Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Now showing items 241-260 of 386
-
Digitala verktyg i speciallärares matematikundervisning. En webbenkätundersökning.
(2017)Skolverket presenterade under år 2016 Redovisning av uppdraget att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet. Enligt denna strategi ska alla elever år 2022 ha en adekvat digital kompetens och skolan ska ta tillvara ... -
Actitudes de profesores de ELE hacia el uso de herramientas digitales
(2017)Syftet med detta arbete var att ta reda på vilken inställning till användning av digitala verktyg lärare i moderna språk på gymnasiet kan ha. Dessutom undersöks på vilket sätt de arbetar med muntlig kommunikation genom ... -
Adult Language Learners' Extramural English: A Quantitative Study on Adult Language Learners in Sweden
(2017)The increasing usage of English and Information and Communication Technology (ICT) in the Swedish society gives students increased opportunities to use English outside of the classroom. This has led to an increased interest ... -
Effects of direct and indirect corrective feedback on grammar in writing. An error-analysis on 65 Swedish EFL students’ grammatical accuracy
(2017)Students’ language progress and their ability to acquire new knowledge is in direct connection to the feedback given to them by their educators. Written corrective feedback has been broadly studied during the last decades, ... -
Bedömningsstödets betydelse för den fortsatta läsundervisningen i åk 1
(2017)Syftet med studien var att genom intervjuer undersöka om och i så fall hur fem lärare utvecklar sin läsundervisning på basis av elevernas resultat från det nyligen introducerade bedömningsstödet i årskurs 1. För att besvara ... -
Claiming space in a music classroom in Durban
(2017)The main aim which this study is to investigate is how claiming space in a secondary school music classroom in Durban is being expressed, through a gender perspective. The research aims to highlight and problematize how ... -
Uppfattningar kring samverkan och förebyggande arbete i matematik
(2017)Abstract Styrdokument och litteratur belyser vikten av samverkan och förebyggande arbete i skolans värld. Hur detta utformas i praktiken är olika men gemensamt är att en välfungerande samverkan och ett förebyggande arbete ... -
Livsberättelser om vägen till högre studier. Om skoltiden för elever som diagnostiserats med ADHD
(2017)Syftet med studien är att belysa elevens perspektiv på sin skolgång fram till högre studier för elever diagnostiserade med ADHD. Med livsberättelsen som metod blickar studenten tillbaka på den egna skolgången för att återge ... -
Nyanländas lärande. Möjligheter och hinder ut ett lärarperspektiv
(2017)Nyckelord: Nyanlända elever, organisation, kartläggning, lärande, inkludering, delaktighet, språkutvecklande arbetssätt, bedömning och betygsättning. Abstract Syfte: Studiens övergripande syfte är att utifrån ett ... -
Extra anpassningar – hur, vad, när och varför? En kvalitativ intervjustudie av sex matematiklärares upplevelse av extra anpassningar i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter
(2017)Abstract Syfte Studiens syfte har varit att undersöka hur sex matematiklärare uppfattar och förhåller sig till extra anpassningar för elever som uppvisar svårigheter inom både läs och skriv och matematik. Frågeställningar ... -
Han är en långsam läsare: Diskursanalys av en gymnasieskolas åtgärdsprogram.
(2017)Syfte: Åtgärdsprogram som medel för att konstruera elever i behov av särskilt stöd har undersökts med fokus på framförallt grundskoleelever. Undersökningar av konstruktioner av gymnasieeleven i behov av särskilt stöd ... -
Inkludering i praktiken - en fallstudie i en förskoleklass
(2017)Inkludering i praktiken – en fallstudie i en förskoleklass Ett forskningsområde inom inkludering som forskare lyfter vara intressant att forska vidare i är, fallstudier i skolan där man strävar efter att bli mer inkluderande. ... -
Betydelsen av Matematiska redskap för elever i matematiksvårigheter
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15hp Kurs: SLP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Michael Hansen Examinator: Anna-Carin Jonsson Kod: VT17-2910-148-SLP610 Nyckelord: Matematiksvårigheter, artefakter, matematiska ... -
Hur kan jag förstå? Praxisnära studie om SPSM:s studiepaket-NPF och dess användbarhet i skolans vardagsarbete
(2017)Abstract Syfte: Studien avser att undersöka hur Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) studiepaket om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF (2016) kan leda till ökad kunskap och förståelse hos personalen i ... -
Lärares användning av formativ bedömning i grundsärskolan
(2017)Syfte: Syftet var att undersöka om och hur lärare i grundsärskolan tillämpar formativ bedömning samt om och hur lärare arbetar för att göra elever delaktiga i sin lärprocess. Det gjorde vi genom att undersöka hur ett antal ... -
Från elev till ett ärende. En fallstudie av elevärendeprocessen.
(2017)Abstract Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva initieringsfasen i en skolas utvecklingsarbete kring en utvecklad elevhälsa. Vi tittar närmare på hur skolans hantering av elevärenden ser ut i nuläget, för att få en ... -
Ett meningsfullt skrivande i skolan: Gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande autentiskt
(2017)Studien undersöker gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande i svenskämnet autentiskt. Syftet är att bidra med kunskap om hur skrivundervisningen kan främja autentiska skrivsituationer. Uppsatsen utgår från ... -
Det hälsofrämjande och förebyggande uppdraget i teori och praktik. En fallstudie av skolledares och specialpedagogers erfarenhet inom ett pedagogiskt och geografiskt avgränsat verksamhetsområde.
(2017)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur ett urval av tjänstemän, med olika ledningsfunktioner inom skolans verksamhet, samt ett urval av specialpedagoger uppfattar det specialpedagogiska uppdraget med fokus på det ... -
El uso del cine en la enseñanza de ELE
(2017)Films continue to be an underused pedagogical resource in Spanish as a foreign language (SFL) teaching despite the technological advances during the last decades. The audio-visual elements are more and more demanded in ... -
”Det blir ett roligare sätt att plugga grammatik”. En interventionsstudie om att integrera grammatikundervisning i litteraturundervisning
(2017)Forskningen visar att grammatiken i svenska gymnasieskolor ofta undervisas traditionellt och som ett isolerat moment vilket leder till att elevernas grammatikkunskaper blir begränsade. I föreliggande uppsats har en ...