressant att forska vidare i är, fallstudier i skolan där man strävar efter att bli mer inkluderande. ... -
Lärares användning av formativ bedömning i grundsärskolan
(2017)Syfte: Syftet var att undersöka om och hur lärare i grundsärskolan tillämpar formativ bedömning samt om och hur lärare arbetar för att göra elever delaktiga i sin lärprocess. Det gjorde vi genom att undersöka hur ett antal ... -
Från elev till ett ärende. En fallstudie av elevärendeprocessen.
(2017)Abstract Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva initieringsfasen i en skolas utvecklingsarbete kring en utvecklad elevhälsa. Vi tittar närmare på hur skolans hantering av elevärenden ser ut i nuläget, för att få en ... -
Det hälsofrämjande och förebyggande uppdraget i teori och praktik. En fallstudie av skolledares och specialpedagogers erfarenhet inom ett pedagogiskt och geografiskt avgränsat verksamhetsområde.
(2017)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur ett urval av tjänstemän, med olika ledningsfunktioner inom skolans verksamhet, samt ett urval av specialpedagoger uppfattar det specialpedagogiska uppdraget med fokus på det ... -
Ett meningsfullt skrivande i skolan: Gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande autentiskt
(2017)Studien undersöker gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande i svenskämnet autentiskt. Syftet är att bidra med kunskap om hur skrivundervisningen kan främja autentiska skrivsituationer. Uppsatsen utgår från ... -
El uso del cine en la enseñanza de ELE
(2017)Films continue to be an underused pedagogical resource in Spanish as a foreign language (SFL) teaching despite the technological advances during the last decades. The audio-visual elements are more and more demanded in ... -
”Det blir ett roligare sätt att plugga grammatik”. En interventionsstudie om att integrera grammatikundervisning i litteraturundervisning
(2017)Forskningen visar att grammatiken i svenska gymnasieskolor ofta undervisas traditionellt och som ett isolerat moment vilket leder till att elevernas grammatikkunskaper blir begränsade. I föreliggande uppsats har en ... -
Dom får nog vänta ett tag. Om gymnasieelevers förmåga att skilja mellan de och dem samt deras inställning till en dom-reform.
(2017)Hösten 2016 höjdes åter röster för att införa en dom-reform, d.v.s. att slopa skriftspråkets de och dem till förmån för det talspråkliga dom. Debatten om de, dem och dom tycks ha evigt liv. Ett argument som ofta återkommer ...