• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares utvärderingspraktiker i matematik - en studie om tre matematiklärares sätt att tillämpa formativ bedömning i utvärderingen av elevernas kunskaper

Sammanfattning
Syfte Studiens syfte är ta reda på lärarnas utvärderingspraktik när det gäller elevers matematiska kunskaper och förståelse. Är det den formativa eller den summativa bedömningen som tillämpas mest? Vad tycker lärarna om sitt sätt att utvärdera elevernas kunskaper, beror det på vilka elever de utvärderar? Följande forskningsfrågor ska besvaras: • Hur anpassas lärarens sätt att bedöma en elevs kunskap i matematik beroende på elevens förmågor och motivation? • Hur påverkas lärarens undervisning av tidigare genomförda utvärderingen av elevers förståelse i matematik? Teori Den teoretiska ramen för denna studie är variationsteori. Olika variationsmönster presenteras och det centrala begreppet lärandeobjekt och dess kritiska aspekter används i analysen av resultatet. I studiens början presenteras det en del av tidigare forskning kring formativ bedömning i matematik med fokus på vikten av tillämpningen av interaktiv feedback i undervisning och bedömning. Metod En kvalitativ metod i form av observationer och följande halvstrukturerade intervjuer används i den här studien, det som är av denna studies intresse är lärarnas uppfattningar kring sin bedömning. Sex observationer i klassmiljön och tre efterföljande intervjuer med matematiklärarna har genomförts. Resultat Det mest intressanta i resultatet är att de lärare som regelbundet använder interaktiv feedback och bedömer elevernas kunskaper formativt har tydligare uppfattningar om sina elevers förmågor och förståelse i matematik. Detta leder till att deras sätt att undervisa varierar och förändras beroende på vilka feedback på sin undervisning de har fått av eleverna.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39217
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_39217_1.pdf (266.6Kb)
Datum
2015-06-02
Författare
Abatsidis, Liana
Nyckelord
formativ bedömning
summativ bedömning
interaktiv feedback
variationsteori
lärandeobjekt
kritiska aspekter
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT14 IPS12 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV