Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 141-160 av 676
-
Från solidariskt kollektiv till individuell frihet? En idéanalys av skolans läroplaner Lgy70, Lpf93 och Gy11
(2019)I takt med att det svenska samhället under åttiotalet genomgått betydande förändringar har även skolans genomgått en betydande utveckling. Samhällsförändringarna under åttiotalet brukar förknippas med liberala men framförallt ... -
Samhällskunskapslärares praktikgemenskap – en kvalitativ verksamhet? En intervjustudie om samhällskunskapslärares upplevelser av att samarbeta med ämneskollegor
(2019)Kollegialt lärande och de goda effekterna av samarbete har fått ett allt större fokus de senaste åren. När lärare samarbetar på ett kvalitativt vis utvecklas deras ämneskompetens och elevers studieresultat förbättras. ... -
"...då är jag ju nollspråklig helt plötsligt" En fenomenografisk studie av slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga slöjdundervisningen.
(2019)Slöjdämnet betraktas ofta som ett gynnsamt integrationsämne där nyanlända elever får möta ordinarie undervisning för första gången. Samtidigt inhyser slöjden ett antal kunskapsområden som ställer höga krav på elevernas ... -
Är inkluderande undervisning kompatibel med stödinsatser? En multipel fallstudie på två 1-9 skolor kring stödinsatser i matematik och dess inkluderingsaspekt
(2018)Bakgrund: I styrdokumenten framgår det tydligt att elever har rätt till extra anpassningar och särskilt stöd, samtidigt som de har rätt att delta i en inkluderande utbildning (Svenska Unescorådet, 2006; UNICEF, 2009; SFS ... -
Den meningsfulla grammatiken? En studie om hur grammatik legitimeras och avhandlas i svenskämnesläroböcker efter LGY11 grammatiken? En studie om hur grammatik legitimeras och avhandlas i svenskämnesläroböcker efter LGY11 Den meningsfulla grammatiken
(2019)I kommentarmaterialet till Lgy11 och kursen Svenska 2 står det att grammatik ska behandlas i funktionella sammanhang så att de kunskaperna kan användas för att nå även andra mål. Forskningen menar också att grammatik bör ... -
Skolverkets bedömningsstöd för likvärdig bedömning och tidiga insatser i läsning. En fenomenografisk studie av sju lärares uppfattningar
(2018)Abstract Syftet med denna studie har varit att undersöka sju lärares uppfattningar av Skolverkets Bedömningsstöd i läsning för årskurs 1, med fokus på bedömningsstödets funktion som ett verktyg för likvärdig bedömning ... -
Mellan pluggvägrande pojkar och duktiga flickor. Attityder, intressen och möjligheter till läsning bland flickor på utvalda yrkesprogram
(2019)I den här studien undersöks läsintresse, läsattityder och läsmöjligheter bland kvinnliga elever som studerar på gymnasieskolans yrkesprogram. Med utgångspunkt i vår samtids allt snabbare mediala och digitala utveckling ... -
Kulturell reproduktion i förklädnad? En studie om litteratururval på yrkesförberedande gymnasieprogramprogram
(2019)Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om den skönlitteratur som läses på yrkesförberedande gymnasieprogram. För att uppnå syftet besvaras följande tre forskningsfrågor: 1. Hur förhåller sig litteratururvalet ... -
Digitala arbetssätt i slöjdämnet: En kvantitativ undersökning av hur lärare arbetar med digitala verktyg i den mjuka slöjden.
(2019)Den svenska skolan blir allt mer digitaliserad. Den nationella ämnesutvärderingen av slöjdämnet (Skolverket, 2015) beskriver en utveckling där digitala verktyg har ökat kraftigt de senaste åren. Nu när digitala verktyg och ... -
Det pedagogiska mötet. En undersökning om formativ bedömning och lärande i kriminalvårdens vuxenutbildning
(2019)Uppsats/Examensarbete: 15av 90 hp Program och/eller kurs: SPP 610, Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Lars Rönnmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-274- ... -
Slöjdämnet och miljöperspektivet
(2019)Skolans och lärarens uppdrag innehåller delar där etiska och moraliska värden skall förmedlas. Inom dessa värden ingår att läraren och skolan skall fostra eleverna till att bli miljömedvetna och där fyller slöjdämnets ... -
Hur hittar man och undervisar elever som är särbegåvade? - En intervjustudie om matematiklärares tankar kring särbegåvade elever
(2019)The purpose of this final degree project is to investigate how gifted students, in math class, differ from other students and how gifted students can be identified in a school environment. The study further investigates ... -
Att samverka för delaktighet - en fallstudie om att skapa delaktighet på förskolan för ett barn med diagnosen autism
(2019)Examensarbete: 15 hp Program och kurs: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Bengt Edström Examinator: Lars-Erik Olsson Rapport nr: HT18-2910-281-SPP610 Nyckelord: ... -
Gynnsamma lärmiljöer för barn inom autismspektrumtillstånd - En systematisk litteraturstudie i förskolans kontext
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogprogrammet SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: ... -
Stärka självkänslan eller tråkträna? En intervjustudie om hur skrivning kan stimuleras vid skrivsvårigheter i år 1-6
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete:15 hp Program och/eller kurs: Speciallärarprogrammet, SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Arja Kostiainen Examinator: Yvonne Karlsson Rapport nr: HT18-2910-279-SLP610 ... -
Inkluderande undervisning
(2019)Begreppet inkludering är något som är alltjämt lika viktigt inom den svenska skolan. För de allra flesta ter det sig väldigt självklart att barn och ungdomar med funktionsnedsättningar ska få ta del av all skolans undervisning ... -
Implementering av lågaffektivt förhållningssätt i förskolan - en kvalitativ studie av ett utvecklingsarbete
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Liisa Uusimäki Examinator: Lars-Erik Olsson Rapport nr: HT18-2910-282 ... -
"Hur jag än försöker trolla så får jag inte riktigt till det."En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar gällande formativ bedömning i skolämnet hem- och konsumentkunskap
(2019)Att lärare sätter betyg är ett myndighetsutövande och en viktig del av lärares uppdrag. Det är alltså både nödvändigt och ofrånkomligt att lärare bedriver bedömning i sitt arbete. Den formativa bedömningen har blivit alltmer ... -
Specialundervisning på tre sätt: en kvalitativ undersökning om hur en norsk ungdomsskola organiserar specialundervisning
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Speciallärarprogrammet SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Ann-Katrin Swärd Examinator: Girma Berhanu Rapport nr: HT18-2910-272-SLP610 Nyckelord: ... -
SAMBAND AVKODNING NOTER och ORD. "När jag ska läsa noter är det som att läsa text, det sätter sig liksom inte..."
(2019)Abstract Magisteruppsats: 15 hp Program och/eller kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Per-Olof Thång Examinator: Monica Reichenberg Rapport nr: HT18-2910-268-SLP610 Nyckelord: avkodningsförmåga, ...