• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares utvärderingspraktiker i matematik - en studie om tre matematiklärares sätt att tillämpa formativ bedömning i utvärderingen av elevernas kunskaper

Abstract
Syfte Studiens syfte är ta reda på lärarnas utvärderingspraktik när det gäller elevers matematiska kunskaper och förståelse. Är det den formativa eller den summativa bedömningen som tillämpas mest? Vad tycker lärarna om sitt sätt att utvärdera elevernas kunskaper, beror det på vilka elever de utvärderar? Följande forskningsfrågor ska besvaras: • Hur anpassas lärarens sätt att bedöma en elevs kunskap i matematik beroende på elevens förmågor och motivation? • Hur påverkas lärarens undervisning av tidigare genomförda utvärderingen av elevers förståelse i matematik? Teori Den teoretiska ramen för denna studie är variationsteori. Olika variationsmönster presenteras och det centrala begreppet lärandeobjekt och dess kritiska aspekter används i analysen av resultatet. I studiens början presenteras det en del av tidigare forskning kring formativ bedömning i matematik med fokus på vikten av tillämpningen av interaktiv feedback i undervisning och bedömning. Metod En kvalitativ metod i form av observationer och följande halvstrukturerade intervjuer används i den här studien, det som är av denna studies intresse är lärarnas uppfattningar kring sin bedömning. Sex observationer i klassmiljön och tre efterföljande intervjuer med matematiklärarna har genomförts. Resultat Det mest intressanta i resultatet är att de lärare som regelbundet använder interaktiv feedback och bedömer elevernas kunskaper formativt har tydligare uppfattningar om sina elevers förmågor och förståelse i matematik. Detta leder till att deras sätt att undervisa varierar och förändras beroende på vilka feedback på sin undervisning de har fått av eleverna.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39217
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_39217_1.pdf (266.6Kb)
Date
2015-06-02
Author
Abatsidis, Liana
Keywords
formativ bedömning
summativ bedömning
interaktiv feedback
variationsteori
lärandeobjekt
kritiska aspekter
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT14 IPS12 SLP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV