Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Visas titlar 221-240 av 386
-
Hur upplever rektorer specialpedagogens och speciallärarens uppdrag i gymnasieskolan? En kvalitativ intervjustudie.
(2017)Syfte: Syftet med undersökningen är att belysa ett urval av rektorers upplevelser av specialpedagogerna och speciallärarnas yrkesroller i gymnasieskolan, utifrån rektorernas bakgrund och erfarenhet. Målet med denna studie ... -
Extra anpassningar och bedömning - fyra lärares upplevelser av arbetet med extra anpassningar och bedömning i svenska för elever med autismspektrumtillstånd
(2017)Abstract Syfte Under de senaste åren har det framkommit i flera rapporter att skolan har brister vad det gäller arbetet med inkludering och extra anpassningar för elever inom grundskolan. Framförallt är det elever med ... -
Jag var förstås duktig på att göra mig osynlig. Man lär sig vet du! Berättelser om elevers förlorade skolår, när skolan har misslyckats.
(2018)Abstract Syftet med studien är att synliggöra några människors egen syn på sina förutsättningar i skolan då och nu, för att öka förståelsen vad som ligger bakom främst grundskolans misslyckanden. Kontakt med informanterna ... -
"Jag kan inte skriva bakpulver på ett välutvecklat sätt". Elevers perspektiv på skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömning.
(2018)Bedömning är en av de viktigaste pedagogiska verktyg som varje lärare måste besitta goda kunskaper i för att utföra sitt arbete. Alla elever i grundskolan blir bedömda i relation till läroplanen och kursplaner i de specifika ... -
Specialpedagogik på fritidshem. En intervjustudie med specialpedagoger.
(2018)Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som ger bra förutsättningar för lärande för elever i behov av särskilt stöd i fritidshem, både vad gäller det sociala lärandet som kunskapslärandet. Teori: Den teoretiska ... -
Andra skor - En intervjustudie om etnisk homogenitet och etnisk heterogenitet inom svensk teaterutbildning
(2018-02-16)Syftet med föreliggande studie är att undersöka beskrivningar av etnisk homogenitet inom svenska teaterklasser. Syftet är att undersöka olika uppfattningar om orsaker till fenomenet samt att undersöka olika uppfattningar ... -
En kvalitativ textanalys av pedagogiska utredningar med fokus på matematik-svårigheter
(2017)Inledning: Pedagogiska utredningar är viktiga verktyg för att kunna identifiera elevernas svårigheter och i vilka situationer de visar sig. Syftet med genomförande av pedagogiska utredningar är att ta reda på elevernas ... -
System i svårigheter Fyra lärares uppfattning om grupphandledning
(2017)Nyckelord: grupphandledning, förebyggande, hälsofrämjande, specialpedagogik, dialogicitet Abstract Syfte Syftet med studien är att studera fyra lärares uppfattningar om grupphandledning som förebyggande och ... -
Litteraciteten som mur eller möjlighet. Lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund.
(2017)Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring vad som kan utgöra hinder och svårigheter i arbetet med litteracitetsprocessen på Sfi, och hur skolan kan arbeta kring dessa hinder. ... -
”Kunskaperna är det inga fel på, de använder bara andra uttrycksformer” Lärares syn på undervisning kring ord och begrepp för elever med generell språkstörning
(2017)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare för elever med generell språkstörning arbetar med ord och begreppsinlärning kopplat till skolämnena matematik och svenska. Utifrån detta syfte har för studien relevanta ... -
Att ställa frågor vid problemlösning -- Bedömning för lärande i matematik
(2017)Denna undersökning syftar till att ta reda på hur gymnasielärare använder problemlösning i sin undervisning och hur de bedömer elevernas kunskaper i problemlösning i ämnet matematik. I denna undersökning har det sociokulturella ... -
Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor
(2017)Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. Abstract Syfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan ... -
Lärares resonemang kring elever i läs-och skrivsvårigheter
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Lena Fridlund Examinator: Monica Reichenberg Kod: VT17-2910-189-SLP610 Nyckelord: Läs-och skrivsvårigheter, dyslexi, ... -
Matematik i tvåspråkig skola. Om tvåspråkighet, arbetsro och höga förväntningar.
(2017)Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka skolmiljön och belysa faktorer i undervisning och skolmiljö som hjälper eleverna på en tvåspråkig skola att tillgodogöra sig matematikundervisningen. Studien avser ... -
Mentorsstöd till studenter med Aspergers syndrom på högskola
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Liisa Uusimäki Examinator: Gunilla Westman Andersson Kod: VT17-2910-177-SPP610 ______________________________________________ ... -
”Jag tycker inte om skolan men jag tycker om människorna” Ett sociokulturellt raster på högstadieelevers berättelser om sin skolgång och vad som påverkar deras lärande.
(2017)Nyckelord: Sociokulturell teori, kommunikation, feedback, diskurs, matematik, fokusgrupper, artefakter, högstadieelever, upplevelser Abstract Syfte: Det övergripande syftet med vår undersökning var att ta reda på ... -
"Men vi få?" Matematiklärares upplevelser av summativ bedömning inom grundsärskola
(2017)Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring summativ bedömning av godtagbara kunskaper i matematik i grundsärskolans årskurs 7-9. Teori: För att försöka förstå lärarnas ... -
Teachers’ choices of teaching material. Authentic material and adaptations to the new curriculum in Sweden.
(2017)In this study seven secondary/ upper secondary EFL teachers have been interviewed about their use of and views of different teaching material, authentic material, and their adaptations to the new curriculum (LGY11). Answers ... -
- Jag tänker Åh nej! En fenomenografisk studie med fokus på hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik och sin matematiska förmåga
(2017)Nyckelord: Uppfattningar, självuppfattning, matematiksvårigheter, attityd, resiliens, motivation. Abstract Syftet med vår studie har varit att undersöka hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik samt ... -
Rätten till kommunikation. En studie om övergången mellan gymnasiesärskolan och daglig verksamhet med fokus AKK
(2017)Abstract Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasiesärskolan och daglig verksamhet samarbetar gällande elevernas kommunikation och deras behov av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) vid övergången ...