Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 321-340 of 676
-
Exploring classical expression
(2017-11-21)My purpose with this thesis is to compare which similarities and differences there are between the work of two pedagogues at Guildhall School of Music and Drama (GSMD) and The Academy of Music and Drama (AMD). I want to ... -
”Kunskaperna är det inga fel på, de använder bara andra uttrycksformer” Lärares syn på undervisning kring ord och begrepp för elever med generell språkstörning
(2017)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare för elever med generell språkstörning arbetar med ord och begreppsinlärning kopplat till skolämnena matematik och svenska. Utifrån detta syfte har för studien relevanta ... -
En kvalitativ textanalys av pedagogiska utredningar med fokus på matematik-svårigheter
(2017)Inledning: Pedagogiska utredningar är viktiga verktyg för att kunna identifiera elevernas svårigheter och i vilka situationer de visar sig. Syftet med genomförande av pedagogiska utredningar är att ta reda på elevernas ... -
System i svårigheter Fyra lärares uppfattning om grupphandledning
(2017)Nyckelord: grupphandledning, förebyggande, hälsofrämjande, specialpedagogik, dialogicitet Abstract Syfte Syftet med studien är att studera fyra lärares uppfattningar om grupphandledning som förebyggande och ... -
Litteraciteten som mur eller möjlighet. Lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund.
(2017)Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring vad som kan utgöra hinder och svårigheter i arbetet med litteracitetsprocessen på Sfi, och hur skolan kan arbeta kring dessa hinder. ... -
Att ställa frågor vid problemlösning -- Bedömning för lärande i matematik
(2017)Denna undersökning syftar till att ta reda på hur gymnasielärare använder problemlösning i sin undervisning och hur de bedömer elevernas kunskaper i problemlösning i ämnet matematik. I denna undersökning har det sociokulturella ... -
Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor
(2017)Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. Abstract Syfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan ... -
Lärares resonemang kring elever i läs-och skrivsvårigheter
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Lena Fridlund Examinator: Monica Reichenberg Kod: VT17-2910-189-SLP610 Nyckelord: Läs-och skrivsvårigheter, dyslexi, ... -
Matematik i tvåspråkig skola. Om tvåspråkighet, arbetsro och höga förväntningar.
(2017)Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka skolmiljön och belysa faktorer i undervisning och skolmiljö som hjälper eleverna på en tvåspråkig skola att tillgodogöra sig matematikundervisningen. Studien avser ... -
”Jag tycker inte om skolan men jag tycker om människorna” Ett sociokulturellt raster på högstadieelevers berättelser om sin skolgång och vad som påverkar deras lärande.
(2017)Nyckelord: Sociokulturell teori, kommunikation, feedback, diskurs, matematik, fokusgrupper, artefakter, högstadieelever, upplevelser Abstract Syfte: Det övergripande syftet med vår undersökning var att ta reda på ... -
Mentorsstöd till studenter med Aspergers syndrom på högskola
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Liisa Uusimäki Examinator: Gunilla Westman Andersson Kod: VT17-2910-177-SPP610 ______________________________________________ ... -
Teachers’ choices of teaching material. Authentic material and adaptations to the new curriculum in Sweden.
(2017)In this study seven secondary/ upper secondary EFL teachers have been interviewed about their use of and views of different teaching material, authentic material, and their adaptations to the new curriculum (LGY11). Answers ... -
"Men vi få?" Matematiklärares upplevelser av summativ bedömning inom grundsärskola
(2017)Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring summativ bedömning av godtagbara kunskaper i matematik i grundsärskolans årskurs 7-9. Teori: För att försöka förstå lärarnas ... -
- Jag tänker Åh nej! En fenomenografisk studie med fokus på hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik och sin matematiska förmåga
(2017)Nyckelord: Uppfattningar, självuppfattning, matematiksvårigheter, attityd, resiliens, motivation. Abstract Syftet med vår studie har varit att undersöka hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik samt ... -
Rätten till kommunikation. En studie om övergången mellan gymnasiesärskolan och daglig verksamhet med fokus AKK
(2017)Abstract Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasiesärskolan och daglig verksamhet samarbetar gällande elevernas kommunikation och deras behov av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) vid övergången ... -
Digitala verktyg i speciallärares matematikundervisning. En webbenkätundersökning.
(2017)Skolverket presenterade under år 2016 Redovisning av uppdraget att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet. Enligt denna strategi ska alla elever år 2022 ha en adekvat digital kompetens och skolan ska ta tillvara ... -
Adult Language Learners' Extramural English: A Quantitative Study on Adult Language Learners in Sweden
(2017)The increasing usage of English and Information and Communication Technology (ICT) in the Swedish society gives students increased opportunities to use English outside of the classroom. This has led to an increased interest ... -
Actitudes de profesores de ELE hacia el uso de herramientas digitales
(2017)Syftet med detta arbete var att ta reda på vilken inställning till användning av digitala verktyg lärare i moderna språk på gymnasiet kan ha. Dessutom undersöks på vilket sätt de arbetar med muntlig kommunikation genom ... -
Effects of direct and indirect corrective feedback on grammar in writing. An error-analysis on 65 Swedish EFL students’ grammatical accuracy
(2017)Students’ language progress and their ability to acquire new knowledge is in direct connection to the feedback given to them by their educators. Written corrective feedback has been broadly studied during the last decades, ... -
Medborgarfostran. - Fem perspektiv på skolans medborgarfostrande roll
(2017)Abstract Diskussionen om skolans medborgarfostrande funktion har pågått sedan antikens dagar men hamnar trots det ofta i skymundan. Syftet med föreliggande uppsats är att öka förståelsen för diskussionen genom att granska ...