Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Visas titlar 261-280 av 386
-
Dom får nog vänta ett tag. Om gymnasieelevers förmåga att skilja mellan de och dem samt deras inställning till en dom-reform.
(2017)Hösten 2016 höjdes åter röster för att införa en dom-reform, d.v.s. att slopa skriftspråkets de och dem till förmån för det talspråkliga dom. Debatten om de, dem och dom tycks ha evigt liv. Ett argument som ofta återkommer ... -
När drama får spela en stor roll. En kvalitativ intervjustudie om hur svensklärare på gymnasiet använder sig av drama som pedagogisk metod i sin undervisning
(2017)Syftet med studien är att få kunskap om hur svensklärare på gymnasiet uppfattar sitt arbete med drama och hur de ser på drama som pedagogisk metod. Undersökningen bygger på kvalitativa samtalsintervjuer med tre svensklärare ... -
"Vad blir det för mat?" Food literacy som statushöjande begrepp
(2017)Food literacy är ett komplext begrepp med flera dimensioner. Begreppet innebär att ha kunskaper och färdigheter som krävs för att göra aktiva val kring mat men också för att kunna påverka sin hälsa, ekonomi och miljö. ... -
Det spelar ingen roll om jag misslyckas idag - nästa dag finns det en möjlighet för mig. En livsvärldsfenomenologisk studie av invandrade studerandes erfarenheter av skolgång i hemlandet och på folkhögskola.
(2017)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om och en ökad förståelse för den livsvärld studerande med utländsk bakgrund bär med sig från skolgång i sina hemländer in i studier på folkhögskola – med särskilt ... -
Students' perceptions of grammar teaching in the EFL flipped classroom. A case study of a Swedish upper secondary class
(2016)Flipped classrooms alter the traditional way of teaching by changing what students do in school and at home. Possible problems with the traditional classroom are that it is not time effective and very teacher-centered, ... -
The Conundrum of Collaboration. A qualitative study on Swedish EFL teachers' view on cross-curricular collaboration
(2017)In today’s Swedish upper secondary school it is probable that EFL teachers encounter cross-curricular collaboration projects. That is, projects where another subject/other subjects in addition to English are supposed to ... -
Femteklasselevers uppfattningar om fri läsning som klassrumsaktivitet
(2017)Studien har till syfte att presentera elevers uppfattningar om den fria läsningen i klassrummet och på vilket sätt lärare påverkar den sociala miljö som omgärdar den. Resultatet har samlats in genom parintervjuer med tio ... -
Lärarrollen. En studie kring huruvida lärarrollen förändrats sedan införandet av karriärtjänster.
(2017)Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka huruvida lärarrollen har förändrats sedan karriärreformen för lärare 2013. Detta skedde via semistrukturerade samtal med syftet att ta reda på olika uppfattningar och ... -
Läromedlets roll. Hem- och konsumentkunskapslärares användning och uppfattning av läromedel.
(2017)Idag finns ingen fastställd definition av vad ett läromedel är vilket skapar möjlighet till en stor kreativitet för lärare när de ska planera och genomföra undervisning. Läromedel inom hem- och konsumentkunskap kan vara ... -
Varför ska jag lära mig det här? En undersökning av hur slöjdlärare ser på och förmedlar sitt ämnes nyttoaspekter
(2017)Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några slöjdlärare ser på sitt ämnes nyttoaspekter samt hur de tänker att man kan förmedla dessa bland eleverna. Utifrån arbetets syfte har två frågeställningar formulerats: • Hur ... -
Intention och implementation – Undervisningsmaterial i matematik
(2017)Curriculum materials are widely used in Swedish classrooms. There are reasons to believe that what teachers’ thinks about curriculum materials and how they are used differs. The purpose of this study is to add to the ... -
”För godkänt ska studenten aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.”
(2017)Titel: ”För godkänt ska samtliga studenter aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.” Lärarutbildningens innehåll och upplägg Författare: Poyan Safari Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 ... -
Arbete med kroppsbild i skolan. Ett elevperspektiv.
(2017)Studien syftar till att undersöka elevers upplevelser och attityder kring arbete med kroppsbild i och utanför skolan. 71 elever i årskurs 9 svarade på enkäter angående kroppsbild och resultatet påvisar att kroppsbild anses ... -
Klassrumskultur - i det matematiska klassrummet
(2017)Det här examensarbetet behandlar hur lärare kan förändra klassrumskulturen mot en argumenterande kultur där elevernas egna idéer värdesätts och där eleverna själva är ansvariga för att göra matematiken begriplig. Tre ... -
Bildlärares tankar om bedömning
(2017)Denna studie bygger på intervjuer av fem bildlärare. Syftet med studien är att synliggöra hur bildlärare beskriver sitt arbete med bedömning. Studien kommer att besvara följande frågor: Vad för strategier beskriver bildlärare ... -
Vi orkar inte äta upp. Elevers attityder om matsvinnets påverkan på miljön.
(2017)Klimathotet blir allt tydligare vilket kan ses av konsekvenserna på både land och hav. För att minska påfrestningarna på klimatet behöver det ske omfattande attityd- och beteendeförändringar hos konsumenterna, men man ... -
Lärares erfarenheter av informationssökning i årskurs 4-6
(2017)Integrationen av digitala verktyg inom skolan har ökat och användningsområdena blir fler. I och med den nya digitaliseringen uppstår en ny problematik. Eleverna förhåller sig inte längre enbart till läraren eller utvald ... -
Multimodal undervisning i matematik
(2017)Sammanfattning Multimodalitet är ett relativt nytt begrepp som inte är förankrat vare sig i lärarkollegiet på skolorna eller i lärarutbildningen. Som bakgrund till detta examensarbete ligger den litteraturstudie jag gjorde ... -
Förmågan att berätta. Barns meningsskapande utifrån ett multimodalt perspektiv
(2017)För att kommunicera med varandra använder vi olika modaliteter. Dessa kan till exempel vara språk, bild, ljud eller gester. I dagens samhälle finns en uppfattning om att det skrivna språket är den viktigaste modaliteten, ... -
Elevers syn på relationer och prestationer
(2017)Syftet i uppsatsen är att undersöka vad elever finner för motiv för att engagera och intressera sig i sitt skolarbete, samt vilka relationer som eleverna anser vara betydelsefulla för deras intresse och engagemang i ...