Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 61-80 of 676
-
La influencia de las lenguas previas en la adquisición del español como L3
(2020)The terms L1 and L2 have existed in the linguistic world for a long time. However, in recent decades, the term L3 has also taken place among linguistics, but its meaning is so far controversial. In this study, some existing ... -
De har inte riktigt hittat hem. En intervjustudie om lärares erfarenheter av gymnasieelevers val och byten av musikinstrument
(2020)Vem är det som väljer vilket musikinstrument som en person ska spela? Hur mycket bestämmer personen själv, och hur mycket bestäms av villkor i personens omgivning? Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka ... -
Självrättande digitala quiz. Att spåra lärandeprogression för formativ bedömning och förbättra elevers provresultat
(2020)Regular quizzing is a common feature of all levels of education and with increasing digitalization of education, especially in the wake of the covid-19 pandemic, tools used to quiz and test students will inevitably have ... -
Programmering i skolmatematiken -Är funktionsbegreppet en definitionsfråga?
(2020)In 2018 the Swedish ministry of education presented a revision of the Swedish High School curriculum. Among the changes was the inclusion of programing as a tool for mathematical problem solving. After a few years of ... -
Film i gymnasieskolans svenskämne. En jämförande studie för läsåren 18/19 och 19/20
(2020)Då det i ämnesplanen till gymnasieskolans svenskämne tydligt uttrycks att film är ett innehåll som ska bearbetas på olika sätt, är syftet med föreliggande studie att bidra med kunskap om de filmer som gymnasieskolans ... -
Det eviga betygsproblemet En kvalitativ studie om hur lärare i matematik förhåller sig till sin roll vid betygssättningen
(2020)This study aims to investigate how six different teachers of mathematics experience grading in Swedish upper secondary school with focus on the borderline between passed and not passed. The empirical material is based on ... -
Möjliga och omöjliga möten. En läromedelsanalys av hur kön, sexualitet, global mångfald och klass gestaltas i läromedel i svenska på gymnasiet
(2020)Syftet med denna undersökning är att titta närmare på hur kön, sexualitet, global mångfald och klass gestaltas i läromedel i svenska 1, 2 och 3 på gymnasiet som tryckts efter 2014, det vill säga efter LGY11. Jämförelser ... -
Etiken i praktiken: En kvalitativ studie om religionslärares syn på etik som en del av religionskunskapsämnet.
(2020)Abstract Historically speaking, the Swedish school system has a long history of being under the purview of the Church of Sweden – thus the subject of religious studies has had a strongly normative function of not only ... -
Konnektion i gymnasieelevers texter. En komparativ analys av konnektivbruk i hand- respektive datorskrivna texter från nationella provet i Svenska 3
(2020)I denna studie undersöks textbindning i form av satskonnektion i 24 elevtexter skrivna vårterminen 2015 inom ramen för det nationella provet i Svenska 3, för att ta reda på huruvida konnektivbindningen skiljer sig åt ... -
Finns den poesiintresserade lärarstudenten? En enkätundersökning om poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk
(2020)Syftet med föreliggande undersökning är att undersöka poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk. Detta görs genom en kvantitativ enkätundersökning där några hypoteser testas mot bakgrund av ... -
Att lära sig förstå dåtiden – en kvalitativ intervjustudie över historielärares undervisningsstrategier för att främja historisk empati
(2020)The emergence of research regarding historical empathy took off during the late 20th century and is thus a relatively limited field in history didactics. The vast majority of research conducted in the area of historical ... -
”Man måste förstå människors agerande utifrån den kontext och den tid som de levde i”: En kvalitativ intervjustudie av fem ämneslärares förståelse av samt arbete med begreppet historisk empati i historieundervisningen
(2020)The aim of this study is to examine Swedish history teachers’ understanding of historical empathy and their expressed pedagogical practices for the promotion of historical empathy in the classroom. The study also explores ... -
A CORPUS-VOCABULARY ANALYSIS OF GRADE 9 ENGLISH TEXTBOOKS IN SWEDEN
(2021)Title: A Corpus-Vocabulary Analysis of Grade 9 English Textbooks in Sweden Author: Dianne Valize Garcia Supervisor: Vi Thanh Son Abstract: The importance of vocabulary in language acquisition is undeniable. Since textbooks ... -
Gendergleichberechtigung im DaF-Unterricht. Bildung für nachhaltige Gleichberechtigung
(2021)Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es zu untersuchen, wie die Gendergleichberechtigungsfrage normkritisch im Deutsch als Fremdsprachenunterricht in Schweden etabliert werden kann und ob die Schuldokumente eine Unterstützung ... -
Från stum till talande - En fallstudie i musikpedagogiskt arbete med en elev med Downs syndrom
(2021)I den här uppsatsen dokumenterar och analyserar jag det pedagogiska arbetet med en elev med Downs syndrom (DS). Eleven är 17 år men kognitivt på förskolenivå. Eleven har inte haft fungerande röst eller kunnat ljuda utan ... -
Genomgångar i slöjdämnet
(2021)Denna forskningsöversikt syftar till att ringa in vad forskningen säger angående lärares kommunikation till elever i slöjdämnet, och vad som förs fram som positivt för elevernas lärande. Fokus för studien är på den primära ... -
Effects of Videos on EFL/ESL Learners' Writing Proficiency and Vocabulary Acquisition: A Literature Review
(2021)This literature review presents and discusses the effects of videos on vocabulary acquisition and writing skills in the EFL/ESL classroom, as shown in research published in the last decade. Due to the growing interest in ... -
Gendergleichberechtigung im DaF-Unterricht. Bildung für nachhaltige Gleichberechtigung
(2021-08-30)Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es zu untersuchen, wie die Gendergleichberechtigungsfrage normkritisch im Deutsch als Fremdsprachenunterricht in Schweden etabliert werden kann und ob die Schuldokumente eine Unterstützung ... -
Die Wahl eines DaF-Lehrbuchs in Schweden. Eine Literaturstudie zu möglichen Auswahlkriterien
(2021-08-30)Das Lehrbuch macht einen großen Teil des Deutsch als Fremdsprachenunterrichts aus und trägt beträchtlich zum Input von Deutsch bei, den die Lernenden im Unterricht bekommen. In dieser Literaturübersicht wird untersucht, ... -
Las unidades fraseológicas y su tratamiento en los manuales de ELE en Suecia: Un análisis de manuales del paso 4 (B1)
(2021-08-06)Phraseology, as a fundamental element of the communicative competence, must be considered when designing manuals for learning Spanish. The purpose of this work is to determine, through a quantitative and a qualitative ...