Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 281-300 av 676
-
Hur gör vi inkludering?En studie om förskollärares strategier för inkludering i lek
(2017)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att upprätthålla ett inkluderande klimat i barns lek. Med tanke på att detta är ett forskningsområde där det inte finns mycket forskning är vår förhoppning ... -
"Försök att gå, vi ska springa ute" - En mindre empirisk studie för att undersöka den fysiska och sociala miljöns inverkan på förskolebarns fysiska aktivitet.
(2017)Abstract Studiens syfte är att studera hur den sociala miljön på förskolan, i form av pedagogers agerande, kan påverka barns fysiska aktivitet samt orsaker som ligger till grund för pedagogers agerande. Därtill syftar ... -
Bakom den stängda dörren. En litteraturstudie om undervisningspraktiker i individuell instrumentalundervisning
(2017)Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att undersöka vad forskning säger om individuell instrumentalundervisning. Studien behandlar kontexter i Sverige, Norge, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Australien, ... -
Hur man som pedagog möter sorg i förskolan
(2017)Studiens syfte var att undersöka hur mycket kunskap och utbildning förskollärare har om barn i sorg. Ytterligare vill vi belysa vilka verktyg det finns i förskolan och hur pedagoger kan använda sig av dessa i arbetet med ... -
Att bygga ett slöjdspråk. Om språk, och språkutveckling i slöjden
(2018)Under tvåtusentalet har flera internationella kunskapsundersökningar påvisat sjunkande resultat i svenska elevers läs- och skrivförmåga. Resultaten har föranlett att regeringen initierat kompetensutvecklingsarbetet Läslyftet, ... -
La importancia del conocimiento lingüístico y no lingüístico en la comprensión auditiva
(2018)Resumen La comprensión auditiva es la destreza lingüística menos investigada y entendida en la adquisición de una lengua extranjera. Presentamos una revisión bibliográfica constituida por una selección de estudios que con ... -
Ett medvetet val? Food literacy som verktyg i hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2018)I dagens individualiserade samhälle förväntas varje människa själv ta en rad beslut relaterade till sin konsumtion, men alla har inte kompetensen att göra det. Food literacy innebär kunna välja, planera, hantera, förbereda ... -
Lärarens roll i teaterundervisning En litteraturstudie
(2017)Denna litteraturstudie syftar till att undersöka hur aktuell forskning diskuterar lärarens roll i förhållande till eleverna i teaterundervisning. Som blivande teaterlärare önskar vi få en ökad förståelse för vår kommande ... -
Förmågan att samarbeta En litteraturstudie som behandlar samarbete i teaterundervisning
(2018)Denna litteraturstudie har för avsikt att undersöka hur aktuell forskning och referentgranskat material uttalar sig om samarbete som förmåga samt hur det kan kopplas till teaterundervisning. Läroplanen för gymnasiet uttrycker ... -
Because you know I’m all about that base! En litteraturstudie om talsystem och talbaser
(2017)Svenska: Denna litteraturstudies syfte är att undersöka talsystem, positionssystem och olika talbaser ur ett matematiskt, matematikhistoriskt och didaktiskt perspektiv. Målet är att få fördjupade kunskaper kring relevansen ... -
"Jag är bara med om det är roligt" En systematisk litteraturstudie av elevers attityd till ämnet idrott och hälsa
(2017)Ämnet idrott och hälsa är ett ämne som majoriteten av eleverna tycker om, det finns dock en del elever som inte alls tycker om ämnet och hur det utformas. Vi vill med denna litteraturstudie ta reda på vilka faktorer ... -
Kognitiva förmågors påverkan av fysisk aktivitet - Ett biokemiskt perspektiv
(2017)Abstract (sv) Detta examensarbete behandlar huruvida fysisk aktivitet stärker hjärnans kognitiva förmågor och hur denna process går till, ur ett biokemiskt perspektiv. För att undersöka detta vidare granskas både ... -
Logaritmen igår, idag, imorgon – från historia till klassrum
(2017)This paper is a literary analysis focused on the history of logarithms and how different ways of introducing logarithms could be perceived by students. This subject matter may be the most difficult for students to grasp ... -
"Om studenterna ser sig själva som könsblinda efter 3,5 år har vi verkligen misslyckats" - En kvantitativ studie om studenternas uppfattning av genuspedagogik i förskollärarutbildningen
(2018)Abstract Syftet med denna studie har vuxit fram genom ett missnöje med bristen på genusperspektiv i förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Vi ville undersöka om studenterna upplevs ha fått tillräcklig kunskap ... -
Hopp och lek! En intervjustudie om hur lärare på fritidshem beskriver rörelse på skolgården utifrån utrymme, yrkesroll och kön.
(2018)Den här studien handlar om att undersöka hur lärare på fritidshem beskriver skolgårdens yta för att främja fysisk aktivitet hos elever sett till utrymme och genus. Vårt syfte är att beskriva fritidshemslärares resonemang ... -
“Jag brukar säga att det måste hagla älgar…” - En kvalitativ studie om utevistelse på fritidshemmet i stadsmiljö
(2018)Abstract Forskare är eniga om att utevistelse för barn och unga är betydelsefullt. En bra barndom kopplas ihop med utelek. Enligt de svenska bestämmelserna för fritidshem ska alla elever ges möjlighet att vistas i olika ... -
Literature as a Tool for Teaching Cultural Awareness in the EFL Classroom. A Literature Review
(2018)Culture is a factor, which is an essential aspect in language teaching and learning. Despite the complexity of defining the concept, students can be made aware of culture through a variety of teaching materials. This paper ... -
Lärande och konflikt i förskolan En studie av hur fem förskollärare resonerar och agerar när de hamnar i konflikt med barn.
(2018)Begreppet konflikt är något som kommer följa oss i livets alla sociala sammanhang. Genom vår studie har vi fått vetskap om hur viktiga verktyg är för hur en konflikt ska hanteras. I förskolan är det viktigt att uppmärksamma ... -
Raising Gender Awareness in the EFL Classroom Using Fiction. A Literature Review
(2017)This literature review aims to give the reader information about how fiction can be used to raise gender awareness in the EFL (English as a Foreign Language) classroom. Gender roles can be found throughout history, and ...