Show simple item record

dc.contributor.authorMelander, Andrea
dc.date.accessioned2015-07-02T13:48:07Z
dc.date.available2015-07-02T13:48:07Z
dc.date.issued2015-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39755
dc.descriptionInterdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp Svenska som andraspråk VT 2015 Handledare: Julia Prenticesv
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka relationen mellan de didaktiska metoder som lärare i svenska som andraspråk använder för interaktion och elevers skolbakgrund. Nyanlända elever utgör en heterogen grupp med varierande skolerfarenheter och den här studien undersöker vilka konsekvenser lärares förhållningssätt till elevernas skolbakgrund får för undervisningen gällande former för interaktion och interaktionsmönster. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag. Undersökningen utgörs av klassrumsobservationer och lärarintervjuer i två olika språkintroduktionsklasser på gymnasiet där eleverna har olika omfattande skolbakgrund. Materialet analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande med fokus på interaktionens roll för andraspråksutveckling. Resultatet visar att lärarnas förhållningssätt till elevernas skolbakgrund innebär delvis skilda förväntningar på eleverna som får vissa konsekvenser för klassrumsinteraktionen. Förväntningarna påverkar bland annat vilka aktiviteter lärarna planerar och i vilken utsträckning interaktion utgör ett mål eller medel i klassrummet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectnyanländasv
dc.subjectskolbakgrundsv
dc.subjectklassrumsinteraktionsv
dc.subjectinteraktionsmönstersv
dc.subjectspråkintroduktionsprogramsv
dc.titleKlassrumsinteraktion och skolbakgrund En studie om undervisningen av nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogramsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record